• Jeaneettes

Köpa tärnklänning eller inte?

Min syster som ska vara min tärna är student och har inte råd att köpa dyra klänningar men hon föll för denna vilket även jag tycker är en underbar tärnklänning och exakt i dom färger jag vill ha.

Min fråga är nu, vad skulle ni ha gjort? Skulle ni köpa den åt henne? köpa någon annan? Alla tips är välkommna!

(Klänningen kostar 3000 kr)

• Svar på tråden Köpa tärnklänning eller inte?
  • Chicita
    Jeaneettes skrev 2011-09-08 22:26:14 följande:

Gud vad det är tråkigt med negativa människor och nej chiffong är inte så speciellt ett väldigt billigt tyg. om den inte är bra kan jag köpa orginalet.

Kom och och ta ut din tråkiga attityd på mig.

Jag har förlovat mig och ska gifta mig med världens underbaraste man så inget kan förstöra mitt humör. även om klänningen inte går att använda!

Så ska det låta Solig

Att du har funderingar över hur det kan vara så billigt på ebay - gör ju att du i alla fall har en tanke i bakhuvudet redan när du gjorde valet att köpa klänningen.
    Vilket (tror jag) minimerar risken att bli besviken.
    Om inte klänningen är grovt felsydd så tror jag nog att ni kommer bli nöjda. Just för att ni inte förväntar er perfekt...
    Det ni bör vara medvetna om är att klänningen kanske inte kommer se exakt ut som på bilden, eftersom det är olagligt att göra exakta kopior, men inte olagligt att inspireras. (däremot är det olagligt att använda andras bilder i sitt eget marknadsföringssyfte. Men det är en helt annan tråd Flört)

Med det sagt så ska det tilläggas att det har framkommit att en del bröllopsbutiker i sverige beställer sina klänningar av dessa tillverkare (alltså typ på e-bay men dom har nog direktkontakt med tillverkarna istället för att gå via mellanhänder).
    Vissa kinaklänningstillverkare har nämligen bilder på sina egna klänningar. Dom syr upp klänningar från en egen kollektion.
    Så om du har riktig tur så är den klänning som ni tittat på - precis denna klänning.

Lycka till hur som helst. Hoppas att du har gjort ett fynd.
    Annars var det ju inte så stor del av budgeten som gick åt för att lära sig den eventuella läxan Flört 
  • Gamila
    lana822 skrev 2011-09-08 22:13:35 följande:
    Det handlar inte om att vara negativ. Jag tycker att ni borde förklara att det är inte samma klänning det handlar om.
    TS har faktiskt frågat varför är det så billigt. Det betyder att hon har ingen aning att det handlar om en kopia.
    Jag har bara förklarat. Just därför att det är inte samma klänning och kan omöjligen vara så fin som original. Gamila har skrivit "där kostar den inte 3000 kronor :)" ...Det låter precis som det är samma klänning som TS ville köpa fast  bara för 300kr.
    Bara tyget på original klänning är speciell chiffong.
    Jag förstår att det är en kinaklänning för jag kan också läsa, det står ju det i annonsen. Det e

nda jag gjorde var och länka och skrev att där kostar den inte 3000 jag skrev inte att det skulle vara orginalet!!

Det är ju upp till köparen att kolla upp allting, detta var bara ett alternativ till den riktiga.
    Jeaneettes skrev 2011-09-08 21:48:12 följande:

Jag tycker det var jätte gulligt av tjejen att hitta den och 300 kr är inte en summa att bråka om.

Jag hade aldrig köpt något från ebay om det hade handlat om 3000 kr. tycker det är fel att en fin gest utav camilla blir till något negativt.

Om det så att klänningen inte är fin så är 300 kr ingenting och om klänningen skulle vara underbar har jag just världens kap.

/Jeanette

Tack :)
  • 123ost

Jag kommer betala tärnas klänning, men har sagt att den får kostar max kring 500kr.

Hoppas klänningen från Ebay blir bra! :)

• SnartFruSir
    lana822 skrev 2011-09-08 22:15:42 följande:
    Tror du verkligen att klänning för 300kr kan bli underbar? Hade den kostat ca 1500kr så kanske...
    Mina tärnklänningar, och min mammas klänning och min svärmors klänning var alla välsydda, jättebra tyg och tunga som attan. Jag har inget att klaga på och alla undrade vart vi hade köpt deras klänningar och om de fanns liknande där...

De klänningar vi provade i butik var också jättefina, men då min syster har bred rygg så fick hon gå upp till storlek 2XL för att kunna stänga den. Sedan var den helt för stor i övrigt. Så det hade blivit att sy om klänningen/arna för 3-4000 kr + sömnad. Nu fick jag två måttbeställda klänningar som satt helt perfekt. Färgen blev precis som jag hade hoppats på och jag kan ärligt säga att de blev helt underbara, alla 4! 

Jag betalde 850 kr/ tärnkläning, 1 100 för min mammas klänning (boleron höjde kostnaden) och 1 100 för svärmors klänning som också beställde till bolero + plussize. Men det var 4 långklänningar. De kortare kostar ju mindre.
  • TheD

Vi betalade min systers klänning 1400:- skulle den kosta men vi fick den för 995:-. Så j*kla fin! Såg att komma direkt från designers garderob!

• Silketuss
    Pinkgrape skrev 2011-09-08 21:59:54 följande:
    Vi vet att du fått hem någon klänning som du inte är nöjd med. Ingen har nog missat det eller din inställning till kinaklänningar. Jag tycker dock att i så pass många kinaklänningstrådar som du varit in i borde inse att alla har inte sådan otur som du hade och backa lite. Om detta nu är något som upprör dig väldigt mycket, sluta gå och läsa och svara i de trådarna.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Bra skrivet! Jag har undrat hur bitter man kan bli, när jag läst en del inlägg som hon skrivit. Det är en sak att vara besviken, men att fortsätta att vara negativ i alla trådar som går att hitta, blir lite väl mycket. Man behöver ju faktiskt inte gå in i varenda tråd, om man blir så upprörd. 
  • Krissem
    Jeaneettes skrev 2011-09-08 21:48:12 följande:

Jag tycker det var jätte gulligt av tjejen att hitta den och 300 kr är inte en summa att bråka om.

Jag hade aldrig köpt något från ebay om det hade handlat om 3000 kr. tycker det är fel att en fin gest utav camilla blir till något negativt.

Om det så att klänningen inte är fin så är 300 kr ingenting och om klänningen skulle vara underbar har jag just världens kap.

/Jeanette

Men hur gick det då? Uppföljning! Jag blir ju nyfiken ju...
  • Jeaneettes
    Krissem skrev 2011-09-22 12:18:05 följande:
    Men hur gick det då? Uppföljning! Jag blir ju nyfiken ju...

Hej!

Jag har faktiskt inte fått den än men den är skickad nu. så snart ska ni få en uppföljning :D

• lana822
    Jeaneettes skrev 2011-09-08 22:26:14 följande:

Gud vad det är tråkigt med negativa människor och nej chiffong är inte så speciellt ett väldigt billigt tyg. om den inte är bra kan jag köpa orginalet.

Kom och och ta ut din tråkiga attityd på mig.

Jag har förlovat mig och ska gifta mig med världens underbaraste man så inget kan förstöra mitt humör. även om klänningen inte går att använda!

Ber om ursäkt om jag har verkat negativt. Det var inte alls meningen. Visst, chiffiong är billig tyg. Men den chiffong på bilden är inte "vanlig" chiffong.
    Om du har sett original klänning i verkligheten så ska du nog se skilnaden. Om du köper en matbord på jysk för 1000kr och en från en annan butik för 10 000kr är det samma sak???
  • Vella

Iana822: Jag tror inte du förstått hur marknadsekonomi och konsumtionssamhället egentligen fungerar. Bara för att något är dyrt betyder det inte att det är bättre...en klänning för 3000 är inte 10 gånger bättre än en för 300, varken kvalitetsmässigt eller utseendemässigt. Pris är inte detsamma som kvalité. Jag tror säkert att den dyra klänningen är mer genomarbetad och har bättre material men den som säljer den har säkerligen också massa kostnader för marknadsföring, löner, med mera och klänningen har ett känt mörke = högre pris.

Ofta (inte nödvändigtvis i detta fallet) så är det samma tillverkare, samma fabriker, som gör märkesvarorna och piratvarianterna.

och - ett bord på jysk för 1000 kr kan vara EXAKT samma som i en annan butik för 10 000kr, det är det som är själva grejen.

(Lite OT detta eftersom det inte handlar om klänningen i fråga eller Kinaklänningar över huvudtaget egentligen)

• lana822
    Vella skrev 2011-09-24 23:00:37 följande:
    Iana822: Jag tror inte du förstått hur marknadsekonomi och konsumtionssamhället egentligen fungerar. Bara för att något är dyrt betyder det inte att det är bättre...en klänning för 3000 är inte 10 gånger bättre än en för 300, varken kvalitetsmässigt eller utseendemässigt. Pris är inte detsamma som kvalité. Jag tror säkert att den dyra klänningen är mer genomarbetad och har bättre material men den som säljer den har säkerligen också massa kostnader för marknadsföring, löner, med mera och klänningen har ett känt mörke = högre pris.

Ofta (inte nödvändigtvis i detta fallet) så är det samma tillverkare, samma fabriker, som gör märkesvarorna och piratvarianterna.

och - ett bord på jysk för 1000 kr kan vara EXAKT samma som i en annan butik för 10 000kr, det är det som är själva grejen.

(Lite OT detta eftersom det inte handlar om klänningen i fråga eller Kinaklänningar över huvudtaget egentligen)
    Det är inte SAMMA fabriker som tilverkar kända märken och de billiga kina pirat kopior. Där har du helt fel.
  • Gamila

Hur har det gått? Fått hem klänningen än? :)

• Hanna05

Jag vill också veta om klänningen kommit :)

• Jeaneettes

Hej! klänningen har kommit men var inte alls fin på min syster så vi valde att sloppa den klänningen!

• Hanna05
    Jeaneettes skrev 2011-10-07 08:17:45 följande:

Hej! klänningen har kommit men var inte alls fin på min syster så vi valde att sloppa den klänningen!

Nej, vad tråkigt! Men det var ju en chansning :) Alla prioterar vi olika. Jag betalar hellre för någonting jag ser och har provat och vet att det är snyggt! Hoppas ni hittar någon annan :)
  • lana822
    Hanna05 skrev 2011-10-07 08:31:33 följande:
    Nej, vad tråkigt! Men det var ju en chansning :) Alla prioterar vi olika. Jag betalar hellre för någonting jag ser och har provat och vet att det är snyggt! Hoppas ni hittar någon annan :)
    Skulle inte du beställa från Kina också?
    Troddee jag har läst i en tråd att du skulle beställa från Ebay.
Svar på tråden Köpa tärnklänning eller inte?