• Tea78

Mörk Koatym eller Kavaj elle annat?

På vårt bröllop vill vi att man ska vara riktigt finklädd, vill man ska man kunna ha sin balkläning. Men det ska inte vara ett tvång att köpa en balkläning eller smoking och därför vill vi inte sätta klädsel smoking. Vad sätter man då för klädsel Mörk kostym eller kavaj? eller är det någon som har någon annan idé vad man skulle kunna skriva?.

• Svar på tråden Mörk Koatym eller Kavaj elle annat?
  • missidis

Mörk kostym är det ju då, då ska ju tjejer ha cocktailklänning men dock inte långklänning om det är den ni vill åt?

• Tea78

Jo, det var vad jag tänkte också. Fast nu är det ju så att jag vill att folk ska kunna ha långklänning eller balklänning. Obestämd.Vi ska gifta oss på vintern så det kan ju vara bra om man får ha långkläning. Jag skulle vilja att alla klädde sig i balklänning. Jag vill bara inte att folk ska känna sig tvungen att köpa det eller hyra..bara nästan (skämt).

• tonårsmorsa

Vill man att gästerna ska ha balklänning så är den korrekta klädkoden "högtidsdräkt" (frack) och hör inte ihop varken med kavaj eller mörk kostym. Det bästa är nog att ni bestämmer er för antingen eller.

• ClaraH
    tonårsmorsa skrev 2011-09-02 23:22:21 följande:
    Vill man att gästerna ska ha balklänning så är den korrekta klädkoden "högtidsdräkt" (frack) och hör inte ihop varken med kavaj eller mörk kostym. Det bästa är nog att ni bestämmer er för antingen eller.
    Jag håller med. Underlätta för gästerna genom att skriva det ni verkligen vill. Men om ni inte vill att alla gäster ska ha långklänning kanske ni ska strunta i det och ange en lägre klädkod. Det är nog inte så bekvämt för gästerna att ni inte har en enhetlig kod och får nog vissa att känna sig överklädda respektive underklädda. Klädkoden är ju till för att underlätta för gästerna och visa nivån på klädsel.
  • marimekko86

Vill ni ha gästerna riktigt uppklädda får ni nog förvänta er att många kommer måsta köpa nya finfina kläder. Jag har då ingen typ balklänning hemma och skulle måsta köpa en om jag gick på ett sånt bröllop. Dom kläderna kostar ju en slant och är inget plagg man ofta använder, så jag skulle tycka det kändes jobbigt med en sån klädkod, jag skulle ju känna mig tvingad....Men är det den klädkoden som gäller så är det ju det och vill jag gå måste jag ju köpa en ny klänning

• Tessann

Svårt.. men ni ska ju ta det ni verkligenvill ha..

Men om jag skulle få en sån inbjudan så skulle jag måsta köpa mig både en balklänning och ett par passande skor.. och typ väska.. och passande jacka/kavaj.. och det vet jag inte om jag skulle ha råd med.. då får då absolut ingenting kosta på själva bröllopet.. varken mat eller dryck.

Beroende på vem som bjöd så skulle jag nog tom överväga att inte gå på bröllopet.. man vill ju heller inte gå underklädd.

Men det är ju min åsikt :)

• aniara

Klädkoderna är som Klara skriver till för att ge gästerna en hint om hur de ska klä sig för att passa in. Inte för att värdarna ska kunna styra och ställa med gästernas kläder. Vill du TS verkligen att gästerna ska komma i balklänning så är det enda rätta att skriva högtidsdräkt och hoppas att dina gäster väljer att följa klädkoden. Ingen gäst med kunskap om etikett och klädkoder kommer i balklänning när klädkoden är kavaj eller mörk kostym.

• Tea78

Bra påpekande allihopa, det är alltid bra att få en annan synvinkel.
    Nu har jag en fundering, skulle man kunna skriva ihop sin egen klädkod kanske något finurligt skrivet men ändå lätt att förstå. Så det framgår att detta är ett tillfälle att klä upp sig ordentligt om man vill.. Någon som har någon idé hur man skulle kunna formulera sig då?. Jag vill inte tvinga någon att skaffa sig en svindyr festblåsa, jag vill däremot att man ska förstå att det här är bröllopsfesten man utan tvekan kan ha sin finaste/snyggaste klänning påFlört

• ClaraH
    Tea78 skrev 2011-09-03 20:09:33 följande:
    Nu har jag en fundering, skulle man kunna skriva ihop sin egen klädkod kanske något finurligt skrivet men ändå lätt att förstå. Så det framgår att detta är ett tillfälle att klä upp sig ordentligt om man vill.. Någon som har någon idé hur man skulle kunna formulera sig då?. Jag vill inte tvinga någon att skaffa sig en svindyr festblåsa, jag vill däremot att man ska förstå att det här är bröllopsfesten man utan tvekan kan ha sin finaste/snyggaste klänning påFlört
    Folk verkar ha lite dålig koll på klädkoderna nuförtiden och därför valde vi att specificera vad vi menade med klädkoden Kavaj. Det var i och för sig ingen hemsnickrade variant utan beskrev bara vad man generellt menar med Kavaj för att guida gästerna rätt. Där stod t.ex. kostym (så man skulle förstå att Kavaj inte betyder kavaj, som ibland missuppfattas) i valfri färg (sen måste man väl ändå förstå att man inte kommer i vit, och det var ingen som gjorde) och gärna ljus skjorta (som förhöjer finhetsgraden). Vi skrev detta på vår bröllopshemsida som vi hänvisade till i inbjudan. Vi beskrev även damernas klädsel generellt.

Men jag avråder er ändå bestämt att skriva att det är valfritt att komma i balklänning eller i kort klänning. Vad ska man som gäst göra då? Jo, då undrar man hur alla andra ska göra, man vill ju inte vara bland de få som har kort eller balklänning. Det är också ganska stor skillnad på balklänning och lång klänning. Gör era gäster den tjänsten att skriva den nivån ni önskar annars kommer ingen ändå att veta vilken nivå som gäller. Jag tror tyvärr att ni måste bestämma er, för olika klädnivåer är inte bra, det är ingen gäst bekväm med.
  • Trivia

Jag skulle inte ha några problmen med att vara enda gäst som hade kort klänning, och jag skulle inte ha en tanke på vad andra gäster skulle ha på sig. Det här med klädkoder känns för mig lite som att tänka på gästerna som en "masssa" som måste se ut på ett speciellt sätt. Att man inte kan trivas och ha trevligt tillsammans om man inte har precis likadana kläder på sig.
    Kommer att ha samma dilemma som du när det gäller klädkod vid vårt bröllop. Det är ju lite av en het potatis hur vida det är okej att använda en egen klädkod eller inte. Jag skulle inte ha problem med en sådan inbjudan och inte någon jag känner heller.
    Så jag tycker absolut att man kan ha egen klädkod.

• knyttan
    Tea78 skrev 2011-09-03 20:09:33 följande:
    Nej det är en riktigt dålig ide!!!  De som kommer i långklännigar kommer att känna sig överklädda. Och hur tror du att de som då inte har en lång balklänning kommer att känna sig? Bekväma med att visa upp att de inte har råd med en festklänning? Jag skulle utgå från min bekantskapskrets. Om det är troligt att många/ de flesta redan har en smoking eller långklänning så är det okej att ta den nivån. Annars inte. Men skriv inte ihop nån egen variant för det bara stjälper mer än det hjälper. Klädkoden är en service till gästerna, glöm inte det.
Svar på tråden Mörk Koatym eller Kavaj elle annat?