• bellalicious

Utmaning! Sockerfri månad, är du med?

Pinkgrape skrev 2011-08-31 01:54:53 följande:
    Jag tänkte ge mig själv en utmaning - en sockerfri månad!

Starten går av stapeln torsdag 1 september 2011 och jag kommer köra hela september månad ut. Tanken är att skippa socker i sötsaker. Tex bakverk, godis, glass, sylt, läsk osv. Ni fattar? Frukt är dock tillåtet. Ja, och mat må ni äta! (Även om den råkar innehålla lite socker.)

Detta ligger nu under hälsa/bantning, men detta är inte främst tänkt som ren och skär bantning, utan som ett första steg till att bli av med ett eventuellt sockerberoende, ja, eller bara som en ren utmaning. För vissa kanske det är väldigt enkelt, men jag kan säga att för min del kommer det bli rätt svårt faktiskt.

Hur många är med på en sockerfri månad? Ju fler vi blir, desto mer kan vi peppa varandra! :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape

Det låter ju toppen bra! Är mer än gärna på en sockerfri månad och precis som du, så tror jag att det kommer att bli jobbigt men peppar vi varandra så kommer det att bli lättare :)

Nu kör vi! :)

• bellalicious
    Pinkgrape skrev 2011-08-31 08:47:30 följande:
    Härligt! :D Vad roligt att någon fler vill vara med :) Haha jag är jättepeppad på detta, men det brukar som avta efter 2-3 dagar och då behöver man backning av någon :P

Det är lustigt hur "peppningen" man känner avtar ett par dagar efter, man tycker ju att det borde vara tvärtom? Fast det är väl så suger verkligen kommer igång - stackars våra partners (ialla fall mig) som kommer få stå ut med en grinig, lätt irriterad tjej de kommande dagarna.

Det psotiva är ju att det går rätt "snabbt" att bli av med sockersuget, så länge man håller ut den första veckan så brukar det rulla på rätt bra sen. Det jobbiga kommer ju vara vanan av att t.e.x titta på film och mumsa på godis. Man har ju hunnit blivit så van.

Socker är av ondo! ;)

• bellalicious
    Aniara4 skrev 2011-08-31 08:53:05 följande:
    Socker är ondska! Jag har insett att jag är missbrukare, jag brukade ljuga, smussla och avstå från annat bara för att få äta mitt socker ostört. För mig är total avhållsamhet det enda sättet, äter jag det minsta sött (eller bröd och pasta för den delen) vaknar sockermonstret och börjar leva om och ropa på mer.

Så normalt sett skulle jag säga "inga problem, jag kan lova att inte äta socker på hela månaden, eller hela nästa år för den delen" men nu är det så här att på lördag tänkte jag faktiskt äta bröllopstårta. Vi har beställt en så sjukt smarrig tårta så att det faktiskt är värt en vecka av migrän, svullnad och hejdlöst sötsug. Annars är det ganska få saker som är värda de konsekvenserna.

Kanske äter jag en tårtbit eller två på söndag också...

Att inse och erkänna att man faktiskt är missbrukare är det enda sättet att "gå vidare". Jag känner igen mig i det ud skriver, så fort jag äter bröd och pasta så är det som sockermonstret vaknar upp med ett vrål och tystar inte först den får mer. Jag undrar varför det är så?

• bellalicious
    Pinkgrape skrev 2011-08-31 09:30:40 följande:
    Ja, det brukar vara enkelt dag 1-2-3, sedan blir det svårt under dag 4-5-6, sedan brukar det ha släppt :) Man måste bara stå ut de där sista dagarna under första veckan. Min min kommer säkerligen få det tufft ett tag också, men jag funderar på att få honom att haka på också. Han skulle definitivt behöva en sockerfri månad också :)

Jag är så svag för choklad, i alla former och smaker, så det kommer bli jobbigt för min del. Att skippa lördags-chokladen :P haha
    Jag tycker absolut att du ska få med maken på det här också. Jag tänker minsann "tvinga" min kille att haka på :) Men jag tror inte att han kommer att ha något emot det (dvs tills på lördag då jag klättrar på väggarna efter socker haha).

Choklad ja..Fantastiskt ljuvliga choklad, varför behöver du vara så onyttig? ;)
  • bellalicious
    drumelz skrev 2011-08-31 11:50:51 följande:
    Hejsan! Jag hänger oxå med på detta uppdrag. Dock tänkte jag börja redan idag då jag lyckades att undvika att slicka skålen efter jag hade bakat kladdekaksmuffins till öppna förskolan. Annars så är jag en hejare på att slicka skålar. Men idag hade jag bestämt att inte skulle göra det. Och jag lyckades! en stor guld stjärna till mej :)
    :D Duktigt! Man vet ju själv hur svårt det är att inte slicka skålen hihi
  • bellalicious
    förlovadflicka skrev 2011-08-31 12:21:03 följande:
    Jag är med. Har försökt jättemånga gånger utan att lyckas men jag provar gärna igen. Väldigt lägligt med tanke på att vi gifter oss 1/10...
    Vi fixar det tillsammans tjejer :)
  • bellalicious

bellalicious - sötsaker, läsk, pasta +bröd (eftersom det triggar igång socker sug)

• bellalicious

God morgon tjejer! Idag börjar det, är super peppad och ser framemot alla positiva saker som kommer att "ske" i samband med sockeruppehållet

-Bli av med ett beroende
    -Må bättre fysiskt och psykiskt
    -Leva hälsosammare

Vi fixar det här minsann! (Imorgon kommer jag säkert vara negativ och gråta efter socker haha)

Fick med killen på en sockerfri månad också, känns toppen då man kan stötta varandra :)

Ha en fantastisk dag!

• bellalicious
    Ponduss skrev 2011-09-01 09:39:50 följande:
    Jag berättade för min sambo att jag skulle ha en sockerfri månad, och det första han sa "men visst får väl jag äta vad jag vill".. suck, haha

Nej men än så länge känns det bra, ligger två godispåsar på vardagsrumsbordet men har inte rört.. jag lämnar de till killen.

Haha ja låt killen äta upp påsarna med godis. Tänk på hur bra du kommer känna dig imorgon om du inte rör påsarna? :)

• bellalicious
    Red skrev 2011-09-01 09:46:40 följande:
    Inget socker här än så länge Glad

På tal om beroende så har jag sedan semesten faktiskt slutat med kaffe. Tidigare har jag bara druckit kaffe om vi tagit en fika på stan, om vi varit bortbjudna eller haft vänner på middag/fika som druckit kaffe. Då tycker jag att det är gott och mysigt att smutta på något varmt. Jag har alltså druckit det en eller två gånger i månaden.

På semestern började jag och sambon dricka allt mer kaffe. När det plötsligt inte var bråttom vid frukostbordet satt vi kvar och pratade och drack en kopp. När vi åkte på utflyckter och packade matsäck tog vi med en termos. När jag sedan började jobba och kom tillbaka i de vanliga rutinerna hade jag en molnande huvudvärk de första 2-3 dagarna. Jag är nästan säker på att det var för att jag plötsligt inte drack kaffe längre!

Jag vill inte vara beroende av något! Min mamma går inte att kommunicera med innan hon fått sitt kaffe och där vill jag inte hamna. Så nu har det varit noll koppar sedan förra söndagen!

Det är ju toppen bra! Heja Heja! Jag själv dricker inte kaffe (har aldrig tyckt om det och aldrig förstått grejen med att lära sig tycka om något)

Känner precis som du, vill inte vara beroende av någonting :)

• bellalicious
    Pinkgrape skrev 2011-09-01 10:21:45 följande:
    Fast senaste nyheterna är ju att choklad är bra för oss, i måttliga mängder, det minskar ju risken för hjärtsjukdomar eller vad det nu var :)
    Mörk choklad ska väl vara nyttigt? :)
  • bellalicious
    Pinkgrape skrev 2011-09-01 10:01:38 följande:
    Jag förstår och jag håller med. Kan man bara unna sig något gott, oavsett vad det är, utan att fastna i att äta mycket eller ofta, så kan man absolut göra det. Inget är bra i för stora mängder ;P Och allt i små och måttliga mängder är inte farligt :) Nu pratar vi ätbara saker alltså, inte gift och sånt :P haha

Jag själv behöver dock gå ner minst 25kg! Att bli av med ett sockerberoende skulle ju definitivt underlätta den vägen för mig :) Jag går nu efter storlekarna på jeans på Ica Maxi och ligger nu på en storlek 42. Innan jul ska jag köpa ett par i storlek 40 och till nästa sommar är mitt mål ett par i storlek 38 :P
    Jätte bra och realistisk mål tycker jag :) Att ha små delmål brukar hjälpa också (försökte komma på några bra exmpel på delmål men det blev helt blankt i huvudet :) )

Skulle behöva gå ner 20 kg själv och i samband med denna sockerfria månad börja komma igång med träningen (har redan gått 1 min ildag) för att pusha på viktnedgången. Gifter mig i Las Vegas i Februari och skulle ju helst av allt ha gått ner alla kilo tills dess MEN jag vet att jag troligtvis inte kommer det och fokuserar på hur bra jag kommer att må av att inte äta socker och att röra på mig istället. Man fokuserar så lätt på det negativa tyvärr.
  • bellalicious
    Pinkgrape skrev 2011-09-01 11:14:55 följande:
    Jag tycker dock att de som anser att frukt är att äta för mycket socker och bör undvikas, har tagit det hela alldeles för långt faktiskt. Jag tror inte heller på att undvika vitt bröd och/eller pasta osv. Ja, eller socker i annan form i mat. Socker behöver vi, precis som vi behöver allt annat för att kroppen ska må bra. Jag prövade tex LCHF och har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv.
    Håller med dig här, frukt är nyttigt och framför allt gott. Det socker som är i frukt kan inte vara skadligt för oss. Jag kan inte tänka mig att inte äta frukt varje dag, hemsk tanke!
  • bellalicious

God Morgon!

Blir så glad av att höra att första dagen gick bra för er :D Min första dag gick också bra - vi åt visserligen pankakor men med färska jordgubbar istället för sylt. Det var en stund på dagen då tanken av godis ploppa upp och vattnades i min mun men då tänkte jag på er och poff så försvann det mer eller mindre.

Idag är jag ännu mer pepp än igår :D Vi kommer att fixa det här galant! :D

Svar på tråden Utmaning! Sockerfri månad, är du med?