• Kantorskan

"Levande musik" kontra Cd

Har en fråga som jag skulle vilja diskutera med er!

Jag spelar på många vigslar per år och det senaste året har det varit mycket Cd-musik. Både som in-och utgång och som "bara lyssna på en låt-cd".

Hur tänker ni om detta? Var kommer trenden ifrån? Är det en ekonomisk fråga? Hur har ni som haft det upplevt det? Varför väljer ni inte det? Varför väljer ni det?

För att tycka lite själv innan, vill jag säga att cd kan ha en funktion som in-eller utgångsmusik. Men... det känns så konstigt. Det blir enligt mig inte alla samma känsla. Så här tänker jag;

En vigsel är EN dag i livet, en dag med förberedelser, förhoppningar, högtidlighet, allvar, skratt och glädje!
    En cd-låt kan spelas 1000 gånger hemma.

En vigsel ska vara personlig, men vad händer när den blir privat. En viss låt som brudparet gillar sätter ju inte automatiskt släkt och vänner i samma stämning. (det kan iof även hända med en låt som framförs "live", det handlar kanske snarare om låtvalet)

Kyrkolokalen skapar på automatik inte samma känsla för låten som hemma, i bilen, i stugan...

När man ibland lägger ner så mycket pengar på program, ringar, blommor, ris m.m vad gör att man inte vill lägga ner några hundralappar/tusenlapp på en "levande" musiker?

Tänker att levande musik är så mycket Här och nu! Det händer i nuet, och blir därför något speciellt. Och ens bröllopsdag SKA vara speciell.

Spelade i våras på en vigsel där det spelades en cd med en sång. Känns ännu skummare än någonsin. Som tur var sjöng en solist en sång och där snackar vi känsla och det är det minnet vi har kvar.

Kort sagt, vill egentligen veta vad ni tänker men vill samtidigt passa på att säga att cd musik inte kan -enligt mig- på något sätt ersätta "levande musik" och en levande solist som sjunger i nuet och som kan förmedla känslan i nuet är VÄRT att satsa på!

Varsågod att kommentera!

//Kantorskan

• Svar på tråden "Levande musik" kontra Cd
  • isabellanf

Hej

Jag tror att det går en trend i att inte ha levade musik eller sång på sitt bröllop... känns som om det blir allt mer vanligt och det är mycket när det gäller bröllop som inte längre skall vara traditionellt...

Jag var på en väninnas bröllop där både in och utgång var till CD, och jag kan hålla med om att det kändes lite ovant att vara på ett bröllop utan någon levande musik, men i slutändan var det fantastiska låtar och folk bölade som bara den.

Detta par hade valt låtar som betytt mycket för dem under sin tid tillsammans och dessutom var en av låtarna från när han friade till henne.... jaja smaken är som baken, men det är väl lite på modet nu Skrattande. De flesta gäster som var på bröllopet visste hur mycket låtarna betydde så det blev fantastiskt.

Själv gifter jag mig nästa år och har tänkt mig att ha endast levade musik till min vigselHjärta

• förlovadflicka

Själv är jag musiker och skulle dött utan levande musik på speciellt vigseln, men jag kan verkligen förstå de som inte känner för att lägga pengar på det. Jag menar, många fotografer tycker nog att vi är dumma som låter en väldigt duktig amatörfotograf vi känner ta bilder gratis, men vi märker inte så mycket skillnad... Sedan tror jag inte att alla har klart för sig hur stor skillnaden är, har de hört live-musik kanske det är hip-hop eller något, inte stråkar och andra klassiska instrument som verkligen är bra stämningssättare...

Svar på tråden "Levande musik" kontra Cd