Tea78 skrev 2011-09-03 20:09:33 följande:
Bra påpekande allihopa, det är alltid bra att få en annan synvinkel.
Nu har jag en fundering, skulle man kunna skriva ihop sin egen klädkod kanske något finurligt skrivet men ändå lätt att förstå. Så det framgår att detta är ett tillfälle att klä upp sig ordentligt om man vill.. Någon som har någon idé hur man skulle kunna formulera sig då?. Jag vill inte tvinga någon att skaffa sig en svindyr festblåsa, jag vill däremot att man ska förstå att det här är bröllopsfesten man utan tvekan kan ha sin finaste/snyggaste klänning på
Folk verkar ha lite dålig koll på klädkoderna nuförtiden och därför valde vi att specificera vad vi menade med klädkoden Kavaj. Det var i och för sig ingen hemsnickrade variant utan beskrev bara vad man generellt menar med Kavaj för att guida gästerna rätt. Där stod t.ex. kostym (så man skulle förstå att Kavaj inte betyder kavaj, som ibland missuppfattas) i valfri färg (sen måste man väl ändå förstå att man inte kommer i vit, och det var ingen som gjorde) och gärna ljus skjorta (som förhöjer finhetsgraden). Vi skrev detta på vår bröllopshemsida som vi hänvisade till i inbjudan. Vi beskrev även damernas klädsel generellt.
Men jag avråder er ändå bestämt
att skriva att det är valfritt att komma i balklänning eller i kort klänning. Vad ska man som gäst göra då? Jo, då undrar man hur alla andra ska göra, man vill ju inte vara bland de få som har kort eller balklänning. Det är också ganska stor skillnad på balklänning och lång klänning. Gör era gäster den tjänsten att skriva den nivån ni önskar annars kommer ingen ändå att veta vilken nivå som gäller. Jag tror tyvärr att ni måste bestämma er, för olika klädnivåer är inte bra, det är ingen gäst bekväm med.