• Ponduss

FÖR bred förlovningsring för mig? bilder

Jag och min sambo sitter och tittar lite ringar på nätet och nu har jag blivit helt kär i en ring som är 7mm bred... Jag har sagt från början att jag ville ha en som var 5mm, för att sedan ha en vigselring som är 3mm.

Som ni ser har jag ganska korta fingrar, så jag klippte till en pappersbit som va 7mm... Men vad tycker ni, är det för brett för att sedan (om ett par år) sätta på en vigselring också som är 3mm?

Ni som har breda ringar får gärna lägga ut bilder på hur det kan se ut och skriv hur breda ringar ni har =)

• Svar på tråden FÖR bred förlovningsring för mig? bilder
  • Fru Kopparskiöld

Hej!

Jag tycker att det är snyggast med breda ringar. Min förlovningsring är 4 mm (hade önskat 5 mm)  och min vigselring (som kommer på om 3 v hihi) är 5 mm = 9 mm totalt. Det du beskriver är ju 10 mm så det blir absolut inte för brett, snarare snyggt! Men det är enligt mig och är en smaksak Glad

• aniara

Jag tycker du ska gå till en smyckesbutik och prova hur det ser ut, och framfør allt hur det kænns med så mycket ring. Det går inte att jæmføra ett tunt pappersband med en ring som ær hård och har lite mer højd. Prova tænkt førlovningsring + vigselring tillsammans.

• Aniara4

Prova att klippa till en pappersremsa som är 10mm så att du ser hur det blir sen! Det finns nog en risk att det kan bli lite "fullt" på ditt finger.

Alternativet är förstås att bara ha en ring och "uppgradera" den till vigselring sen.

• Ponduss

Klippte nyss till en bit som är 10mm och det ser helt ok ut, men det är ju sant att det blir ju en helt annan sak med en riktig ring när det blir höjd på det också.

• Loanne

Jag har en vigselring som är 7 mm bred, och det är min enda ring. Jag tycker att det är snyggt med breda ringar och eftersom min ring är kupad på både in- och utsida är det väldigt bekväm att ha på fingret.
    Har provat den tillsammans med en annan ring jag har som är 3,5 mm, men i min smak blir det lite för mycket, känns inte riktigt bekvämt. Tycker däremot inte att det ser illa ut, det är mer känslan det handlar om.

Så som sagt, prova hos guldsmed är en bra idé!

• queenelin

Jag tycker inte att trenden med stora, breda ringar passar alla. Om jag vore dig skulle jag satsa på en lite nättare ring. Jag har långa fingar men fånigt smala, har storlek 15,3/4 om jag inte missminner mig och det ser jättekonstigt ut med en bred ring på mig. Jag liksom försvinner i den. Om du och din blivande vill ha likadana ringar skulle jag satsa på en likadan fast lite smalare.
    Men det är bara så jag sulle göra!

Lycka till!

• Ponduss

Är det vanligt att man, när man gifter sig, köper ny förlovningsring samtidigt som man köper vigselring?

Jag vill ha vigselring i stil med dessa och då tycker jag att det vore finast med en helt slät förlovningsring till.. men att bara ha en slät nu i något år känns lite tråkigt .. eller?

• Freakie
    Ponduss skrev 2011-08-31 09:40:57 följande:
    Är det vanligt att man, när man gifter sig, köper ny förlovningsring samtidigt som man köper vigselring?

Jag vill ha vigselring i stil med dessa och då tycker jag att det vore finast med en helt slät förlovningsring till.. men att bara ha en slät nu i något år känns lite tråkigt .. eller?

Du kan ju alltid köpa ringen med diamanterna nu, och sen bara ta en slät vigselring. Så gjorde jag
  • aniara
    Ponduss skrev 2011-08-31 09:40:57 följande:

Nej det ær inte vanligt. Har bara hørt om folk som gjort det før att de varit førlovade længe och att førlovningsringen då blivit vældigt sliten.

Jag har en vanlig slæt guldring nu, 3 mm, och den ær ju inte så blaffig nej. Men jag ær så glad før den och det gæller bara 10 månader innan den får en "kompis". Kan tillægga att jag inte har några andra ringar, ær ingen "ringmænniska", så det ær inget annat på hænderna som konkurrerar om uppmærksamheten. Och det ær många redan som har uppmærksammat min ring, så den syns ju æven fast den ær liten och diskret.
  • ewaulrica

min förlovningsring: 6 mm och vigselringen 3 mm.. så det funkar! trots att man som jag har lite vätskefyllda korvfingrar :)
  • ewaulrica

obs: ignorerar att förlovningsringen ser så sliten ut, det ska putsas innan vigseln! :)

• Ponduss
    ewaulrica skrev 2011-08-31 10:02:32 följande:

min förlovningsring: 6 mm och vigselringen 3 mm.. så det funkar! trots att man som jag har lite vätskefyllda korvfingrar :)
    Det är sådär jag vill ha fast med en 5mm o 3mm.. Men nu när jag hittade den här breda ringen så.. Usch va jobbigt... men jag kan ju också göra som Freakie sa, att köpa den med stenar först. Fast jag är rädd att det blir för smalt för att ha den ensam..
  • LoJ

Prova, prova, prova!!! Som någon skrev är det viktigt att du provar i butik och prova då med tilltänkta vigselringen så att du får hela bredden med båda ringarna tillsammans. Jag gjorde nämligen misstaget att köpa alldeles för breda ringar Nu 5 år efter att jag gifte mig har jag blivit tvungen att göra om mina ringar eftersom de var alldeles för breda! Jag förträngde obehaget och det faktum att ringarna inte var snygga på mina korvfingrar eftersom jag så gärna ville ha breda ringar. Jag fick även bekymmer med eksem under ringarna... Så till slut var jag alltså tvungen att ändra dom... Från början var de 10mm och nu är de 5,7 mm. Trivs jättebra med dom nu

• LoJ

Kan ju tillägga att jag gärna hade sluppit extra kostnaden att göra om dom!!

• SloveP

Ja som sagt prova!! Det kan bli jobbigt om ringarna är så breda att du inte kan knyta handen eller böja det fingret...

• Berlan

Jag kommer att byta förlovningsring när vi gifter oss eftersom den inte kommer att passa till den vigselring jag har tänkt mig. Hade ingen aning om vilken typ av vigselring jag ville ha när vi förlovade oss så jag valde bara en tunn slät i vitt guld. 

• Silketuss

Jag gillar inte de där allra bredaste ringarna, det beror nog på att jag inte vill att det ska kännas att jag har ringar på fingret. Men det är ju en personlig sak, så jag tycker som så många andra, att du ska testa med riktiga ringar och känna efter hur du tycker att det känns. Kanske, möjligen, om du är trendkänslig, att dina breda ringar kan kännas "ute" om något år? Det enda som egentligen är viktigt, är ju att det känns bra för den som bär ringarna, vad andra tycker, bör man strunta i!

• Ponduss
    Berlan skrev 2011-08-31 12:10:15 följande:
    Jag kommer att byta förlovningsring när vi gifter oss eftersom den inte kommer att passa till den vigselring jag har tänkt mig. Hade ingen aning om vilken typ av vigselring jag ville ha när vi förlovade oss så jag valde bara en tunn slät i vitt guld. 
    Jag och min sambo känner just nu att vi inte direkt har råd med ringar i vitt guld, som vi egentligen vill ha, så den ringen som är uppe i trådstarten är en silver. Så då känns det helt ok för mig att när vi väl ska gifta oss så köper vi nya som är i vitt guld. Sen är det ju minst 2 år tills vi gifter oss så det blir nog lätt så att jag kommer ändra mig om vilken vigselring jag vill ha.. hehe
  • drömmer
    Ponduss: Jag kommer ha 3 ringar den dagen vi gifter oss och det blir ca 11mm. Har provat och set är supersnyggt med ringar som syns! Bild på mina första två syns i mitt galleri. Den 3:e kommer bli en rödguldsring med diamanter i.
  • Ponduss

Fick nyss hem en ring som jag köpt på tradera, en slät, kupad 5.5mm som jag bara tänkt ha som en vanlig ring. Så jag testade den på förlovningsring-fingret och bredare ring ska jag nog inte ha.

Svar på tråden FÖR bred förlovningsring för mig? bilder