• AlwaysAndForever2012

Kan ni rekommendera något vin,champange,öl?

sitter och kikar i tysklandssidor på billigare drycker.
    Men har verkligen ingen koll..

Någon som kan ge tips på vilken öl som är godast
    vilket vin som är gott
    och champange?
    kan man ta mousserat vitt vin ist för champange att skåla med?

Ska äta exotiskt planka och potatisgratäng.. vad passar till det?

• Svar på tråden Kan ni rekommendera något vin,champange,öl?
  • Fialia84

nähepp, kopierar väl texten som står där då:

Alkoholhalt: 7,0 %
    Sockerhalt: 90 gram/liter
    Användning: Serveras vid 8-10°C som sällskapsdryck, eller till desserter innehållande bär eller frukt. 
    Smak: Sött, aromatiskt vin med inslag av päron, fläder och citrus. 

• wiii
    Fialia84 skrev 2011-08-21 21:22:44 följande:
    Ett vin jag tycker är riktigt gott är Asti Cinzano. www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchq...

hoppas länken funkar. det står lite om den där.
    Har man ett sött vin som Asti är det nog bra att ha ett torrt vin som alternativ, inte alla uppskttar söta viner. Jag tycker mycket om Drosty hof och Lindemans bin 65.

Vi hade inte inte riktig champagne utan annat mousserande så det tycker jag går utmärkt! Några goda är Dopff,  Jaume Giró i Giró (hade vi) ochRotari.
  • KhiraLii

Vi har köpt Lindemans bin 65 som vitt och bin 45 som rött. Mousserande kommer bli chapel hill, eller Rotari. Öl har gubben föreslagit Mariestads, Falcon och Tuborg grön.

• KhiraLii

Mousserande köper man bäst i Sverige, lika billigt/dyrt hur man nu ser på det

• wiii

Mariestads öl har jag förstått är poppis :) är ingen öldrickare själv, men dom vi hade på bröllopet tog snabbt slut (hade två sorter)

• KhiraLii
    wiii skrev 2011-08-21 22:34:02 följande:
    Mariestads öl har jag förstått är poppis :) är ingen öldrickare själv, men dom vi hade på bröllopet tog snabbt slut (hade två sorter)
    Vad hade ni mer?
  • aniara

Några röda viner som vi, jag och min fästman, gillar väldigt mycket:

Masi Campofiorin Ripasso Monti Garbi Ripasso Roodeberg Allesverloren Chiraz McManis Petite Sirah Penfolds Koonunga Hill Shiraz Penfolds Rawson's Retreat Ravenswood Vintner's Blend Zinfandel

Vi gillar fylliga smakrika viner. Vi är inte lika heta på vitt vin, men tar gärna en riesling (inte Black Tower då utan någon lite mer classy) eller chardonnay ibland. I bubbelväg håller jag fortfarande på och lär mig, men jag tycker absolut man kan ta mousserande vin istället för champagne. Bra (drickbar) champagne blir en dyr historia om det ska serveras till många. Det finns ett mousserande rosévin som brukar få bra recensioner, Rotari.

Jag kan för övrigt starkt rekommendera Allt om Mats app "Vin" där man kan söka på i princip hela Systembolagets vinsortiment och få en recension inkl. betyg (från ej prisvärt/en stjärna till fynd/fyra stjärnor). Det går också att använda sökfunktionen på deras hemsida: http://www.alltommat.se/sokVin

• RosaMaggan

Jag är ganska säker på att Systembolaget har en kostnadsfri tjänst där man kan sitta ner med en rådgivare och får konsultation kring vilken dryck man ska välja till sin mat vid en bjudning. Jag hittar inte info om det på deras hemsida men har läst om det i Bolaget (deras tidning) för ett tag sen. Om du är intresserad så maila till dem och fråga. Det är ju viktigt att drycken inte bara är god utan också god tillsammans med maten.

• Fossing77

En prisvärd champagne har vi hittat.... 169 kr flaskan, frisk och god. Charles Mignon heter den och är beställningsvara på Systemet. :)

• Iseika
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-08-22 14:07:05 följande:

Ja mariestads öl blir det nog iaf :)
    Det vet jag många som dricker.
    Men vinet blir klurigare..vitt verkar det bli iaf

Vilket vin du ska ha måste ju få bero på vilken mat ni ska bjuda på.
  • wiii
    KhiraLii skrev 2011-08-21 22:36:30 följande:
    Vad hade ni mer?
    Småland hette den andra sorten, lite billigare än Mariestad.
Svar på tråden Kan ni rekommendera något vin,champange,öl?