Inlägg från: Nephele |Visa alla inlägg
  • Nephele

September 2012

Har nu inte gjort ett dugg ang. bröllopet på nästan 3 månader... har haft mycket annat att tänka på, och hoppas fortfarande på en graviditet i första hand :P. Har kikat lite bilder för inspiration dock, och det lutar nog fortfarande mot ett naturinspirerat bröllop, gärna med inslag av björk. Förra veckan var jag på Panduro och hittade hjärtan av björk, så slog till och köpte två påsar :). Antingen kan de användas till bordsplacering om vi väljer att ha det, eller bara allmän dekoration på borden. För övrigt har vi inte ens lyckats spara ihop pengar så som det var tänkt :S, men i början på året får sambon anställning, så blir väl lite lättare då. Kommer nog fortsätta ta det lite lugna med planeringar och inköp, men dyka in här lite då och då.

• Nephele

Äntligen lyckats läsa ikapp! Har inte deltagit i tråden sedan november, och knappt fått nåt gjort med bröllopsplanerna på den tiden heller :P. Önskan om att bli gravid har ju ännu inte slagit in :S, och blir vi inte det denna månad heller så är det dags att trampa på gasen och få till det här bröllopet!
    Det positiva är väl att varken vigsellokal eller middagslokal behöver/kan bokas, och att vi åtminstone har ett ganska bra hum om hur vi vill ha det. Dock ska det ju krångla, såklart! Vi hade ju mer eller mindre bestämt oss för 29 september (då hösten är som vackrast här), men nu har min bästa kompis blivit bjuden till ett annat bröllop just den helgen :(. Visserligen skulle hon välja oss före de andra, men jag vill inte att hon ska behöva välja :S, och vi har ju faktiskt inte spikat nåt än. Så nu känner jag mig helt lost gällande datum! Om vi inte ska köra den 29e när det är som vackrast med höstfärger och löv på marken, så är det kanske bättre att skippa hösttankarna och köra lite tidigare istället då det fortfarande är skaplig temperatur ute (med tanke på att både vigsel och mat planeras utomhus). Men tidigarelägga = mer stress... och mormor som skulle sy om klänningen har inte kommit så långt då morfar gick bort i vintras + att hon sålt huset och ännu inte hittat nånstans att flytta :S. Men det löser sig nog, får hon ett datum att hålla sig till sen så tar hon sig kanske lite mer tid till det.

Vad jag åtminstone har lyckats med är att hitta skor! :D Vilket verkat nästan omöjligt tidigare... Sen måste jag hitta passande smycken också vilket inte heller verkar så lätt iom att klänningen är lite speciell :S. Har även haft en del huvudbry gällande mannens kostym, vill ju gärna att han har brun vilket inte varit så lätt att hitta, men såg nu att det finns en till nedsatt pris på LaRedoute, så kanske provar nåt sånt :).

Beräknas få tillbaks en hel del på skatten (reseavdrag), så de pengarna får isf gå till ringarna + lite till, så blir väl kanske en tur till Göteborg i sommar för att fixa med det :). Det får bli vår lilla minisemester för i år :).

Har dock klar ångest över violinist och solist till vigseln! Hur får vi tag på en sådan?! (passande vår lilla budget). Eftersom vi nog väntar ett par veckor till innan vi börjar boka in nånting (och jag EGENTLIGEN önskar sambon fixade ett riktigt frieri innan nåt bokas) så börjar det kännas lite tajt om vi ev. skulle försöka ragga via nån skola och dessutom kanske tidigarelägger datumet :S.
    Och hur gör vi med grillmottagningen? Hur lösa det på ett bra sätt för ca 30 pers? Var hittar vi bord och stolar till alla? Porslin och bestick? Sammantaget så blir det ju mycket dyrare för oss med grillfest i trädgården i hyrt tält, med hyrda stolar och bord, och trol. köpt porslin och bestick, än att ha en buffé på en bygdegård där allt redan finns... Men men.. Åh just! måste ju kolla om tältet ens får plats på svärföräldrarnas tomt :S.

Nu känner ni er nog ganska nöjda med att ha kommit jämförelsevis långt med allt detta fixande va?

För övrigt, var hittar vi frimärken med ringarna på? På postens hemsida säljs de numera bara i 100-pack, och vi behöver nog max 20 st... Tips mottages tacksamt (rör oss emellanåt i krokarna kring Sundsvall, Hudiksvall, (Gävle), Uppsala, Stockholm - om ni har sett nåt ställe som har på dessa orter).

• Nephele

Ångest! Vi har ju legat lågt länge gällande bröllopet, och ännu inte bokat datumet även om vi nyligen diskuterat det och ändrat från ursprungliga planen p.g.a. omständigheterna... MEN, när vi en gång i tiden förlovade oss (länge sen), så var det ännu inte aktuellt med bröllop, och sambon sade att HAN en dag ville vara den som friar. Åren har gått, 9 närmare bestämt (i juni)... och han har fortfarande inte friat! Trots att ämnet kommit upp även på hans initiativ ett par gånger.
    Nu har vi ju ändå kommit en bit med planering, tittat på deisgn på inbjudningskort etc. Det börjar kännas överflödigt med ett frieri, samtidigt som jag inte vill känna mig "snuvad på konfekten". Jag vill inte boka in någon/något och inte skicka ut några inbjudningar innan han har friat. Han har snöat in på att han inte har nån ring att fria med då vi redan är förlovade, han verkar itne kunna släppa den bild han fått från amerikanska filmer :S. Jag skulle vilja få iväg inbjudningarna i början på juni... stress!! Känns inte som om han kommer fixa detta i tid :S.
    Hur göra??!!!! Fortsätta vänta? och planera det som går under tiden... eller ska vi boka och skicka inbjudningar, så får han köra nån typ av "frieri" när som innan själva bröllopet?! Blir galen på det här! Hade varit en fin gest av honom att för en gångs skull vara lite romantisk, överraska, engagera sig, ge en kärleksförklaring etc... Även hans bror förväntar sig att han ska fria snart :P.

• Nephele

Sarus - superfina skor!! Skulle själv aldrig kunna gå i de dock :S. Vet inte vad det blir för smycken, har supersvårt att hitta nåt som känns rätt/passande! Hoppas verkligen jag hittar nåt snart dock.

• Nephele

Har hittat mina smycken!!!! :D Helt oväntat, så bara hängde halsbandet där när jag gick in i en butik i Stockholm i helgen! Inte alls den stil och färg jag tittat efter, detta blev så mycket bättre. HELT rätt till den klänning jag ska ha! Fanns matchande armband till också, och örhängen men de vill jag nog inte ha. Försökte trixa till ett par örhängen nu i rätt nyans, men det blev inte så bra som jag önskar, så får söka vidare på det. Men känns fantastiskt skönt att ha löst halsband och armband iaf! dessutom till bra pris :). Blev även ett dyrt besök på Panduro :P, lite fattas, men snart kan vi nog börja fixa inbjudningarna, designen är iaf bestämd.

• Nephele

Xelina - lila och orange kan verkligen bli supersnyggt ihop! Passar dessutom bra för hösten ;). Vilka blommor har du tänkt ha i buketten?

• Nephele

Xelina - tror det blir jättebra så som du tänkt

Möte med fotograf bokat! Äntligen börjar det hända nåt konkret för oss också! Men vilka frågor ska man ställa till fotografen??

• Nephele

Dåså var fotografen bokad :), har även hittat solist och violinist som vi troligen kommer boka. Så får väl anse datumet som spikat, och lägga till mig i listan . Imorgon måste jag ringa guldsmeden som inte svarat på mailen, och så måste vi boka vigselförrättare. Sen tror jag det är lugnare för ett litet tag framöver.

Pulmonate: 18/8 Lago di Garda, Italien.
    Amor in aeternum 1/9 Göteborg
    Sifirisen: 1/9 Halmstad
    MalinH84: 1/9 Västerås
    Tufvalisa: 1/9 Vetlanda
    Cosy: 1/9 Skövde
    Ungbrud: 1/9 Stockholm
    Sarus: 1/9 Torsås
    EmlizPemliz: 1/9 Karlskrona
    Mary12: 1/9 Jönköping
    Ninalainen 1/9 Halmstad
    Sirenne: 1/9 Enköping
    Thessan : 1/9 Stockholm
    Eireann: 1/9 Hudiksvall
    xelina: 8/9 Ellinge slott
    smulanjuli 8/9 Vetlanda
    Fjärilen:8/9 Toscana
    AnnaMaria23 8/9 Ulricehamn
    Bellathebau: 8/9 Linköping
    Naive: 14/9 Zürich
    Jeth: 15/9 Hudiksvall
    Purpleflower: 15/9 Borås
    Protexblue: 15/9 Karlstad
    Koloratur: 15/9 Stockholm
    Zandra 20/9 Australien
    Pörcy: 22/9 Västerås
    brud201209: 22/9 Alnö (ö utanför Sundsvall)
    Lodjuret: 22/9 Stockholm
    Censson:22/9 Skåne Tranås
    ColosseoMMXVIV 22/9 Stockholm
    DestinyD: 29/9 Stockholm
    YouandMe: 29/9 Norrköping
    Mela01: 29/9 Upplands Väsby
    Frida82: 29/9 Karlstad
    Anny: 29/9 Jönköping
    Babydoll 29/9 Stockholm
    lasmulan 29/9 Trosa
    Tosan 29/9 Malmö

• Nephele

jeth - vilken fotograf har ni bokat?

Ang. löven tror jag det blir fint om de inte ligger helt platt... men ni kanske föredrar platta? eller kanske både och? Funderar dock på hur mycket höstiga löv det hunnit komma då?

• Nephele

Jaha, här har man varit glad och nöjd över att ha bokat fotograf och solist/violinist till bra priser (vilket jag dock fortfarande är), men nu kommer sambon med att vi ska tänka om ang. mottagningen :S. Vi hade tänkt grilla i hans föräldrars trädgård och duka upp i hyrt partytält, lagom avslappnat och mysigt ;). Men nu var det inte så piggt längre tydligen, så nu måste vi hitta nån lokal att hålla till i :S. Jag som HELT ställt in mig på grillningen och den mysiga miljön, men nu blir det nog inte så. Nu vet jag inte vad som blir. Måste hitta nån lokal som känns bra, som inte ligger för långt bort, och tänka om gällande maten :S. Får se vad som blir och om/när upplägget kommer kännas "rätt" igen.. fan

• Nephele

Och så var det ett missförstånd och vi kan visst vara i trädgården... suuck! men glädjen hann ju försvinna lite, så får se... känns iaf inte lika bra längre, men det ger sig väl snart. Dessutom fick jag ett samtal från mamma idag då mormor fått psykbryt när mamma nämnde att vi spikat datumet och mormor ansåg att hon aldrig skulle hinna klart med klänningen, detta trots att jag var där i helgen och pratade med henne om detta, vi sade att klänningen bör vara klar i mitten på augusti, och lade upp en plan för den närmaste tiden, hur vi skulle gå till väga. Nu verkade hon typ ha förträngt vårt samtal helt :S. Men hon hade tydligen lugnat sig så småningom, och mamma skulle prata med henne igen. Oh well!

jeth - vi har bokat Roger M Persson. Har funderat på att ha en amatör i bekantskapskretsen som fotar under middag eller så, men törs inte förlita mig på henne även om hon är duktig för de viktigaste bilderna (fr.a. vigseln + lite porträtt), fr.a. som att jag oftast ser drogad ut på kort :P.

• Nephele

Då har man bytt tilltänkt florist också :P. Var först in på den butik jag tänkt anlita då jag fått bra hjälp där tidigare, men fel person som jobbade, riktigt surkart! Sen gick jag till en annan, där jag blev supertrevligt bemött och fick dessutom bättre pris! Så då blir det säkerligen dem jag anlitar istället. Att vara tjurig och negativ får man inga kunder på. Var trevlig, positiv och hjälpsam så kommer kunderna tillbaka!

• Nephele

Xelina - snyggt! Synd att posten klantat till sig :S. När skickades inbjudningarna?

Bord och stolar är så gott som fixat! :) Utan kostnad dessutom, yaay!

• Nephele

Vilken mysig hippa Sarus! :)

Tråkigt med trassel med ring resp. musiker för er Zandra och majemma :S

Fick också lite problem då jag nog måste lägga ned planerna på mina tänkta vigselring, och hitta något helt annat. Har kikat runt en hel del det senaste dygnet, + provat några enstaka ringar i butik (men ingen har ju det jag verkligen vill ha tyvärr). Har kommit fram till att jag iaf vill ha vitguld, och kan tänka mig att skippa förlovningsringen (slät rödguld, svagt kupad) om den inte riktigt passar till vigselringen... Men hur tusan ska man kunna välja?! Fr.a. när det inte finns möjlighet att prova ringa irl :S, har bara hittat de på nätet. Lite smakråd kanske tjejer? Vad säger ni om dessa:

Jag har provat en silverring som liknar den första ringen på bilden, och det kändes helt okej/bra! De andra varianterna har jag tyvärr inte kunnat prova :S. Oavsett vilken modell det blir så ska ingen sten vara särskilt hög/utstående, då jag inte vill fastna i kläder, handdukar, vantar etc. hela tiden, utan får bli en låg/nedsänkt sten, med relativt slät fattning.
  • Nephele

Visstja - Fjärilen - fin klänning! och buketten är fin också! (de passar dessutom bra ihop). Även om inte ranunkler skulle finnas då kan floristen säkert hitta andra passande alternativ.

• Nephele

Tråkigt Sirifisen, men blir säkert jättebra ändå!

Svar på tråden September 2012