Inlägg från: Miss M |Visa alla inlägg
  • Miss M

Hur väljer man plats/ort?

Jag och min sambo kommer från två olika städer (en i norr och en i söder) och bor i en tredje. Det lutar åt att det blir bröllop 2013 och jag har börjat fundera på var vi ska gifta oss.

Hur väljer man? Någon med erfarenheter?

Min familj/släkt bor mestadels på samma ställe/ i närheten av samma stad. Hans är lite mer utspridd. Våra vänner bor mestadels här där vi bor nu. 

• Svar på tråden Hur väljer man plats/ort?
  • Miss M

Ja jag förstår hur ni tänker!

Men har ingen erfarenhet av och relation till kyrkor här i närheten t.ex. Tänker att det vore kanske mysigt att gifta sig i samma kyrka som jag är döpt och konfirmerad i, en annan väldigt vacker kyrka, eller kanske något mindre kapell i närheten av där vi förlovade oss...

Tänker också på mina äldre släktingar som farmor och mormor, vet inte hur det går för dem med en så lång resa (om de fortfarande lever när vi gifter oss). Det är ca 65 mil mellan min hemstad och nuvarande bostadsort. 

Fler tankar? 

Tur att det inte är aktuellt att välja riktigt än, vi hinner fundera lite och diskutera tillsammans, har inte gjort det så mycket än.

• Miss M

Ja, hur vi än väljer kommer det bli gäster som får resa. Och på sätt och vis vore det kul att visa upp vår hemstad, för många av mina släktingar iaf har aldrig varit här.

Som sagt, det är ett tag kvar, men det är roligt att få lite input med erfarenheter och åsikter. 

• Miss M

Tack för alla tankar!

Transport är något att tänka på ja! Gästerna kommer nog med alla typer av fordon, bil/tåg/buss/flyg. Och jag tror inte jag vill gifta mig mitt inne i stan (vilken stad det än handlar om) så alla måste kunna ta sig till och från vigsel- och festplats... Mycket att tänka på! Obestämd

Det känns svårt det här, men men, får diskutera med sambon också som sagt. 

• Miss M

För att uppdatera hur vi tänkt: Vi valde min hemstad. Kyrkan där jag är döpt och konfirmerad. Det är mycket att styra med och planera på avstånd, men det går... Känner till ett par här i stan som gjort samma planering som vi och det gick bra för dem. Vi ska åka upp lite under våren för att fixa saker på plats och så har jag ju familjen som kan hjälpa till en del. Vi valde efter hjärtat (mitt) och jag tror det blir bra. 

Svar på tråden Hur väljer man plats/ort?