• Jossen

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Kolla på systemet vilka viner som passar till maten ni ska ha. För även om man gillar ett speciellt vin, betyder inte det att det är gott till allt.

• Jossen
    28juli2012 skrev 2011-12-31 13:55:24 följande:
    Dom rekomenderar dels chill out och lindemans röda, men vilket är godast? Själv gillar jag lindemans (har inte provat chillout).

Ni som ska ha buffe, vad ska ni bjuda på för viner?
    Köp en flaska av varje och ta dig ett bubbelbad, så får du reda på vilket du gillar bäst;)

Jag har aldrig druckit de vinerna, min favorit (som inte är för dyr) är "Rocca de Montemassi". Dock vet jag inte riktigt vad det passar till!

Vitt vin har jag ingen som helst koll på. Jag är mer för goda öler.
  • Jossen

Ok "Budget brudar"... Jag har en fundering (eller miljontals, precis som ni;) ) Men en fråga: Om man vill servera 3- rätters, hur kommer man enklast (och billigast utan att servera bjäfs) undan?

Jag tänker alltså på hur vad man kan göra för mat, hur lång tid innan man kan förbereda den, osv?

Säkert har någon av er redan funderat på det och kanske har några tips och förslag?

• Jossen

Tack för "3-rätters tipsen"!

Mousse borde man väl kunna göra och frysa in ett tag innan, och ha som efterrätt?

Till förätt kan man ju också ha sådana krustader med någon röra, som man kan göra ett par dagar innan.
    Som någon skrev, huvudrätten är ju svårast att göra, om man vill ha den varm. Vilket vi gärna önskar!

daniiel skrev 2012-01-02 13:42:02 följande:
    Vi hade 3-rätters och var ca 60 personer.

Förrätt: Ros av parmaskinka med honungsmelon och örtcreme.
    Bra, för allt kan serveras kallt och inget behöver tillagas. Mycket gott dock.

Varmrätt: Helstekt fläskfilé med potatisgratäng, ugnsstekta grönsaker och cognacsås.
    Billigare, men lika gott, är ju fläskytterfilé. Man kan ju välja en kall potatissallad till och valfri sås.

Efterrätt: Chokladbrownie med grädde, serverad på bärspegel.
    Brownie går ju göra i långpanna länge i förväg. Antingen vispar man grädde till eller så köper man glass och serverar med en glasskula till. Då behöver man inte tillaga något :) Bärspegel är ju bara en bärsås, vilket är gott till och det går ju förbereda väldigt långt innan.

Senare på kvällen hade vi bröllopstårtan :)
    Daniiel, hur gjorde ni för att förbereda eran mat?

Vi kommer hyra in serverings- & kökspersonal oavsett vad vi serverar. På vår bröllopsfest ska ingen utav gästerna behöva arbeta i köket:)
  • Jossen
    Dolly P skrev 2012-01-02 20:11:07 följande:
    Låter lite som vi tänkt ha det. Vi ska grilla allt på plats. Alla kommer delas in i olika "arbetslag". så alla kommer hjälpa till med maten. På så sätt blir det inte så stelt heller.Skrattande
    Vilken rolig idé! Då får de ju verkligen chansen att lära känna varandra lite!
  • Jossen
    Imke1977 skrev 2012-01-05 20:24:39 följande:
    jag gjorde det. Hon hade inte hållt på med det på så länge så hon vågade inte ge sig på det sa hon :-/ Och jag är SJUKT dålig på att sminka mig själv så det håller bara inte.... Jag skulle inte veta vart jag ska börja ens.
    Sen vill jag ju gärna att det ska hålla hela dagen.

Jaja, vi får se. Jag har prel bokat så jag ska leta lite till. Skam den som ger sig
    Däremot har vi fått tag på fotograf för bara 1500 kr som är med från vigseln och till middagens slut
    Men kan du inte bara boka provsminkningar, med genomgång, och sedan öve hemma och sminka dig själv? Det har jag sett folk som gör, då har du ju även det i framtiden:)
  • Jossen
    Sara1291 skrev 2012-01-05 22:27:33 följande:

angående det här med sminkningar. jag är inte heller särskilt high på att sminka mig men har sett massa videoklipp på youtube. om man verkligen inte tänker betala för en sminkös och investerar lite mer i smink istället kan man kanske trnäa lite inför stora dagen genom att följa youtube :P kanske är en dålig idé-

jag tror inte att 1500 är speciellt mkt då jag (som bor i sthlm) bara hittat för 2000 - 3000 kr uppåt..

2000 - 3000??? Fy f*n vad dyrt!

Då hade jag garanterat följt ditt råd, alternativt det jag skrev.
  • Jossen
    Cosy skrev 2012-01-06 00:15:19 följande:
    Bara för att späda på ditt dåliga humör lite mer så vill jag tipsa om en Frisör i skövde som tar 2000kr för frisyr och sminking Hår och Hair, hon gjorde min uppsättning och sminkning till balen.
    We did it on DreamHack. Geeky love
    Om det var mig du syftade på så var jag inte på dåligt humör.

Jag skrev bara vad jag hade gjort och i denna stan har vi inte de priserna. Jag kollade brudsminking igår och det var under 900:-, så kanske man förstår att jag blev chockad att det kan skilja sig så mycket? 2000 för hår och smink är nog inte så dyrt egentligen. Det är, vad jag, skulle tippa på är ett "normalpris" (fast som vi märkt så skiljer ju det sig!)

Alla väljer sen själva vad och hur de vill göra.
  • Jossen
    Imke1977 skrev 2012-01-06 18:12:29 följande:
    Jäklar.... Nä det är verkligen skillnad på städer :-/
    Ja vi får se hur jag gör. Ska kika lite som du säger och prova får vi se. Men sen behöver man ju ändå köpa produkterna som behövs för att göra det. Och det är säkerligen mer än 500 kr för jag äger typ bara kajal och maskara. Så frågan är om jag inte tjänar på att gå dit ändå och betalsa 1495 OCh få smink för 495 kr med mig hem.

Hur långt har alla kommit föresten i planeringar mm? Är jättesugen på att se bilder Nu är det ju inte alls länge kvar. Mindre än 5 månader för oss :-P
    Ja om du vanligtvis inte sminkar dig så kanske du kan unna dig en dags lyx och då dessutom få lite produkter:) För bra smink är ju dyrt!
  • Jossen
    drömmer skrev 2012-01-07 13:07:33 följande:
    Jag håller med dig. Det är verkligen en kul utmaning, och dessutom kan amn ju då även spara till en bröllopsresa. Man får se det så . Vi vill ha ett budgetbröllop, men som ändå ser ganska påkostat ut. Så rea rea rea, och så EBAY !!
    DU måste väl ändå ha en del tips:)? 100 personer är många! Och 45 000:- inte så farligt mycket. Eller så här kan man ju uttrycka det bättre: 450/p.p är inte så farligt mycket!

Jag tycker det är jätteroligt att se hur alla gör för att komma ner i pris. Massa inspiration och tips! Härligt!
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)