Inlägg från: Syrinx |Visa alla inlägg
  • Syrinx

Kan man gifta sig på pingstafton?

Det enda man ska tänka på är väl att vara medveten att om man vill gifta sig på en speciell högtidsdag - midsommar, nyår, jul - så kan folk möjligtvis reagera lite negativt på det. Men det är ju ingen människa som firar pingst! Så på så vis är det självklart fritt fram att gifta sig på pingst!

Vi ska gifta oss på pingstafton i vår, den 26 maj, och jag måste faktiskt säga att jag bara sett en annan brud här på BT som har det datumet. Däremot verkar alla juni-, juli- och augustilördagar vara betydligt  mer uppbokade. Kanske är det inte längre en lika populär bröllopshelg som det varit förut? Men det spelar väl ingen roll ändå! Om man inte vill gifta sig samtidigt som "alla andra" ska man väl ta en torsdag mitt i vintern, då blir man nog relativt ensam om sitt datum. Jag tycker att naturen är som vackrast i maj och dessutom är ju pingst "hänryckningens tid" så det känns som den perfekta tiden att gifta sig!

• Syrinx
    Annooo skrev 2011-08-19 22:11:13 följande:
    Jo men jag är sån som inte kan sluta tänka på vad alla andra tycker & tänker. Jag är sån som vill göra alla "nöjda" vet att det är löjligt kanske man kan inte sluta.. Känns så viktigt för mig att veta hur andra tycker. kanske osäkerheten men detta är ju ändå första gången & sista ;) som man ska gifta sig & vill gärna ha det sååå "perfekt " som möjligt. Är det så svårt att förstå? därav varför jag bryr mig vad andra tycker.... :)
    Kattpoet skrev 2011-08-19 21:51:46 följande:
    Jomen  ibland måste man visa hänsyn, som att gifta sig klockan ett på midsommar afton eller julafton kommer göra folk lite upprörda eftersom ingen av de dagarna är röda dagar och det är upp till om har en snäll chef eller extra ledighet som gör om man är ledig på de dagarna.
    Ja men precis så tänker jag med... Är inte direkt en "vanlig" dag/helg..
    Varför måste det vara perfekt? Är inte det perfekta i det hela att du och din blivande får varandra? Jag tror att det kan vara bra att ta ett steg bortom sina "prinsessdrömmar", om man nu har sådana, och tänka på varför man gifter sig! Ett bröllop som bara handlar om att alla detaljer ska vara så perfekta tror jag ärligt talat inte blir något bra bröllop. Planering, absolut. Respekt för sina nära och kära, absolut. Men huvudsaken är ju faktiskt att det är två människor som lovar varandra att finnas där för varandra och älska varandra livet ut! Det är ju fantastiskt! Det är ju perfekt!

Om du är bekymrad för ifall din familj t.ex. skulle vara upptagna eller tycka att det är olämpligt att ni lägger ert bröllop på pingsthelgen - som mig veterligen ingen svensk firar eller har traditioner kring, framför allt efter att de tog bort annandag pingst som helgdag - ja, då är väl det bästa att du och din blivande frågar dem. Då menar jag inte att de ska bestämma precis allt, men att kolla av ifall ett datum passar bra (då du ju är orolig för det!) är bara omsorgsfullt och respektfullt isåfall. 
Svar på tråden Kan man gifta sig på pingstafton?