• Lilja11

Bestämmer ni kläder åt er tärna?

Som rubriken lyder: bestämmer ni kläder åt er tärna? Jag är i startskedet av bröllopsplaneringen och har precis frågat en kompis om hon vill vara tärna. Har inte haft någon tanke på att styra hennes klädval utan tycker hon får ha precis vad hon vill på sig. Självklart klänning men det förstår hon ju såklart. Har inte tänkt bidra med pengar till den klänning hon sedan kommer att välja heller, men ge henne en liten present efter bröllopet som tack. Hur resonerar ni andra? Är det vanligast att man bestämmer klänningen tillsammans eller själv? Min tärna vet jag inte vill sätta på sig vad som helst och jag vill ju bara att hon ska känna sig bekväm i det hon har på sig och inte känna någon press att hon måste välja något som jag "godkänner". Kom gärna med synpunkter på hur ni tänker!

• Svar på tråden Bestämmer ni kläder åt er tärna?
  • RogerJenny

När jag var tärna så betalade bruden min klänning och det var också hon som valde den men hon var väldigt nogrann över att jag skulle vara nöjd med den, fick sen behålla klänningen. När jag gifte mig så köpte då även jag klänning till min tärna och givetvis så fick hon godkänna den först. Men om tärnan själv ska betala för sin klänning så tycker ju jag att det är hon som får bestämma vad det blir för en men du kan ju ha önskemål för färg och modell.

• Rollon

Jag väljer och betalar min tärnas klänning. Kommer troligtvis betala håruppsättning för henne också. Men det är för att jag sjäv vill att hon ska ha uppsatt och att klänningen ska vara i en speciell färg. Sen får hon givetvis behålla klänningen. 

• Lilja11

Hur mycket räknar ni med att tärnklänningen kommer att kosta?

• imdelicate

Jag ar valjer vilken farg klanningarna ska vara, men det kanns valdigt viktigt att mina tarnor kanner sig bekvama sa de far absolut vara med och valja vad de ska ha for klanningar. Vi har tankt att betala/bidra med 700 kr per klanning. 

• Rollon

Jag tror inte den kommer att bli så dyr. Vi kollade på en Vila nyligen som var på rea för 299 kr. Men typ 500-800 kr för klänningen.

• akgosmos

Jag har fyra tärnor och de betalar sina klänningar själva. Vi har erbjudit oss att betala men samtliga har avböjt. Jag har bestämt färgen på klänningarna för att de ska passa i vårt färgtema och sedan har tjejerna själva fått välja modell och fått dem uppsydda i Kina. För mig har det varit viktigt att klänningarna skall vara något som de kan använda fler gånger så det inte köps något som bara blir hängande sedan.

• ElinFalk85

Mina tärnor betalar sina klänningar själva. Vi har blått,vitt och grönt som tema så jag har sagt att jag uppskattar om dom har nån av dom färgerna på sig =).
    Jag är ingen bridesilla, mannen är med och bestämmer, vi bestämmer allt tillsammans.

• Syrinx

TS, jag tycker du tänker klokt och bra! Jag tänker nämligen precis likadant.
    Min bästa vän som ska vara min tärna skulle ju ändå ha kommit på bröllopet. Jag har inga som helst krav på klänningen, men har bett att om den är baraxlad så kan hon ta en sjal över den i kyrkan. För mig betyder tärn"uppdraget" enbart att hon ska finnas där bredvid mig i kyrkan, för att hålla bukett och ha en näsduk redo, men mest för att jag vill hedra henne med den positionen för vår långa och innerliga vänskaps skull.  

Däremot tycker jag det är självklart att betala sitt brudföljes klädsel om man har väldigt specifika önskemål på hur kläderna ska vara. 

• drömmer

Jag kommer ha 4 tärnor och jag kommer bidra med 400kr var till deras klänningar. Målet är att alla, eller iaf två och två ska vara likadana och vi kommer välja ut tillsammans.
    De kommer sedan få behålla både dem och smyckena som bärs under bröllopet. Skor ska de dock stå för själva...
    2 marskalkar kommer också finnas, och det kanske är orättvist men de kommer "bara" få varsin slips, och ev skjorta. Kostymer har de redan...

• KirsiLaa

Jag kommer att välja färgen på tärnornas klänningar, men modellen får de välja själva. Jag vet ännu inte vem som kommer att betala för klänningarna. 

• marimekko86

Tillsammans med mina tärnor har vi valt ut en tärnklänning. Jag har bestämt färgen själv, men tillsammans har vi tittat ut en passande modell. Jag betalade.

• Lilja11

Kul att höra hur ni andra tänker! Hmmmm...kanske vore kul om hon ville ha den färg som vi tänkt ha som färgtema, men isåfall erbjuder jag mig att betala den också. Har väl annars ingen synpunkt på modell och det beror väl på om man hittar något i färgen som känns bra.

• Freakie

Min tärna fick helt fria händer gällande sin klänning, och vi betalade därför inte hennes klänning. Det blev dock så bra att hon valde en klänning i blått, min bukett gick i blåå så även bordsdekorationerna så det blev toppen Dock jag betalade jag hennes håruppsättning och sminkning.

• cookieandkermit

Jag har hjälpt min tärna att välja vilken klänning hon ska ha. Har dock varit med och bestämt färg och det är jag/vi som betalar hennes klänning. Vill göra det då hon är min bästa vän och hon har inte allt för mycket pengar som ensamstående mamma. Men hon har fått säga själv vad hon vill ha och hur den ka se ut och så. Jag vill att hon ska känna sig bekväm i det hon ska ha på sig. För tillfället är hon mer nervös än vad jag är över bröllopet. Hon är ju för söt!Hjärta

• Nikkita

Jag har 4 tärnor. Vi kommer betala för 2 av klänningarna (mina 2 systrar har dålig ekonomi) de andra 2 har avböjt & vill betala dem själva. Jag har sagt att det ska vara en lila klänning som går till knäna ungefär, sen får de välja & vraka olika modeller & nyanser själva Glad Det är viktigt för mig att de är bekväma & känner sig fina! Jag vet dock att de pratar med varandra för att kolla att de passar ihop iaf Flört 

• butterfly

Jag har fem tärnor och jag gör så att jag köper tyget och allt som behövs för att sy klänningarna. Flickorna syr sedan endera helt själv vad de vill ha eller så för de materialet till en sömmerska som gör det för deras del. Sömmerskan som har lovat göra det gör det hemifrån för nöje och tar så litet för jobbet att det garanterat skulle kosta mera om man i butiken köpte en klänning till ett vinterbröllop. Eftersomde själv måste betala en del så har jag inte satt något krav på hur klänningen måste se ut. Jag har också valt en färg som jag vet att igen av flickorna kommer att hata och på de flesta borde färgen också se ganska smickrande ut.

• queenelin

Jag och min syrra, som ska vara tärna hittade hennes lila klänningen ihop, men båda blev lika kära i den. Jag styr ingenting vad gäller andra i vårt brudfölje. Men när min mamma också köpte en lila klänning förbjöd jag min systerdotter, som också ska vara tärna, att ha lila på sig. Jag vill inte att det ser ut som att vi har ett färgtema (även om mamma inte ska vara tärna, men ändå, här kommer brudens familj, alla klädda i lila...) Min söta systerdotter kör istället på cerise.

Alla betalar sina kläder själva. Däremot har jag köpt ett par skor till min syrra, vi hade pratat om att sådana skor skulle vara perfekta till och när jag hittade ett par slog jag till. Hon har det väldigt knapert och hon har hjälpt mig så mycket och kommer att hjälpa mig så mycket mer med festen och allt, så det var mer en tack-present än något annat.

• hannahsofia

Jag köpte klänningarna till mina tärnor ganska tidigt, enkla klänningar för la Redoute som var på rea så de kostade hela 129:-/styck :) Mina tärnor är väldigt olika både till klädsmak och kroppsform men klänningen satt verkligen som en smäck på dem båda! Och jag tyckte det var väldigt kul att få leta klänningar till dem, plus att vi såklart betalade dem :)

Jag har ingetning emot att man låter tärnan bestämma själv, jag är helt övertygad om att mina tärnor hittat fantastiska klänningar MEN jag har en väninna som gjorde just så och bara några dagar innan vigseln fick hon se tärnornas klänningar och kände att de inte alls var okej för henne. Så de fick ila runt och leta klänningar som galningar men såklart hittade de några som funkade bättre för henne :)

• Erika83

Jag och min tärna, som är min syster, kommer att bestämma gemensamt hur hennes klänning ska se ut. Då vi kommer gifta oss i kyrkan så vet jag på ett ungefär hur jag vill att den ska se ut men min syster får självklart vara med och tycka. Det är ju ändå hon som ska ha den på sig. (plus att jag tycker att hon har bra smak) Glad
    Vem som betalar får vi se... om det blir en klänning hon har nytta av igen så betalar hon nog en del annars blir det antingen vi eller mina föräldar. Min systerdotters (brudnäbben) klänning betalar vi, den hyr vi nog.

Svar på tråden Bestämmer ni kläder åt er tärna?