• hysch

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

jag satt just och tänkte på det jag med :) Vi räknade på runt 35000, men nu ser det ut att landa på 41-42. Inte så mycket mer, men ändå! Fast då räknar vi iofs in baren efter middgaen, som egentligen ska vara till självkostnadspris, så där kommer lite tillbaka. Jag vet helt enkelt inte vad jag ska kunna spara in på mer nu!

• hysch
    knyttan skrev 2012-01-07 12:27:22 följande:
    Vi räknade på 36 000 för det var vad vi hade tillgängligt när vi bestämde oss. Sedan dess har mina föräldrar erbjudigt sig att lägga 30 000 till på bröllopet, men det tyckte vi var alldeles för mycket. Men vi bestämde ialla fall att de ska betala mat (buffé) tårta o alkohol till festen inkl bar som ska vara till självkostnadspris (de pengarna får sedan mina föräldrar tillbaka så klart), det har vi räknat med att vi ska kunna få för ca 17 000 och då valde vi ändå ett lite lyxigare buffealternativ än vad vi tänkt från början. Vi kommer stå för allting annat, som vi räknat att lägga 28 000 på, så nej vi kommer inte sluta under 40 000, men vi hade nog kunnat om vi varit tvugna.... inbillar jag mig iaf nu, vi får väl se sen när allt är betalt o klart Obestämd

Ja, det ärverkligen sårt. Vi hade väl kunnat komma ner på 35 kanske, om vi verkligen snålat, men man vill ju inte göra det heller. Vi har t.ex. valt att ha liveband, vilket kanske inte är det ultimata budgetalternativet, men det känns ändå väl värt de 5000 det kommer kosta. Däremot fixar jag buffématen och tårtan själv, så det blir en billig post för oss :)

Jag tycker egentligen att det är ganska kul att försöka hålla en lite tightare budget, det är en ganskarolig utmaning :)

• hysch
    drömmer skrev 2012-01-07 13:07:33 följande:
    Jag håller med dig. Det är verkligen en kul utmaning, och dessutom kan amn ju då även spara till en bröllopsresa. Man får se det så . Vi vill ha ett budgetbröllop, men som ändå ser ganska påkostat ut. Så rea rea rea, och så EBAY !!
    Precis! Budget är ju framförallt en fråga om att prioritera, ha tålmod och leta fynd!
  • hysch

Jag har av budgetkäl valt att inte ha en temafärg. Kanske lite tråkigt på ett sätt, men det underlättar jättemycket! det blir lite mer ta-vad-man-har. Funderar på att färgkoda borden sen, efter vad jag hittar hemma i ljusstakar och ev. löpare och så.

• hysch
    pluttenimagen skrev 2012-01-08 08:31:17 följande:
    Vi har nu bestämt att gifta oss samma år som vi firar 10år tillsammans! Så 2015, men tänkte redan nu försöka skaffa mig en uppfattning om vad som kostar och vad man kan spara in på då jag är student och han inte har den största inkomsten han heller. Sedan har jag haft som krav att jag inte gifter mig om vi inte åker på en grym bröllopsresa. ;) 

Men som jag har funderat ut hittills så kan vi nog spara in på tårtan då jag känner två nyutbildade konditorer/bagare som man kanske få ner priset av, hur mycket kostar en bröllopstårta i vanliga fall och hur mycket tycker ni att man borde få ner den i pris av någon man känner?

Även fotograf känner jag som vi kan få ner i pris där med, kanske rent ut av gratis men det känns nästan lite elakt mot honom?

Och ja, vi är ute i goood tid men då får vi ju bara mer tid att planera med! ;D 

Bröllopstårta kostar nog vanligtvis runt 50 kr/bit, tror jag. Svårt att säga hur mycket man kan få ner det, beror nog mycket på vad man vill haBröllopstårta kostar nog vanligtvis runt 50 kr/bit, tror jag. Svårt att säga hur mycket man kan få ner det, beror nog mycket på vad man vill ha. Men kanske halvapriset? Då hamnar man på ungefär vad det kostar på typ citygross och andra matbutiker per bit (då är ju tårtorna lite enklare, typ vita prinsesstårtor och så). Ska man ha en enklare tårta så kan du säkert komma ännu billigare undan med kompispris :)

Vår fotograf är amatör, pluggar foto på gymnasiet och tar studenten i vår. Hon är verkligen jätteduktig! Vi kommer betala henne 1500 tror jag, under det hade jag inte velat gå. Men sen beror allt så klart på hur nära vänner man är och så :)

• hysch
    knyttan skrev 2012-01-08 12:19:13 följande:
    Ang löpare så kan jag tipsa om att på Ellos hemsida kan man köpa jättebilligt tyg som man kan sy löpare av. Köpte bomullsvoile för 19 kr metern, och tyget ligger på 150 cm bredd, så då går det ju att få ut dubbla löpare. Nu hade jag sådan tur att just gammelrosa som är vår temafärg var billigare än de andra (ellos hemsida är ju sådär störig annars så att om man ändrar färg eller storlek el ng så blir det vips mycket dyrare Skrikandes) men jag tror att om man letar efter lite sådana udda färger så kan man ha tur! Ska bara tillägga också att tyget är väldigt tunt så mycket annat än dukar o gardiner passar det nog inte till...

Har också sett att det finns vitt bommulstyg på ikea, även det för 19 kr/m så jag tror att jag ska slå till på det och sy servetter av, om tyget inte är jättetunt - nån som har någon erfarenet? Har sett att det är många som använder Tekla-handdukar till detta, men jag tycker inte det verkar så bra för servetterna borde bli ganska små? Och i vilket fall som helst så blir det ju billigare att köpa metervara istället isf, och sömnaden blir ju i princip samma.
    Jag köpte halvpanama på Ellos, iofs i grått (vi ville inte ha vita servetter) och fick.. hmm.. tror det var 17 meter tyg för under 150 kr. Halvpanama kan jag rekomendera, perfekt i tjocklek tyckte vi!
  • hysch

250 ska det stå, men ändå mycket prisvärt :)

• hysch
    Nudax skrev 2012-01-08 14:52:44 följande:
    Bra tips., vi har ännu inte fått tag på /hittat servetter. Hur många kan man beräknas då ut på de 17 metrarna då tro? =)
    Jag tror det tyget är 120cm, så det blir 4 servetter per meter isf :) Jag får ut 68 servetter på mina 17 meter, vilket borde räcka till våra 70 inbjudna gäster.
  • hysch

Min blivande svärmor ringde igår, en av hennes systrar som är gammal konditor undrade om vi skulle kunna tänka oss att låta henne göra vår bröllopstårta som bröllopspresent! Vi är jätteglada, skulle ha gjort en själv annars och då hade det inte blivit något avancerat alls.

• hysch

Jag har räknat ut knappt 80 kr per person för vår buffé. Har räknat på lite mer just in case, men tror att 75-80 är ganska rimligt egentligen.

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)