• Margaux

Diamanter... ni som har modell större!

Hej alla "blingare" jag råkade prova en diamantring modell större idag.... Den var sjuuuuukt fin ihop med min helt släta vigselring. Hade egentligen tänkt ca 0.5 ct så fick jag på mig det dubbla. Den är ju då naturligtvis en god del dyrare: valet står mellan en 0.63 tw,vvs1 med nästan perfekt slipning mot 1 ct tw,si också den med nästen perfekt slipning. De är båda i helt klassisk solitärfattning med 6 små "klor".
    Den stora känns väldigt stor men fantastiskt fin, kommer den upplevas som vulgär? Vänjer man sig eller hur är det egentligen?

Förvirrad..... och osäker på vad jag ska välja!

• Svar på tråden Diamanter... ni som har modell större!
  • Margaux

Tack för svar.... I slutändan är det mannen som får välja då det trots allt är han som ska betala. Men det är ju lov att önska....
    Tror jag måste gå och prova igen, det dumma var att .63an inte är infattad än så jag kunde liksom inte se hur den satt på fingret. Nästa storlek ner var .50 och de hade inte alls samma fina, nätta infattning.

Jag tror egentligen också att jag snabbt vänjer mig vid lyxproblemet "för" stor diamant.....

• Margaux
    KhiraLii skrev 2011-09-01 10:36:36 följande:
    Hur stora diamanter upplevs beror på många faktorer. Dels din ringstorlek och hur tunn skena du väljer att ha. De diamanttokiga amerikanarna har tabeller på hur stor en diamant upplevs på olika stora fingrar.

Jag skulle utan tvekan gått ner till w/vs även si om jag fått titta på diamanten först eller om juveleraren kunnat intyga att den är "eye clean" vilket är en definition på att du inte skall kunna se några inneslutningar med blotta ögat på ett visst avstånd (som jag inte minns exakt)

Fråga vilket certifikat du får, Köp bara diamanter med AGS, GIA eller HRD. Sen skulle jag trycka på att få den absolut bästa slipningen. "Nästan perfekt" låter luddigt tycker jag när slipningen är den absolut viktigaste parametern för hur diamanten upplevs.
    Det är GIA certifikat. Och han pratade ju med mig som lekman så därför var det nog lite "luddiga" detaljer!
    Båda stenarna var jättefina!! Den lite mindre något svårare att se eftersom den är lös. Skenan är 2,7 mm vitguld och med raka kanter, egentligen helt lik vigselringen. Klorna är diskretaste möjliga, 6 st. Jag gillar inte helt de ringarna med grova infattningar. Den som Durrasflikka har är jättefin men inte till mig.....
Svar på tråden Diamanter... ni som har modell större!