Inlägg från: Minuz |Visa alla inlägg
  • Minuz

Visa era bröllopstårtor! :)

Chicita - Har du något bra recept på frosting? Blir galen på de recept jag har. De går ju inte att spritsa med då de är för mjuka och smälter så fort.......

• Minuz
    Willow skrev 2012-07-17 18:20:16 följande:

Så underbar!!!!!!!!!!!!!!
  • Minuz
    Solstice skrev 2012-07-15 19:03:56 följande:
    Här är en bild av våra tårtor som jag gjorde själv. Det är vanliga vita sockerkaksbottnar med lemoncurd och vit chokladmousse i nedersta lagret och hallonmousse i det översta. Täckta med vit och grön sugarpaste och rosorna är av extravit marsipan.

Har du "bara" brett på ett lager med lemon curd eller är den inblandad i moussen?
  • Minuz

Vi eller gubben rättare sagt vill inte ha choklad medan jag älskar choklad och anser att det aldrig kan bli för mycket. Men iaf så har vi kommer fram till att vi vill ha en "fräsch" tårta. Kommer nu inte ihåg vilka smaker vi pratade om men vet iaf att päronmousse var med och något till den ev vit chokladmousse iaf......

eller har ni någon bra smak kombo på en fräsch och lätt tårta?

• Minuz
    Chicita -

Har du något bra recept på frosting? Blir galen på de recept jag har. De går ju inte att spritsa med då de är för mjuka och smälter så fort.......
  • Minuz
    Chicita skrev 2012-08-13 14:28:50 följande:
    Stoppar den i en kartong med kylklampar kanske?

Det var ett tips annars... inte en order.
    Funkar det inte för er så finns det säkert en soptunna i närheten som tar emot överbliven tårta. 
    HAHAHA................... Bra svar Skrattande
  • Minuz
    Willow skrev 2012-08-13 17:16:17 följande:
    Varfor inte ha olika smaker pa tartorna sa att ni bada far det ni vill ha? Vi hade vanlig tartbotten med rabarber/jordgubbs mousse i botten och tva oversta tartorna var chockladbotten (brownie liknande fast inte lika kladdig som brownie lite mittimellan) med rarorda hjortron och vitchokladmousse - alla var mer an nojda och belatna
    Minuz skrev 2012-08-13 13:46:15 följande:
    Så underbar!!!!!!!!!!!!!!
    Tack
    Det kan man ju göra, men tänker göra samma smak på alla. Jag får väl ha en liten chokladbit i väskan.....

Men det lät verkligen som goda tårtor.
  • Minuz
    Chicita skrev 2012-08-13 17:58:44 följande:
    Willow skrev 2012-08-13 17:16:17 följande:
    Varfor inte ha olika smaker pa tartorna sa att ni bada far det ni vill ha? Vi hade vanlig tartbotten med rabarber/jordgubbs mousse i botten och tva oversta tartorna var chockladbotten (brownie liknande fast inte lika kladdig som brownie lite mittimellan) med rarorda hjortron och vitchokladmousse - alla var mer an nojda och belatna Tack
    "risken" med fler smaker är ju att många vill äta från båda sorterna och då går det åt mer tårta. Men annars är det ett bra förslag Glad

Jag har inte gett Minuz ett förslag på tårta, men kan ju göra det.
    Jag skulle satsat på en kraftig browniebotten underst och sen en fräsch limemousse ovanpå den.
    En sockerkaksbotten och sen antingen flädermousse eller vit chokladmousse ovanpå och till sist en till sockerkaksbotten - täck med marsipan eller sockerpasta.
    Om maken där inte gillar choklad så är det bara att han låter bli att äta understa botten (och kanske ger den till chokladälskande Minuz Flört)

Precis, har man fler sorter så vill antingen alla äta båda eller bara en sort..... Så det kommer bli samma smak.
    Det lät oxå gott!!!!!

Idag köpte jag faktiskt hem tårtbottnar (orkar inte baka) Skrattande
    Och ska prova några fyllningar. Dags att prova lite olika så jag vet vad jag ska göra på den stora dagen.
    Ska även prova att frysa någon innan jag spacklar och  dekorerar den då det ska vara lättare att få den fin.

Chicita - brukar du göra det eller tar du den direkt så att säga?

I vanliga fall brukar jag låta den stå i kylen över natten innan jag fixar och donar.......
  • Minuz

Nu har jag bestämt mig för att ha amaryllis i min bukett. Och letar nu utstickare eller liknande för att göra amaryllis till tårtan. Men hittar det ingenstans. Någon som gjort amaryllisar? Någon som vet hur jag ska göra? Vart jag kan köpa en utstickare?

• Minuz
    Krystal skrev 2012-08-14 09:57:51 följande:

Amaryllis påminner väl om liljor, så då kanske denna är till hjälp:

Har jag inte ens tänkt på............... Klart man borde kunna använda dessa till att göra amaryllisar..... Tror tom att jag har såna i baklådan. Skrattande
  • Minuz

Vad ska ni ha för fyllning i tårtan?
    Tänkte göra några smakprover här i helgen..... Ge mig förslag!!!

1) Citronfromage
         Vit chokladmousse
         Lemoncurdmousse

2) Päronmousse
         + ??????????

3) Vit chokladmousse
         Hjortron

4) Kiwi - och krusbärsmousse
         + ??????????

Tänkte prova med både choklad och vaniljbotten. Tänkte även frysa in och se hur de blir. Det sägs att frysta tårtor är lättare att spackla och få fina. Måste ju testa så jag vet hur jag ska göra när det är dags.

• Minuz
    Chicita skrev 2012-08-16 10:35:44 följande:
    Päron och choklad är riktigt gott ihop.

Kiwi/krusbär tycker jag själv smakar parfym.
    After eight mousse till päronmousse är gott. Men får ju inte ha choklad i tårtan..... Rynkar på näsan

Aha, köpte en färdig kiwi/krusbärsmousse som jag tänkte prova, men det kanske jag inte behöver då? Glad
  • Minuz

Gjorde 3 olika smakkombinationer i helgen

1)
    päronmousse
    vit chokladmousse

2)
    vit chokladmousse
    hjortrongrädde

3)
    Vit chokladmousse
    lemon curd grädde
    citronfromage

Alla var eniga om att nr 1 är godast. Men vill ha i ett lager till.

Köpte även hem bakformar till min våninmgstårta. Men ack så dumt. Den största är 40x40 cm och går inte ens in i ugnen....... Har även fått hem jordgubbs- och rabarbermousse och kiwi- och krusbärsmousse som jag ska testa.......

Chicita - just det om jag bara ska göra en mintmousse till som du sa elelr kanske ska prova med after eight och ge till gubben och se vad han tycker. Lingon? Vem vet det kanske är supergott. Kanske borde prova det med.....

Vad passar mer till päron?

• Minuz
    Chicita skrev 2012-08-21 09:47:43 följande:
    Jag skulle helt klart ha gjort som så här att jag skulle bakat tårta nr 1 igen (fast så liten du bara kan, nästan i muffinsform) och sen gjort några skålar med annan fyllning som skulle kunna funka till, så man kan få känna smakerna ihop.
    Precis............. Har tänkt det. Göra många olika fyllningar och sedan får gubben och barnen smaka och prova tills de hittar den godaste.
    Har oxå tänkt kolla på olika krämer, eftersom jag gör päronmoussen på päronkräm och ibland har jag i hackade konserverade päron så borde jag ju lätt kunna göra olika såna mousser med kräm som bas.....

Hehe, undrar vad vi ska ha för fredagsmys fram tills det är dags? Skrattande
  • Minuz
    Chicita skrev 2012-08-21 10:11:03 följande:
    Ni kommer vara så trötta på tårta att ni inte själva äter av den på den stora dagen sen Flört
    HAHA, precis.......... Men vad gör det så länge den är god och fin? *ASG*
  • Minuz
    Viii skrev 2012-08-22 19:29:33 följande:
    Här kommer en bild på våran tårta, helt otroligt vacker och god var den! :)

Så härliga färger!
  • Minuz

Jag skickade efter ett set med fyrkantiga formar till vår tårta........

Är det bara jag som inte mäter ugnen innan man köper en tårtform? Den största formen är 40x40 cm och går inte in i ugnen. *GRR*

• Minuz
    Camilla837 skrev 2012-10-09 11:32:07 följande

Satan i gatan vilka fina blommor......  Hela tårtan var jättefin!
Svar på tråden Visa era bröllopstårtor! :)