• marimekko86

förslag och diskussion och formulering om lite saker här tack :-)

När det gäller kuvertavgift kan ni skriva längst ner i inbjudan att ni undanbeder er bröllopspresenter utan har valt att sätta en kuvertavgift istället på 200 kronor.

Många har betalbar och folk får köpa drickat själv för en billig peng, inget konstigt alls. Bara ni informerar om det i inbjudan eller på ett infoblad så folk har med sig pengar. De flesta brukar dock bjuda på dryck till maten.

Vi satte en åldergräns på vårt bröllop, inga småbarn. Yngsta gästen kommer vara 14 år. Det skrev vi på ett infoblad som följde med i inbjudan.

När man bjuder till bröllop bjuder man ju egentligen båda två om man bjuder ett par. Svårt att avgöra för er vad som är rätt eller inte, man gör ju alltid som man vill, men gästerna ni bjuder som har ett etablerat förhållande med någon lär fråga och vilja ha med sin partner...Jag har en handfull personer på gästlistan som jag aldrig träffat utan som är pojk- eller flickvänner till kusiner och vänner. Jag tycker båda ska vara bjudna, kan inte hjälpa dig med nån formulering där på hur man bara bjuder EN...Jag vill inte gå på bröllop utan min sambo, vore inte han bjuden skulle jag nog protestera, eventuellt inte komma...beroende på vems bröllop det var.

• marimekko86

Jag visste inte om mina två kusiners pojkvänner som de tydligen varit tillsammans med ett bra tag så jag bjöd ju dem som ensamma...men när de frågade om de fick ta med sin respektive svarade jag ju självklart JA, jag visste ju bara inte om dem innan inbjudningarna skickades.. Så du kan väl bara bjuda din vän då, men om han frågar om hans flickvän får följa med då vet du ju att han faktiskt är tillsammans med henne och då tycker jag hon ska vara bjuden.

Som jag skrev tidigare, jag skulle nog inte komma på ett bröllop om inte min blivande man var bjuden. Oavsett om de träffat honom eller inte. Det blir ju ett bra tillfälle att presentera honom i sånna fall och lära känna honom lite

När det gäller åldersgräns skrev vi ingen åldersgräns så, utan vi skrev att bröllopet kommer vara barnfritt och att man inte räknas som barn om man kan förstå innebörden av att vara på ett bröllop. Dvs, lång middag, sitta still i kyrkan, och vi skrev också att det kommer vara en fartfylld fest mm och att de allra minsta bör stanna hemma en sån kväll.

• marimekko86

Alltså alla gör precis som de vill och ni vet ju bäst själva vad som är rätt för er. Min bästa vän bor inte med sin kille, inte heller min syster men de har varit par länge så givetvis bjuder jag ju deras killar ändå, trots att de inte bor ihop. Min moster träffade en ny man tidigare i vår, har aldrig träffat karln och de har ju inte varit tillsammans länge, men jag bjuder honom ändå, för det är en självklarhet för mig. Och jag förväntar mig att jag och min sambo bjuds som par på ett bröllop. på en fest är en annan sak, vi går ofta på fester utan varandra, men bröllop,njea.!

Men det är bara så jag tänker och resonerar, ni gör inte fel i att bara bjuda er vän , men ha i åtanke att han kanske inte vill komma utan sin tjejja oavsett om han känner folk eller inte på bröllopet och är social osv. han kanske vill presentera henne och låta er lära känna henne, vad vet jag.

Men bjud bara honom, sedan ser ni ju hur han svarar och då får ni väl ta den diskussionen då.

Lycka till.!

Svar på tråden förslag och diskussion och formulering om lite saker här tack :-)