• drumelz

Fler som gifter sig i maj 2012?

Jag gifter mig den 19 maj 2012 i Östra Karups kyrka, strax utanför Båstad. Har precis kommit igång med planeringen och undrar hur det går för andra majbrudar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-25 20:44
    FruJ83 5 maj, Värmland
    Guffi, 5 maj, Växjö
    Zandi, 5 maj, Göteborg
    Tinzi 12 Maj Rävlanda
    Khiraliii 12 maj
    Egalia, 12 maj, Stockholm
    DollyP 19 Maj, Nybro
    Watermelon 19 maj
    Drumelz 19 maj, Båstad
    Emilie o Jonas 19 maj, Enköping
    Havsglimt 19 maj, Österlen
    Mcony 26 maj Göteborg
    Jazzily 26 maj Bromma

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-06 15:52
    Jonke 12 maj
    Karin Vackmyr 5 maj, Jönköping

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-12 19:11
    specccial 5 maj utanför Jönköping
    smultron 74 7 maj Las Vegas
    070831 12 maj
    MrsSilfverblad2b 12 maj Särö
    Lena Sander 12 maj
    Lilla smulan 19 maj utanför Eslöv
    Sessan67 25 maj Sigtuna
    Fästmö 26 maj utanför Linköping
    JochH2012 26 maj
    kaju 26 maj
    Anneli256 26 maj Kropps Kyrka, Helsingborg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-22 19:57
    Hemajo13 5 maj
    Sofie e 19 maj Utanför Hudviksvall
    Minitoker 19 maj
    IhjärtaJ 19 maj
    Strawberry 19 maj Kungsängen
    Juliaalexandra 26 maj
    Endlesslove85 26 maj Mariefred
    Syrinx 26 maj utanför Vadstena

• Svar på tråden Fler som gifter sig i maj 2012?
  • lilla smulan
    Maseralda skrev 2011-12-11 13:49:36 följande:
    Gud va smart att hyra en skola, att jag inte tänkt på det tidigare! Har varit så nojig med lokal för allt är så dyrt, tänkte va utomhus men då måste man ändå hyra ett stort partytält ifall det regnar. Kom genast på min gamla lågstadieskola som har 130 år på nacken och sjöutsikt från matsalen. Dessutom är det i samma kommun som vigselförrättaren kommer från och min mamma jobbar på skolan så hon kan säkert fixa ett bra pris Glad Tack så jättemycket för idén!

Wow, låter verkligen som en drömmiljö för ett bröllop.. Har det gått bra med bokning av skolan?

Trevligt att kunna dela med sig av ideer och tips, allt är ju kostsamt som det är

Jag har ju hittat så mycket ideer här på BT, de tackar jag alla för..

• Guffi
    Syrinx skrev 2012-01-12 16:32:17 följande:
    Tack för input angående hotellnätter! Det blir nog så att vi tar ett och samma rum för hela helgen, så slipper man flytta runt alla sina saker så mycket. Guffi, ja det där med att släppa stressen och bara ägna sig åt varandra kvällen/natten före bröllopet tycker jag också låter väldigt skönt! 

Tinzi, jag tror du har det under kontroll! Det låter så i mina öron iallafall. Visst hade saker och ting varit enklare om man hade varit miljonär eller något, då hade man inte behövt jaga det billigaste alternativet till allt. Tips: tjockare papper lite billigare finns på Akademibokhandeln! De har ju dels papper i "lösvikt" eller vad man ska säga, men också färdigpackade buntar av olika slag som inte kostar så mycket. Vi köpte något linnepapper och vanlig kartong som vi ska ha till inbjudningskorten, det var så otroligt mycket billigare än på t.ex. Panduro! 

Guffi, vår guldsmed sa att vi kunde komma in i början av maj (gifter oss den 26:e) för att få ringarna putsade och graverade. Det borde väl räcka med tre veckor innan även för er. Putsning och gravering går väl hyfsat snabbt och man vill ju inte vara utan ringarna alltför länge. Vill du diskutera musik till vigseln hjälper jag gärna till - är utbildad flöjtist och har ganska bra koll på sånt där! 

MalinÄlskarAndreas91, hur många gäster ska ni ha? Hoppas din blivande får koll på tider och sånt snart, men jag tror du kan ta det ganska lugnt ändå. Ett par månader före bröllopet var nog det vanligaste för bara ett tiotal år sedan att inbjudningskorten kom ut.

Drumelz, vi ska inte ha en fotograf på det sättet. En äldre släkting som är fotografutbildad ska ta foton på oss före vigseln, och sedan har vi två yngre släktingar som är duktiga amatörfotografer som gärna ville fota under vigsel och fest.

Endlesslove85, vilket vackert inbjudningskort och så fin ring! Tummen upp!
    Åh! Akademibokhandeln får sig ett besök innan jobbet idag minsann :)
    Jag återkommer gärna med tips om musik, har själv spelat tvärflöjt så har en del noter hemma + bröllopsskivor med en massa sånt :) Sen är det väl bara att kika i psalmboken gissar jag om inspirationen tryter ;) Men som sagt, jag återkommer gärna :)

En sisådär tre-fyra veckor in borde ju räcka att lämna in ringarna. Men det kan nog skilja sig åt beroende på var man köpt dem.. Har man köpt hos en lokal guldsmed så går det kanske fortare. Våra är köpta hos Albrekts Guld å de skickar ju alltid iväg allt, så där tar det nog lite längre tid..

Nu har min blivande skickat in papper om namnbyte! Han ska byta efternamn och sen ska jag lägga till det efter mitt flicknamn :) Små steg åt rätt håll - snart står vi där vid kyrkan med fjärilar i magen! Pirrigt!! :)
  • Maseralda
    lilla smulan skrev 2012-01-13 04:57:54 följande:

Wow, låter verkligen som en drömmiljö för ett bröllop.. Har det gått bra med bokning av skolan?

Trevligt att kunna dela med sig av ideer och tips, allt är ju kostsamt som det är

Jag har ju hittat så mycket ideer här på BT, de tackar jag alla för..

Ja, det blev tyvärr inte så billigt som jag hade hoppats. Har bokat nu i alla fall och det kostar 220 kr i timmen, vi har bokat 12 timmar... Men jag orkar verkligen inte leta efter en annan lokal, det verkar lite omöjligt att hitta något bra och billigt här i Stockholmsområdet. Dessutom får vi inte använda köket eller porslinet, pga livsmedelsreglerna om vilka som får gå in i köket över huvud taget. Men jag hittade ett företag som hyr ut porslin och då slipper man diska Flört Vi kan i alla fall få tillgång till lokalen på fredagskvällen för att pynta och vi slipper åka och hämta ut en nyckel eftersom att mamma har en egen.
  • Tinzi
    Syrinx skrev 2012-01-12 16:32:17 följande:
    Tack för input angående hotellnätter! Det blir nog så att vi tar ett och samma rum för hela helgen, så slipper man flytta runt alla sina saker så mycket. Guffi, ja det där med att släppa stressen och bara ägna sig åt varandra kvällen/natten före bröllopet tycker jag också låter väldigt skönt! 

Tinzi, jag tror du har det under kontroll! Det låter så i mina öron iallafall. Visst hade saker och ting varit enklare om man hade varit miljonär eller något, då hade man inte behövt jaga det billigaste alternativet till allt. Tips: tjockare papper lite billigare finns på Akademibokhandeln! De har ju dels papper i "lösvikt" eller vad man ska säga, men också färdigpackade buntar av olika slag som inte kostar så mycket. Vi köpte något linnepapper och vanlig kartong som vi ska ha till inbjudningskorten, det var så otroligt mycket billigare än på t.ex. Panduro! 

Guffi, vår guldsmed sa att vi kunde komma in i början av maj (gifter oss den 26:e) för att få ringarna putsade och graverade. Det borde väl räcka med tre veckor innan även för er. Putsning och gravering går väl hyfsat snabbt och man vill ju inte vara utan ringarna alltför länge. Vill du diskutera musik till vigseln hjälper jag gärna till - är utbildad flöjtist och har ganska bra koll på sånt där! 

MalinÄlskarAndreas91, hur många gäster ska ni ha? Hoppas din blivande får koll på tider och sånt snart, men jag tror du kan ta det ganska lugnt ändå. Ett par månader före bröllopet var nog det vanligaste för bara ett tiotal år sedan att inbjudningskorten kom ut.

Drumelz, vi ska inte ha en fotograf på det sättet. En äldre släkting som är fotografutbildad ska ta foton på oss före vigseln, och sedan har vi två yngre släktingar som är duktiga amatörfotografer som gärna ville fota under vigsel och fest.

Endlesslove85, vilket vackert inbjudningskort och så fin ring! Tummen upp!
    hehe ja verkligen! Det löser sig nog på ngt sätt :)

sen har jag insett att alla ören man lyckas banta ner budgeten är avgörande. tex en näbbkläning för 200 istället för 350:- osv :)
  • Tinzi
    Guffi skrev 2012-01-13 09:41:15 följande:
    Åh! Akademibokhandeln får sig ett besök innan jobbet idag minsann :)
    Jag återkommer gärna med tips om musik, har själv spelat tvärflöjt så har en del noter hemma + bröllopsskivor med en massa sånt :) Sen är det väl bara att kika i psalmboken gissar jag om inspirationen tryter ;) Men som sagt, jag återkommer gärna :)

En sisådär tre-fyra veckor in borde ju räcka att lämna in ringarna. Men det kan nog skilja sig åt beroende på var man köpt dem.. Har man köpt hos en lokal guldsmed så går det kanske fortare. Våra är köpta hos Albrekts Guld å de skickar ju alltid iväg allt, så där tar det nog lite längre tid..

Nu har min blivande skickat in papper om namnbyte! Han ska byta efternamn och sen ska jag lägga till det efter mitt flicknamn :) Små steg åt rätt håll - snart står vi där vid kyrkan med fjärilar i magen! Pirrigt!! :)
    oj kanske så vi också måste göra. vi ska ta min blivandes efternamn fast med en helt anann stavning, då kanske han också måste ändra namnet först...gah får kolla upp detta...
  • Guffi
    Tinzi skrev 2012-01-13 23:15:40 följande:
    oj kanske så vi också måste göra. vi ska ta min blivandes efternamn fast med en helt anann stavning, då kanske han också måste ändra namnet först...gah får kolla upp detta...
    Ja, kolla upp om ni behöver ändra eller om ni kan göra det i samband med att du byter.. Lättast är kanske att ringa direkt till skatteverket o höra?
  • Tinzi
    Guffi skrev 2012-01-13 23:18:22 följande:
    Ja, kolla upp om ni behöver ändra eller om ni kan göra det i samband med att du byter.. Lättast är kanske att ringa direkt till skatteverket o höra?
    Ja det är 4 månader kvar till bröllopet så vi ska ändå skicka inte hinderprövningen i dagarna nu, så skickar med det andra också, läste infon och som ex hade de ett namn som ingen av parterna tidigare hade så då borde det ju vara så :)
  • MalinÄlskarAndreas91

Nu ska vi snart beställa ringarna, klänningen är under produktion och sen bara till att skicka ut inbjudningarna.

• Dolly P

Nu är inbjudningskorten klara. Ska träffa större delen av min släkt nästa helg, så ger dom korten dåSkrattande
    'Ska även till floristen och bestämma vilka blommor jag vill ha. Sen är det bara maten och lite smått till lokalen som ska inhandlas.

• Guffi
    Tinzi skrev 2012-01-13 23:31:36 följande:
    Ja det är 4 månader kvar till bröllopet så vi ska ändå skicka inte hinderprövningen i dagarna nu, så skickar med det andra också, läste infon och som ex hade de ett namn som ingen av parterna tidigare hade så då borde det ju vara så :)
    Då fungerar det säkert alldeles utmärkt! :)

Hiihi, nu börjar det kännas mer och mer verkligt tycker jag. Innan har det mest känts som att jag planerar nåt som jag inte riktigt vet vad det innebär.. Men nu, med namnbyten, hindersprövning, klänningen å ringen finns här hemma, bordsplaceringslappar överallt, anteckningar överallt... Ja, det är nog verklighet ändå ;)
Svar på tråden Fler som gifter sig i maj 2012?