• s83

Platinum eller vitt guld?

Jag har precis tittat på förlovnings- och vigselringar i vitt guld med minst 0,5 ct, enstensringar.
    Ni som har liknande, har ni valt vitt guld eller platinum? Och har det vita guldet hållt sig vitt med åren? Jag funderar på om det är värt att lägga på lite mer på ringarna och välja platinum istället, vad har ni för åsikter?

• Svar på tråden Platinum eller vitt guld?
  • LoJ

...eller Palladium! Ett superbra material som inte gulnar med tiden!! Vitt guld har tyvärr tendensen att gulna eftersom det egentligen är en form av beläggning och detta nöts med tiden bort. Dock finns det olika bra "beläggningar" som håller olika bra. Lycka till i ringdjungeln

• Flodis Hjärtat

Platina har jag valt. Just för att färgen är beständig, materialet hårdare och även tyngre.  känns skönt att ha på fingret helt enkelt. Dock rätt mycket dyrare men vad gör man!

• Styrka

Vi valde oxå palladium, och jag kan inte sluta lovorda metallen!
    Den är dock lite mjukare än vitguld, men blir varken mörk eller gul med åren som vitguld. Den har samma färg och glans som platinan, men med vitguldets prislapp. Det är dessutom den blankaste ädelmetallen.
    Men svårt att hitta en guldsmed som arbetar i metallen.
    Men om du verkligen inte vill ha palladium skulle jag säga platina. Det är ändå en ring du ska använda varje dag i sisådär 50 år framöver, tycker absolut det är en av de posterna i bröllopsbudgeten man kan spendera lite extra på.

• SofiaJohan

När en vitguldsring börjar gulna så är det är inte dyrt att lämna in den för rodinering, då lägger de på en ny yta så att ringer åter är som ny. Vi valde vitguld eftersom prislet för platina helt enkelt var för dyrt.

• snart Peters fru

Vi velade lite också men det lutade hela tiden åt platina vilket vi inte alls ångrar. Nu kan jag inte säga så mycket om hur fint det håller sig för dom är så nya men tyngden i ringen gör att det blir en alldeles speciell känsla!
    Finns budgeten så skulle jag satsa på platina!!!

• s83

tack för alla tips! Är det någon av er som har ändrat storlek på ringen i platina eller hört någon som har gjort det?
    Jag har hört att det ska vara ganska svårt.

Svar på tråden Platinum eller vitt guld?