• Aniara4

Utmaning! Sockerfri månad, är du med?

Socker är ondska! Jag har insett att jag är missbrukare, jag brukade ljuga, smussla och avstå från annat bara för att få äta mitt socker ostört. För mig är total avhållsamhet det enda sättet, äter jag det minsta sött (eller bröd och pasta för den delen) vaknar sockermonstret och börjar leva om och ropa på mer.

Så normalt sett skulle jag säga "inga problem, jag kan lova att inte äta socker på hela månaden, eller hela nästa år för den delen" men nu är det så här att på lördag tänkte jag faktiskt äta bröllopstårta. Vi har beställt en så sjukt smarrig tårta så att det faktiskt är värt en vecka av migrän, svullnad och hejdlöst sötsug. Annars är det ganska få saker som är värda de konsekvenserna.

Kanske äter jag en tårtbit eller två på söndag också...

• Aniara4
    bellalicious skrev 2011-08-31 09:15:53 följande:

Att inse och erkänna att man faktiskt är missbrukare är det enda sättet att "gå vidare". Jag känner igen mig i det ud skriver, så fort jag äter bröd och pasta så är det som sockermonstret vaknar upp med ett vrål och tystar inte först den får mer. Jag undrar varför det är så?

Förmodligen för att stärkelsen bryts ner till socker ganska snabbt. Det är bara att kolla blodsockerkurvan efter en macka så ser man att det inte går mycket långsammare än om man ätit en kaka.

För mig är det enda som funkar att skippa kolhydrater nästan helt (eller hålla mig under 20g/dag i alla fall), då mår jag kanon med ett stabilt blodsocker. Men att ställa tillbaka efter ett avsteg är ett litet helvete.
  • Aniara4
    Pinkgrape skrev 2011-08-31 18:17:56 följande:
    Härligt, nu börjar vi ju vara riktigt många :D Jag känner att jag har lite tur, för jag har gått och blivit förkyld och är då aaaldrig sugen på sötsaker. Hoppas att det ska vara så denna gången också :)
    Lyllos! När jag blir förkyld eller sjuk vill jag BARA ha sötsaker. Allt annat känns bläääääh.
  • Aniara4
    förlovadflicka skrev 2011-08-31 22:36:59 följande:

Unnar mig lite ostbollar och maltesers nu... Snyft...

Jag tror man måste försöka omdefiniera det där "unna". När jag avstår från att äta sk*t unnar jag mig att må bra. Äter jag socker mår jag dåligt och sabbar min hälsa, det är inte att unna sig, det är att kapitulera! Flört

Sen om det är tufft (vilket det är ibland när jag försöker komma igen efter ett snedsteg) så unnar jag mig andra saker som är lite lyxiga men inte innehåller socker. Jag har t.ex. en favoritsalami som är mild och mycket god och innehåller "spår" av kolhydrater enligt innehållsförteckningen, men den är rätt dyr, så jag köper den inte till vardags. Men den funkar som förhandlingsredskap. Om jag låter bli kladdkakan får jag köpa den goda salamin. Man kan också laga sig en riktigt god middag - men bara på villkor att man låter bli snasket en hel dag först.

Ovanan att småäta framför teven, som många har (jag har klarat mig tack och lov) kan ibland funka att kontra med någon ny och god tesort, om man gillar te.
  • Aniara4
    förlovadflicka skrev 2011-09-01 09:46:42 följande:
    Mm, fast jag väger 58, så jag mår inte precis dåligt om jag äter något onyttigt ibland... ;) Därför är det extra svårt att inte äta, för jag har vägt samma sedan jag var tretton eller nåt, och för ett par år sedan åt jag snabbmat kanske två gånger i veckan, vitt bröd, godis varje dag och läsk flera gånger i veckan och det märktes inte det minsta :P
    Fast jag sa inget om vikten, utan om att man mår dåligt av ett svängande blodsocker. Det är två helt olika saker för mig! Man kan visserligen vara olika mycket känslig, men jag brukar i alla fall må riktigt risigt när blodsockret vänder ner igen någon halvtimme efter den lilla kicken man får precis efter. Då blir jag trött, retlig, hängig och får ont i huvudet, och på sikt får jag mer migrän, ont i lederna osv. Det är det jag menar att jag unnar mig att slippa!
  • Aniara4
    förlovadflicka skrev 2011-09-01 10:14:14 följande:
    Jaha, oj, har aldrig märkt av något sånt :S
    Ja då är det förstås svårare att hitta motivationen att låta bli! Att det är dåligt för hälsan på 20 års sikt brukar liksom inte smälla lika högt när man står där och känner sig sugen...
  • Aniara4

Jag rekommenderar "Sockerbomben i din hjärna" av Bitten Jonsson. Personligen tror jag mer på henne än på Viktklubb som tror att man kan bli av med sötsug samtidigt som man äter frukt som nästan bara innehåller socker...

• Aniara4
    Pinkgrape skrev 2011-09-01 11:14:55 följande:
    Jag tycker dock att de som anser att frukt är att äta för mycket socker och bör undvikas, har tagit det hela alldeles för långt faktiskt. Jag tror inte heller på att undvika vitt bröd och/eller pasta osv. Ja, eller socker i annan form i mat. Socker behöver vi, precis som vi behöver allt annat för att kroppen ska må bra. Jag prövade tex LCHF och har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv.
    Jag mådde också skit under omställningen, och det tog flera månader för mig. Men när jag kom ut på andra sidan var det såååååååå värt det!

Frukt är generellt överskattat, det innehåller mycket socker och inte så mycket vitaminer som man tror. Paprika, broccoli etc, där finns det däremot mycket nyttigheter! Det är ju inte så att man måste leva på kött och smör...

Vet inte vilka "vi" är, men jag vet massor av människor som lever väldigt väl utan socker. Men jag tycker egentligen inte att vi ska gå in på den här diskussionen igen här och nu. JAG har inte en chans att bli av med sötsuget så länge jag äter pasta, bröd och frukt. Men det finns säkert andra som klarar det alldeles utmärkt, och då är det bara att gratulera.
Svar på tråden Utmaning! Sockerfri månad, är du med?