Inlägg från: AlwaysAndForever2012 |Visa alla inlägg
  • AlwaysAndForever2012

förslag och diskussion och formulering om lite saker här tack :-)

Hej, jag har flertal exempel och frågor här och skulle vara jäääättetacksam för er som orkar läsa och svara era tips och åsikter hur vi ska formulera

1a )handlar om kuvertavgift
    Vi har inte den bästa ekonomin för bröllop, men vill ändå inte minska det så mycket. Därför har flera gett förslag om kuvertavgift. Egentligen är jag inte så mycket för sådant då jag själv inte skulle vilja betala för att gå på ett bröllop, men samtidigt så är det ju smidigt då man slipper leta presenter som kan vara svårt beroende på hur mycket man känner paret . Därför fundera vi på att sätta 200kr i kuvertavgift. Vad tycker ni om det?  Har ni tips på hur man formulerar det?

2a) Alkohol
    Vi vill ju eg ha en fest, men samtidigt inte då vi knappt druckit de senaste 2åren pga graviditet och vi vill inte då bli lättpåverkade och dåliga till dagen efter, vilket lär vara lätt då haha.. Samtidigt har vi en 1.5åring som vi nog inte vill vara utan så länge. Även här har ju ekonomin lite med det hela att göra och dessutom tror vi att endel kanske behöver lite alkohol för att slappna av och så släktingar går ihop bättre hehe. Därför fundera vi på att köpa lite öl och cider från tyskland och ta en 10a per burk. Vad tror ni om det? Låter det okej?
    Har läst att endel har festerna i riktiga barar och då betalar ju ju 80-90kr för lite dricka. Har ni tips hur vi ska få in i inbjudan att det finns en bar för en guldpeng per burk, men att till maten får de självklart en gratis liksom.

3a) Inga barn och åldersgräns för en familj med många barn och ålderskillnader.
    Min moster har tex 4 pojkar, varav 3 bor hemma. åldrar hemma är 6år, 15år, 19år och äldsta som inte bor hemma är 21 och han har tjej.
    Den äldsta har vi ju jobbat med och snackar med ibland och 19åringen möter vi ju på när vi handlar osv och snackar med,så om dom kommer är ju okej. en 6åring nja.. men det svåra är 15åringen. ingen vi har kontakt med alls och inte har lust att ha med och betala för att ha på bröllopet om man säger så :/ ursäkta om jag låter ofin, men alla vet att en person är ändå mycket pengar och plats på ett bröllops
    Hur ska man formulera den inbjudan? Äldsta pojken har flickvän som vi egentligen aldrig har träffat och har därför inte heller sådant behov av att hon kommer..

4a) Formulering i inbjudan
    Vi har en bekant som vi knappt träffar längre. han bor mer än 1h härifrån, men har familj här. Vi umgicks massa för nåt år sedan. Vi vill bjuda honom. Men han har tydligen skaffat en tjej på 6år yngre än honom och vi har egentligen aldrig träffat henne. Därföfr känner vi inte att vi vill lägga plats och pengar och dela vår bröllopsdag med henne. låter kanske ytligt, men ändå.. vi har inte bästa ekonomin och vill få ihop alla på ett bra sätt så vi verkligen trivs när det är en stor dag. ni förstår kanske man väljer ju hellre att lägga dekorationer,mat,tårta,stol,lokal mm på personer man känner?!
    Hur skulle ni formulera det? eller rättare sagt, man skriver ju inget om henne, men skriver man alla inbjudningar privat per person/par eller gör man samma inbjudan till alla?

• Svar på tråden förslag och diskussion och formulering om lite saker här tack :-)
  • AlwaysAndForever2012

Hehe okej. låter skönt att kuvertavgiften och även betalbar lät okej för er. Jag blev nu fundersam på att faktiskt höja alkoholpriset efter att det sas att 20kr inte var mycket heller hmm... ska vi ta 10-15-20 tro..

Jajo, självklart skulle jag inte bjuda alla utom 15åringen så sätt..det låter ju inte snällt. jag skrev mer hur jag kände inom mig. att jag därför funderade på att ha en 18års gräns? kan man väl ha eftersom det är alkohol där? För det finns ju fler som har barn som kommer. Å jag tänkte mer på att 15åringen nog inte lär vara så intresserad av allt iaf. man vill gärna inte höra honom tjata om att åka hem, för sådan har han alltid varit förr iaf :-S

Det med kompisen som bor längre bort är en polare som bott här i samma ort som vi under flera år. Han har sin familj här och vi var som bundna ihop jag, min sambo och han. Vi 3 umgicks jämt, men sen för 2,5år sedan flyttade han för att plugga. Han känner fler på bröllopet och har absolut ingen rädsla för att åka dit han inte känner nån heller hehe. han är en go avslappnad person som får alla att srkatta typ. Det var väl lite därför vi tänkte att kanske inte bjuda tjejen. Vi vet ju knappt eg om de ens fortfarande är ihop då vi kanske hörs via sms en gång i halvåret. vi ville bara bjuda honom pga just det att vi 3 umgicks rejält i 1-2år för några år sedan. De bor ju inte ihop- hon bor också 1h ifrån honom typ. så ..ja som sagt..vet knappt ens om de är ihop ju. Därför man känner lite för att bara bjuda honom.

• AlwaysAndForever2012
    marimekko86 skrev 2011-09-05 22:20:35 följande:
    Som jag skrev tidigare, jag skulle nog inte komma på ett bröllop om inte min blivande man var bjuden. Oavsett om de träffat honom eller inte. Det blir ju ett bra tillfälle att presentera honom i sånna fall och lära känna honom lite
    Det är ju nåt med att bjuda partner om de bor ihop, är förlovade,gifta eller nåt. Men om de bara typ "dejtar"/"är ihop" så behöver man inte bjuda den andra, verkar det som när jag läser runt här..hmm
  • AlwaysAndForever2012
    Trivia skrev 2011-09-05 22:13:13 följande:
    1. Jag tycker att det är helt okej med kuvertavgift. 200kr är ju inte så mycket. Något att tänka på kan ju vara om ni har bjudit familjer med många barn som föräldrarna ska betala för för då kan det ju bli dyrt (har man 3barn med sig så blir det ju 1000kr för hela familjen). Men kan kanske kan ha något famlijepris? Typ 500kr/familj eller så...

2. Betalbar är okej om ni har pris som bara täcker upp inköp. Att betala "krog"priser när det dessutom är kuvertavgift tycker jag känns lite mastigt. Men dryck till maten tycker jag att man bjuder på. Det lär ju ingå i kuvertavgiften.

3. Att ha åldersgräns är okej tycker jag. Men däremot inte att bjuda alla barn utom 15åringen. Hur ni gör med flickvännen till den äldsta är upp till er tycker jag. Skickar ni inbjudan till "familjen Svensson" så skulle inte jag räkna in flickvän/pojkvän i det.

4. Att gå på fest utan min partner är inget konstigt tycker jag. Men många har svårt för det. Så visst finns det risk att han tackar nej pga av det. Men han behöver ju inte alls känna så heller. Skriv som sagt på inbjudan vem det är till. Det är ju bara de namn som står på inbjudan som den gäller för. Känner han andra på festen borde det ju inte vara några problem. Men känner han ingen förutom er så kan det ju vara snällt mot honom att bjuda henne också. Eller är han en social typ som lätt lär känna nya människor?
    Nej usch, krogpris tar man ju inte. vad kan en cider tex kosta på en krog..50-60? om vi tar 20 är det dyrt?

Nja, vi har ju tänkt att inte bjuda med barnen mer än till eventuellt kyrkan, därför behövs ju kanske inget familjepris? Då står de för sig själva, de barn som räknas som "vuxna" det vill säga över 18 elle?

Nej, jag skulle ju inte bjuda alla utom 15åringen. Det var ju även 6åringen som inte var bjuden. Jag kände lite att de två kan räknas som barn, då 15åringen ändå inte är nån jag träffar eller som jag tror kommer tjata om att de ska åka hem snart. Är ju lite roligare med folk som vill stanna på bröllopet..det vill säga - äldre "barn" över 18? eller vad säger ni?
    Kan man skriva 18års gräns?

Men hur fungerar egentligen inbjudan och OSA. Har man med nåt tex papper där de kan kryssa i om de kommer eller ej och vilka? Man vill ju gärna ha koll inför bordsplaceringen.
Svar på tråden förslag och diskussion och formulering om lite saker här tack :-)