Inlägg från: Aniara4 |Visa alla inlägg
  • Aniara4

Hur går ni andra in i kyrkan?

Haha, du har just öppnat en "can of worms" eftersom den här frågan brukar leda till hetsiga diskussioner. Få se om folk kan hålla sig lugna den här gången...

Att pappan ska leda fram bruden har tills för några år sedan varit extremt ovanligt i Sverige, men har blivit vanligare förmodligen pga inflytandet från Hollywood-filmer. De flesta har ju trots allt sett fler bröllop på film än i verkligheten. Personligen tycker jag symboliken i den handlingen är otroligt unken, den visar ju hur den omyndiga kvinnan överlämnas från en "vårdnadshavare" till nästa som ett kolli. Sen finns det en del som bestämt hävdar att de inte alls ser den symboliken utan för dem betyder det något helt annat, vad brukar dock vara lite oklart.

Den mycket gamla svenska seden är att brudparet går in i kyrkan tillsammans, som två vuxna, självständiga individer som valt äktenskapet tillsammans.

En variant som kan vara fin är att de kommer in från varsitt håll i kyrkan, i de fall kyrkan är byggd så att det passar, och möts på mitten, för att sedan gå ut tillsammans.

• Aniara4
    Fru Kopparskiöld skrev 2011-08-23 11:10:56 följande:

Hur man vill gå in i kyrkan är upp till var och en. Och jag hoppas inte detta blir en tråd där folk hoppar på varandra bara för att man har olika åsikter.

Gör det som känns bra helt enkelt!

Det är stor skillnad mellan att säga "jag tycker/tycker inte att X är ett bra sätt att göra saker på" och att säga åt andra vad de ska göra. Självklart ska var och en göra det som känns rätt för dem. Jag tror inte någon har för avsikt att ta reda på var någon annan på BT ska gifta sig och åka dit och börja dra och slita i dem för att de ska gå in på det sätt som man själv tycker är det bästa. Men det blir lite väl lågt i tak om man inte får uttrycka några åsikter alls. En del upplever det som ett personligt påhopp så fort någon uttrycker en annan åsikt än deras egen, och då blir det ju lite svårt att diskutera.
  • Aniara4
    Fru Kopparskiöld skrev 2011-08-23 11:45:57 följande:
    Jag skrev inte att ingen fick uttrycka sin egen åsikt. Jag skrev bara att jag hoppades ingen skulle bli påhoppad (då refererar jag till en annan tråd om detta där det blev så till slut).
    Nej, men många tycks uppfatta det på det sättet. Jag har också läst liknande trådar förut, och då har det nog varit betydligt fler som har känt sig påhoppade än som faktiskt har varit det. Men visst kan det balla ur till slut om missämjan hela tiden trappas upp.
  • Aniara4
    Blueberry skrev 2011-08-28 15:39:32 följande:

Vi kommer att gå in som följande:

Först kommer brudens mor och far.

Tätt inpå kommer brudgummens mor och far.

Efter en paus inträder brudens lillasyster som brudnäbb och stör rosblad.

Sedan kommer bruden och brudgummen gå in tillsammans.

Vi kände att det blev bäst på det viset, vi får med alla de viktigaste i våra liv men har valt att undvika brudöverlämningen.

Det var ju en fin variant om man känner att man väldigt gärna vill ha med sina föräldrar i ceremonin!
Svar på tråden Hur går ni andra in i kyrkan?