Den diamanten ifrån jamesallen har den högsta slipningen du kan få och det är inte många stenar som har högsta graden av slipning. Diamanten ifrån diamantia har inte slipningsgrad angiven alls men skulle gissa att den ligger någonstanns i mellanregistret. Sedan står det heller ingen om vilket certifikat som följer med ifrån diamantia. Jag har för mig de brukar skriva ut om det är ett GIA certifikat. Du skall bara köpa certifikat ifrån GIA, AGS eller möjligtvis HRD. De flesta andra är glädjecertifikat dvs du får en diamant som är 1-2 grad sämre på varje kategori i certifikatet och därav ett lägre pris. EGL är ett typiskt sådant certifikat.
Så förmodligen har diamanten från james allen bra mkt bättre slipning och bättre cert, därav en dyrare diamant.
Skillnaden börjar också märkas betydligt tydligare när man kommer upp i storlek.
Ett annat tips köp inte G VVS1. Det är ingen dålig diamant men du kan lägga pengarna betydligt smartare för att maximera storlek. Det absolut absolut viktigaste är att du har en bra slipning! Hur diamantetn uppfattas beror i stort sett endast på slipningen. Därefter kan man fundera på färgen. Man ser oftast ingen färg i diamanten förrän du börjar komma ner till J och då nästan enbart om du har en bättre färgad diamant jämte. Sämre slipade diamanter visar mer färg så där spelar slipningen roll igen. Titta på klippen från goodoldgold. Han har gjort massor så det kan vara svårt att hitta men prova sök på colour. Det skall finnas flera klipp där han jämför färger på diamanter jämte varandra i olika belysning, olika vinklar osv. Man brukar säga att oftast ser du ingen färg i diamanten rakt uppifrån utan bara underifrån eller från sidan mot en vit bakgrund, och hur ofta har man diamanten i den situationen? Upplever man en diamant som gul är det oftast att den fångar upp färgen i omgivningen, ens hud, gult guld etc.
Om man är ute efter lite vintagekänsla kan man välja K-M färgade diamanter. De har en liten lätt citronnyans, folk brukar beskriva att de har en "buttery warmth". Där kan du får riktigt mycket diamant för pengarna men det kan vara bra att låta någon expert välja ut en sådan åt dig då en diamant kan ha många färger och om de drar åt brunt-grått är de inte lika fina.
Slutligen klarheten spelar absolut minst roll så länge du inte går väldigt långt ner på skalan. Man brukar tala om eye clean som brukar inträffa nånstanns i SI kategorin. Kan variera från diamant till diamant så där skall juveleraren utvärdera igen. Har man inte möjlighet att få hjälp så är VS en bra kategori. Alla mina diamanter hamnar där. Om du inte köper en gigantisk sten eller en riktigt klar smaragdslipad så kommer du aldrig se skillnad på en VS eller VVS med blotta ögat. Jag lägger hellre pengar på mer ct än saker jag inte kan se.
Skall du ha en briljant så kan jag ta fram några olika alternativ på james allen om jag får veta budget. Andra former lämnar jag åt experterna då slipningsgrad på fancy cuts inte står utskriven i certifikaten utan måste bedömmas personligen.
Jag har 18 diamanter, allt ifrån strössel till en bit över 1 ct. Minns inte exakt på den stora, nånstanns 1.1-1.2 tror jag men förlovningsringen är på 0.45. Den stora är en cushion cut och när jag räknade på det en gång i tiden så hade många större area/ct än en briljant. Ovala diamanter ger också stor area. Princesser bland de sämsta.