Anonym (Undrar) skrev 2011-09-08 10:33:48 följande:
NEJ jag tror inte jag har 20 år kvar att bli gravid på!!
Skönt att höra! Vad var det du menade då?
Jag undrar för jag förstod uppenbart inte den meningen och jag vill gärna förstå.
Det finns en ny stor undersökning, som visar att både män och kvinnor som läste på högskola (alltså unga, en inga småbarn) väldigt gravt överskattade kvinnans fertila period i livet och hur länge man har på sig att "skaffa" barn.
Om den vanföreställningen är lika utbredd utanför högskolevärlden, så tycker jag det finns goda skäl att inforera så gott det går om de mer verklighetsförankrade åldersstrecken. För det är inga siffror någon hittat på för att stressa kvinnor ellermåla fan på väggen. Det är iskalla fakta och väldigt väl underbygda siffror. Sedan gör naturen som den vill, undantag och överraskningar. Man vet aldrig. Och ingen kan någonsin ta ett barn för givet.
Att det skulle bli lättare och lättare efter att redan ha varit gravid, finns det mig veterligen inga som helst belägg för.
Däremot kan jag förstå att den som kanske kämpat och nött i åratal för första barnet,
upplever att nästa och nästa bara blev och att kroppen nu har fattat galoppen.
Precis som jag kan förstå att den som blir gravid efter att ha "gett upp"och valt adoption, säkert kan känna att "jaha, när jag väl sket i det, DÅ blir det" Vilket i sig inte på något sätt talar för att man kan "slappna av " så att kroppen lättare blir gravid. En MYCKET vanlig hejjaramsa från folk omkring den som lider under ofrivillig barnlöshet.
d som däremot finns belägg för, är att störd dygnsrytm och sömnbrist, åverkar oss på många fler sätt än vi tror, och däribland kvinnans fertilitet. Kvinnor som jobbar som bla flygvärdinnor, där kroppen aldrig får vara i takt, är klart överrepresenterade i statistiken för ofrivilligt barnlösa. Även fetma är en faktor som försämrar möjligheterna. Och så den mycket obekväma och olyckliga faktorn ålder då. Det passar förbannat dåigt i vårt moderna samhälle, där vi både sover mindre än någonsin, är fetare och fetare och dessutom lever liv där vi ofta inte ens bildar par förrän det redan börjat gå utför med reproduktionsförmågan. Vi har ju så mycket annat att göra först.
En ännu otäckare sak, är alla nya kemikalier och den cocktailffekt man börjat inse finns när olika mjukgörare, flamskyddsmedel och andra nanopartiklar blandas i våra kroppar. I dokumentären "Underkastelsen" kan man lära sig att man numera vet såpass att både fetma, diabetes, sterilitet och grava störningar på könsorganen (som att tex födas med två kön), och även störningar i hjärnan som ADHD och kroniska depressioner, tydligt kan härledas till dessa kemikalier. Sådant vi alla utsätts för dagligen. Inte minst genom vårt vatten, som inte ka renas från sådana saker. När man tar del av all den informationen, kan man verkligen undra hur det ska gå.
Ja, jag håller mina långa utläggningar, som vanligt i det här ämnet. Det råkar engagera mig mycket och ligga färskt och nära mitt hjärta. Scrollknappen är fri...