• Nudax

Höll din budget?!

Vi har satt våran budget till 36.000 kr på c.a. 65 gäster och det ser ut som om vi kommer att klara den galant. Vi kommer ev. klättra upp till 40.000 men det är ett medvetet val, över det går vi inte. Då har vi ändå fått det så som vi vill ha det, det hela handlar om att planera långt i förväg och tänka budget utan att det är på bekostnad av utseendet/kvaliten =)

I den summan har vi tänkt in allt, även sådana där småsaker som vi - precis som du - kommit på att vi vill ha efter vägen. Då har vi helt enkelt bara sett över budgeten igen och sett vart vi kan möblera om och om det är värt det =)

Ebay är en guldgruva!

• Nudax
    augusti2012 skrev 2011-09-04 17:42:51 följande:
    Nudax: kul att läsa om nån som har likadant som oss. Tänkte skriva till dig. Men hade inte behörighet. Vore kul och komma i kontakt med dig. 
    mvh anna 
    Konsigt... har fått gå in och ändra det där flera gånger =S Kommer du in nu? =)
  • Nudax
    lii1 skrev 2011-09-11 09:35:42 följande:
    Oj vilka kosnader ni har lagt på era bröllop,jag räknade bara lute smått på va mitt skulle ev kunna kosta,då var de inte ens hälften av de ni skriver,jag räknade ut lite snabbt vad man kunde lägga alltså som lägsta belopp då fick ja till 14000 kr bara jag är visserligen utbildad damskäddare så klänningen kommer inte kosta mej mycket alls,men just nu går ja inte i dom tankarna då ja igår var o hjälpte till me just klänningen. Men hade då endast fått 7dagar på mej att fixa klänningen då de var svårt för brudparet att hitta något som passade just i storleken.
    Det beror ju helt på vad man tänkt ha för bröllop. Det går ju i stort sett att gifta sig gratis, om man vill det.
  • Nudax
    Kattpoet skrev 2011-09-11 11:33:14 följande:
    Ja vi höll budgeten på 10 000 kr, vi  gick till och med under och då har vi även räknat in cateringen vi fick som present av hans föräldrar, så även med den så gick det på mindre än 10 000 kr.

Vi skrev en lista på vad vi behövde, vad som var drömmar  och vad vi ville uppnå  och sedan planerade vi helt ifrån  hur mycket saker och ting fick kosta, vi hade inte lyxen att lägga ut mer än 10 000 kr  och dessutom ansåg vi att vi inte ville start vårat liv tillsammans skuldsatta.
    Vi har tänkt lite likadant, men har mer (c.a. 36.000) som vår smärtgräns. Men hur kom ni undan med 10? Bara catering har vi insett är svårt att få för under 130kr/person... Så vi kommer att laga bufématen själva istället för att komma ner till nästan halva priset av det. Men ni kanske hade lite färre gäster då? vore toppen med lite tips för någon som kom under 10,000 då vi helst inte lägger 36 heller. (Vi gör inbjudningskort, festhäften etc allt själva, skriver ut på jobbet, vi köper billiga dekorationer/dukar etc på ebay osv... det som kommer att kosta mest för oss är lokal, mat + alkohol, kläder och porslin (talltikar, glas, bestick etc).
  • Nudax

Tack för svaret Kattpoet =) Vi ska inte heller ha toalettkorgar, favors eller nått sånt. Vi har färgtema, men det är inte bara för att det ska se enhetligt och fint ut på dukningen utan också mycket för att underlätta för oss att budgettshoppa redan långt i förväg. Hittar vi t.ex. ljushållare i rätt färg för 2kr/st så behöver vi inte fundera så mycket utan vet att de kommer att passa in. Vi kommer inte heller beställa blommor utan ska plocka vilda + ormbunkar att ha som buketter.

Det som jag kan se kommer kosta oss mer är "lokal" då vi har valt att vara i min barndomsträdgård. Där förlorar vi direkt möjligheten till porslin som ingår... vill gärna ha enhetligt porslin... Vi kommer också köpa partytält för att slippa oroa oss för regn då inte alla gäster får rum i Pappas hus. Sen kommer våra kläder kosta mer än era. Så det är väl där vi drar iväg då. (dock har jag tänkt sälja min klänning direkt efter så vi får ju tillbaka lite)

Vi tänker lite som er, att en dag inte får kosta mer än vi kan lägga. En del som tar lån för att kunna ha bröllop tycker jag tänker lite galet, men alla får ju göra som de vill =) Vi ska inte gifta oss än på ett bra tag så vi sparar nu undan lite varje månad för att klara vår gräns då ingen av oss har några stora sparkonton sedan innan eller så.

Svar på tråden Höll din budget?!