• ewaulrica

så sjukt irriterad, ledsen och förbannad, guldbutiken har förstört min ring!!

En lång historia: nu får ni hålla i er! Är så otroligt ledsen och har ont i magen... SkämsGråter

Kollade på ringar i en evighet, kändes det som, provade och testade, hittade ingen som passade bra till min förlovningsring från Schalins.. tills vi äntligen råkade snubbla över DEN PERFEKTA RINGEN. Det blev en Schalins Spectra 3, till jättebra pris! Var nöjd och lycklig över att ha hittat en bra ring till slut...

I butiken upptäckte jag dock att ringen dels är rätt smal (inte JÄTTESMAL dock) och att skenan var genomborrad för stenarna runtom hela ringen. Jag frågade i butiken hur man gjorde med gravyren då, vill ju absolut ha gravyr i min ring...

Butiksbiträdet svara då att "man kan slipa bort stämplarna" (var oborrat precis där) "och gravera där". Jag blev lite fundersam... Men. Slipa bort stämplarna?!? Njae. Det är ju liksom ringens "äkthetsbevis"? Jag är absolut ingen fisförnäm dam men jag vill ju iaf att det ska finnas stämplar i min vigselring, det är väl inte jättekonstigt? Fick en konstig känsla i min magen, nåt om "förfalskning" osv började gro i mitt huvud. Jag betalar ju inte det extra för en Schalins-ring för att sedan kanske få en billigare kopia?

Nåväl. Tog kontakt med Schalins ringar via mejl, där jag fick bekräftat att DET VISST GÅR att gravera i denna ring, UTAN att ta bort stämplarna. Man låter då helt enkelt bli att borra igenom skenan.

Gick glad i hågen tillbaka till butiken, för att efter mycket velande äntligen köpa ringen. (svettiga pengar, puh, men man ska ju leva med den länge förhoppningsvis) Pratade med butiksbiträdena och var TYDLIG med att jag pratat med Schalins och att de meddelat att gravyren ska gå att göra utan att man tar bort stämplarna, sa det flera, flera gånger.

När vi åkte och hämtade ringen igår, stressade dumt nog, eftersom vi skulle iväg på middag, visade det sig att mycket med ringen hade gått galet. Jag är sååå ledsen!!

För det första: de har slipat bort ALLA STÄMPLAR, för att göra gravyren där. Fick en löjlig liten papperslapp (ett "certifikat") på att ringen var äkta. Vad exakt gör denna lilla papperslapp till eller från när jag ändå inte kan bevisa att den tillhör just min ring?!

Han hade gjort det så j'''vla dåligt, så ringen var helt repad på kanten. Dessutom hade de i efterhand tagit bort en 0,03 sten, så den ring vi betalat för (0,87 c totalt) hade blivit minskad till 0,84 c. Orkade inte tjafsa med dem just då, utan kollade igenom den först ordentligt när vi kom hem senare på kvällen. Butiksbiträdet hävdade att han hade kollat med Schalins och att det var så man gjorde?!

Ringde Schalins ringar nu på förmiddagen. De blev bestörta! De menade att de absolut inte får slipa bort stämplar, hur ska ens de kunna veta att det är "deras ring" nu om han ska reklamera den? Tur som var var det en jättetrevlig tjej jag pratade med, hon skulle hjälpa mig vidare om det behövdes.

Det jag nu ska göra är att
    1) inte godkänna ringen
    2) be dem reklamera den och beställa en ny, med halvgenomborrad skena
    3) begära prisavdrag på den stenen som "fattas"
    4) ifrågasätta varför han i stort sett förstört rodineringen på det vita guldet, när han på egen hand har slipat bort stämplar, som han inte får göra och som Schalins DEFINITIVT inte rekommenderar
    5) be att de låter Schalins gravera

Orkar inte. Det ska ju vara lycka och kär glädje att köpa sitt livs viktigaste ring. Inte strul och magont!!!!!!!!!!!! Uppdaterar senare om hur det gick....

• Svar på tråden så sjukt irriterad, ledsen och förbannad, guldbutiken har förstört min ring!!
  • bridetobe2013

Uch vad tråkigt... Men vad skönt att Shalins var så tillmötesgående....

• 120530

Så dåligt av dem! Är inte de en ring med stenar runt hela skenan? Då vill man ju absolut inte att det skall fattas en sten? Hur ser det ut där den skulle suttit?

• ewaulrica
    Red skrev 2011-08-25 08:53:48 följande:
    Så dåligt av dem! Är inte de en ring med stenar runt hela skenan? Då vill man ju absolut inte att det skall fattas en sten? Hur ser det ut där den skulle suttit?
    oj, var nog otydlig :) jag fick gå ner en strl gentemot "provringen" i butiken.. då får de t bort en sten eftersom ringen blir mindre i omkrets :) men de tog ändå betalt för 0,87 c, eftersom "provringen" var i de caraten. Den ringen jag fick har alltså en sten mindre, dvs 0,84 c bara... vilket innebär att min ring skulle ha blivit en brilliant billigare när vi betalade...
  • ewaulrica

Vi gick tillbaka igår, min M2B och jag...vilket jä''''la dåligt bemötande vi fick!!! Jag hade beslutat mig innan för inte prata, jag blir så lätt arg och ledsen om jag bemöts fel. Min blivande är mycket mer lugn. Vi hade allt nerskrivet, för att lättare kunna argumentera.

Det IDIOTEN till butiksbiträde säger är att "vi har beställt att han ska slipa bort stämplarna och gravera där." Vilket vi hävdar att det inte stämmer alls. Vi var där två gånger innan vi köpte ringen, talade med samma person om att vi var tveksamma till att köpa den ringen eftersom vi ville ha gravyr OCH stämplarna kvar. (ja, han sa det till oss första tillfället vi var där, att man KUNDE göra så) Men vem sjutton vill ha stämplarna bortslipade!?! Det var jag ju jättetydlig med från första början!?

Dagen efter vårt sista besök där, när jag började gilla ringen ordentligt, mejlade jag Schalins ringar i detta ärende. Fick svar från en juvelerare där att man inte behöver ta bort stämplarna, utan helt sonika struntar i att borra igenom ringen helt just där där man ska ha gravyren. Glad i hågen efter detta besked gick vi dagen efter och beställde ringen...

Det som stör mig mest är att han hävdar att HAN (butikskillen) säger att han pratat med Schalins om gravyren/stämplarna. Han BLÅLJUGER ju där, Schalins hävdar att av kvalitetsskäl och kopierisker skulle de ALDRIG rekommendera att ta bort stämplarna, de blev riktigt upprörda när de hörde att han sagt så.

I butiken står han också och säger att "vi har sagt att han ska ta bort stämplarna".. och att "vi bråkar". Jävla idiot!! Vi är hans kunder och kommer lugnt och sansat in och förklarar hur situationen är! När jag till slut öppnar munnen för att tala om att jag talat med Schalins som säger att man inte alls tar bort stämplarna, och att de inte rekommenderar det, säger han bara "ni ville det". Jag skrattar och säger "hörrödu. Hade du sagt till mig att du tar bort alla stämplar och dessutom filar till ringen på det osnygga sätt du har gjort, skulle jag ALDRIG HA KÖPT DENNA RING AV DIG." Jag visar honom mejlet som visar både datum och mejlkontakt med Schalins, där jag klart och tydligt skrivit att jag är intresserad av denna ring, men enbart om det går att gravera den med stämplarna kvar. Frågar också att jag vill se ordern i såna fall, där det står att jag "har bett honom om att ta bort stämplarna." Frågar också om det är så han brukar göra, han svarar nej. "Varför har du då gjort det på denna??????" Han snor in sig själv mer och mer, och jag tror han vet att han egentligen inte får ta bort stämplarna enligt Schalins. När jag upplyser honom om detta igen, blir han svettig...

Han påstår till slut att vi inte får lämna in ringen. Han skrev inte i ordern, vi måste prata med hon som gjorde det, menar han. "Hon är tyvärr på semester, kommer tillbaka om en vecka." "Skitsnack" svarar jag. "Jag vill tala med chefen på det här stället." Han svarar att han är också på semester. Jag blir mer och mer förbannad. "Så du menar att DU har gjort detta med min ring, men DU kan inte ta tillbaka den?! Jag ska behöva vänta en vecka innan jag ens får prata med rätt person?! Om hon hade slutat sin anställning då, vad skulle du ha sagt då?" Han är inte tillmötesgående alls.. säger att vi ska åka till en annan butik som de har, och jag bara frågar "Varför det? Jag vill reklamera min ring här."

Vi ger honom all dokumentation, han säger att han ska "ringa sin chef fast han har semester", tar våra mobilnr och till slut går vi därifrån med vår ring, och vet inte vad som händer...

Efter fem minuter ringer han upp igen. Han har talat med sin chef och ber oss omedelbart komma tillbaka till butiken. Nu blir det heeelt andra ljud i skällan. Han tar emot ringen, skriver ner exakt det som Schalins har bett oss om att han ska göra, och säger att vi kan hämta en ny ring om en vecka. Jag tror det tog rätt hårt när chefen fick höra att han slipat bort stämplarna, och att jag hade bevis på att jag verkligen inte velat det... De kan ju bli av med sina rättigheter att sälja Schalins tydligen, så hårt är det...

fortsättning följer, vi får väl se vad som händer i ärendet och vilken ring vi får ut till slut, om nån vecka...

ska ringa Schalins idag och uppdatera iaf. Puh!

• Loanne

Fy, vilket fruktansvärt otrevligt bemötande!!
    Det är ju verkligen inte såhär man vill ha det när man ska köpa en så kär sak som en vigselring...
    Men vad bra att du stod på dig och hade med dig "bevis" i form av mejlkontakt med Schalins.
    Härligt att det verkar reda upp sig!

• Silketuss

Det var då för väl. Jag hoppas att den ansvarige får sig en tankeställare nu. Är det inte underligt hur en del kan snurra ihop saker, så att det blir precis tvärtemot vad man vill, och sedan kan de skylla på att man har sagt att det ska vara så? Jag tycker att ni skötte er jättebra!

• Lillskoj

Jag har också varit med om att guldsmeden förstörde min förlovningsring (en schalins). Det blev många turer till den guldsmeden (Gulddesign på götgatan - ingen att rekomendera). Lämnade in min ring totalt 3 ggr för att de aldrig kunde göra jobbet snyggt. En helt vanlig förminskning. Diamanterna hamnade snett och för mycket insjukna, stora jack. Min man vet dock att han beställde rätt strl från början, och de påstod att han inte gjort det och vi fick därför betala 600 kr för den förminskningen som sedan bara blev kaos. När jag ville se beställningen så kunde de inte ta fram den för den ena efter den andra som hade tillgång till de arkrivet var inte på plats. Tillslut gav jag upp. Jag fick min ring iaf efter ca 8 långa veckor...

• Future Mrs S

Usch vilken idiot!!!!!! Jag hade blivit totalt vansinnig där inne... :( Skönt att han verkar ha fått sig en känga av chefen!! ;D ;D ;D Det förtjänar han verkligen! klåpare!

Hoppas du får ringen som du vill ha den och kan glödjas åt den sen! :) 

• LoJ

Bra att du hade så mycket dokumenterat, då hade du ju verkligen allt på din sida Skönt också att han (förmodligen) fick en tillsägelse av chefen! Håller alla tummar och tår att din nya ring blir precis så som du vill ha den! Berätta sen när du fått den!!

Svar på tråden så sjukt irriterad, ledsen och förbannad, guldbutiken har förstört min ring!!