Höll din budget?!
Vi tyckte det var bättre att räkna högt än lågt. Så en ursprunglig budget var på 100 000 kr för ca 100 gäster. Sedan gick vi (jag) också in i bröllopsvärldens underbara värld och då var vi istället uppe på 127 000 kr.
Någonstans på vägen så lär man sig ändå att prioritera. Så vi tog bort godisbuffén, RR-transporten, hotelsviten med jacuzzi på rummet och köpte istället lösgodis i en stor skål (i baren), åkte med en Cheva från -55 och bodde på 5-stjärnigt hotell i Göteborg för mindre än hälften av ursprungliga hotellrummet.
Sådana grejer gjorde att vi landade på 93 000 nu. Men då ville vi ha 3-rätters middag med alkohol, fri bar och bjuda många gäster. Jag ville även göras i ordning hos "min" frisör som är fantastiskt duktig, men tar också bra betalt för det. I slutänden blev vi 85 st, då några tackade nej pga utlandsvistelser och förlossningar... Det påverkade också priset på mat och dryck osv.
Om ni vill bjuda på alkohol så är ett tips att åka ner till Tyskland (förtsatt att inte bensinkostnaderna blir för dyra). Vi köpte all alkohol till både fest och middag för ca 10 000 kr. (Så här i efterhand så gick det heller inte åt så mycket som vi trodde, men det är en annan historia) och sedan betalade vi två i serveringspersonalen lite extra så att de även arbetade kvar som bartendrar. Hade vi köpt motsvarande mängd på systemet så hade det kostat runt 25-30 000 kr.
Jag köpte även tyg på Ellos och sydde egna tygservetter och dukar till borden. (Ellos har ju rea och erbjudande titt som tätt så jag väntade till jag fick 50% på tyget som var vit halvpanama som verkligen rekomenderas!) Tror jag kom ner på ca 1,8 kr st för servetterna och det är väl (?) billigare än vad Dunis dyrare papperservetter kostar. En tvätt senare har jag dessutom servetter att låna ut, ha på dop och fina middagar i framtiden. Men det tog mig och min kära mamma ungefär 30 timmar tillsammans att få klart. Så ge er inte in i sånt här om ni inte känner att ni har tid :)