Inlägg från: Cattis77 |Visa alla inlägg
  • Cattis77

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Future Mrs S skrev 2011-10-22 17:13:20 följande:
    jag vill gärna ha tips på enkla efterrätter som man serverar i glas+ dekorationer på det, och det ska inte vara chokladmousse eller annan choklad för tårtan är en chokladtårta.. :) 
    recept till 40-45 personer ungefär.. förslag?
    enkelt billigt gott 
    Kanske en härlig fruktsallad, med melon, ananas,kiwi,jordgubbar,mango,äpple,päron etc etc...och en kula med punchglass eller liknande på toppen...en liten citronmeliss på det... Fräsht och gott, och inte så mäktigt, om man nu ska äta en moussetårta senare :)
    Det är i alla fall enkelt , relativt billigt (man behöver inte ha jättemycket frukt i varje glas), och gott :)
    Fast det krävs ju att det finns någon där som kan hjälpa till med glassen, men frukten kan man ju förbereda innan och ha glasen i kyl bara.
    Mvh C 
  • Cattis77

Ja, som du säger BlomAnna...man kan ju välja frukt som håller sig bra, och toppa med bär blir ju tjusigt också :D 

• Cattis77
    Har suttit och gjort festhäfte i kväll på Vistaprints sida, och de blev faktiskt rätt så bra. Jag undrar bara hur ni gör, får alla varsin, eller lägger ni ett häfte mellan varje bordspar? De blev rätt dyra..så snåla jag tänkte att det kanske räckte om ett par delade på ett häfte?
  • Cattis77
    BlomAnna skrev 2011-10-27 08:08:57 följande:
    Alltså vistaprints broshyrer som festhäften är nog faktiskt ett alternativ att överväga
    Det är deras broschyr jag har pysslat med, och de blev faktiskt kanonfina, får betala 650.- för 50 st. Det som är så roligt med dem är att de ser så himla proffsiga ut, trots att det är lilla jag som pysslat med dem, som inte kan någonting sånt annars :) Har inte fyllt i det sista, så har inte bestämt mig än om jag ska ta dem. Har sparat dem för tillfället så får vi se...
  • Cattis77

Oj, vad roligt BlomAnna. Du får jättegärna lägga ut en bild på ringen. Vilket fynd!

• Cattis77

Vad fin den var :) Roligt att hitta en ring man tycker om för ett sånt bra pris! Själv har jag bara kikat runt på nätet än så länge, men tänkte dra med mig fästmannen till lite guldsmedsaffärer efter jul & nyår, för att jaga rätt på min drömring.

• Cattis77

Absolut, det har du helt rätt i! Inte fel att kunna sätta en så fin ring på högerhanden heller. Var fick du tag i den någonstans, om man får fråga? :)

• Cattis77

Den här tårtan gjorde jag till min brors bröllop. Allt som allt kostade den 700:-. Vit marsipan med små vita rosor i botten på varje tårta (syns jättedåligt på bilden). Sockerblommorna köpte jag på nätet, på www.kakburken.se likaså brudparet på toppen. Köpte även små plastringar i guld som jag la på varje tårta. Tyckte den blev fin trots att jag är amatör :) Min bror och hans fru blev i alla fall tacksamma för min hjälp :)

• Cattis77

Oj, det var inte på kakburken jag köpte sockerblommorna förresten, det var på www.tårtdecor.se

• Cattis77
    knyttan skrev 2011-11-12 21:29:11 följande:
    Wow, superfin tårta! Men hur lång tid tog det att göra, borde ha varit en hel del pill?
    Min mamma och syster hjälptes åt att baka tårtbottnarna, och sen fyllde jag dem med vaniljkräm och hallon, drog grädde runt dem (ungefär som prinsesstårta), lade på vit marsipan. Jag spritsade med vit glasyr (florsocker, vatten, ättika) små mönster, och sen lade jag de färdiga sockerblommorna och plastringarna på. Det som tog tid var ju alla de små rosorna jag gjorde, men jag satt hemma några dagar innan och fixade dem. De håller fint om man bara plastar dem väl och låter dem stå i rumstemp. Det var faktiskt inte alls jobbigt att göra dem, eftersom jag gjorde det enkelt för mig med sockerbuketterna. Önskar jag kunde göra sådana själv, men jag har inte tagit någon kurs ;)
    Kul att du tyckte de var fina!! 
  • Cattis77
    Tinzi skrev 2011-12-02 22:04:50 följande:
    Ett tips är att inte köpa vin i flaskor utan i tetra pack, och sedan hälla upp i flaskor (vi har hämtat en hel back på en restaurang där vi känner kocken, tvättat &  tagit bort etiketterna) sedan limmat på våra egna etiketter (vanligt papper som vi skrivt ut med vårt monogram)

blir super snyggt och billigt! :)
    Låter som en bra ide, det blir ju snyggt med flaskor. Jag som inte är så pysslig, kommer att köpa bag in box, och hälla på vinkaraffer som jag köpt på loppis, samt lånat av syskon/föräldrar. Blir nog också bra :)
  • Cattis77

Jag kommer att ha två tjejer i köket (vi är ca. 45 pers), och de kommer att få 1200 kr per person. Är det snålt? Eller ok?

• Cattis77

Fast det blir ju rätt många timmar...antar att de måste vara vid lokalen senast 3 på eftermiddagen, och jag tror inte de kommer vara färdiga förräns runt 23 på kvällen....ungefär när kaffe/tårta och så är över och den disken är omhändertagen. Det är mina arbetskamrater. Inga jag umgås med direkt, men vi känner varandra ganska väl :)

• Cattis77

Fast jag tror inte att de tycker det är en "ära" att få jobba på min fest, de vill såklart ha betalt för det jobb de lägger ner, så jag tror ändå att det är ganska normalt att få 150 kr i timmen (förutsatt att de jobbar minst 8 timmar, och det tror jag de kommer att göra, om inte mer). Om jag ger dem 500 kr så blir det inte mer än 60 kr i timmen, och mer än så ska de ha anser jag. Jag hade inte själv jobbat för den summan en Lördagkväll :) Fast jag kanske är helt ute o cyklar...vad vet jag. Känns bra att ni tycker att det verkar mycket, för då vet jag att jag inte är snål i alla fall!! :D

• Cattis77

Jag köpte jättesöta mindre batteridrivna rislampor på Jysk för 30kr st. Ska hänga dem i taket över borden. Det var min mamma som handlade dem, för de fanns i mina temafärger, lila och grönt, men det kan ha funnits andra färger också jag vet inte.

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)