• Cicci90

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Här kommer lite pysselbilder från mig!
    Jag tycker att det är ganska roligt att pyssla så jag har gjort det mesta till dukningen själv. :)
    Har gjort saker så att det räcker för 70 personer.

Servetter:  IKEA:s TEKLA handdukar, jag har klippt bort de röda ränderna och sytt två servetter av varje handduk.
    Kostnad: Tillsammans med kostnaden för sytråden har de kostat max 3 kr/styck! (Kommer även spraya dem med StärkSpray för att få lite mer "spänst" i dem, räcker med en flaska som kostar ca 40 kr.)

Placeringshållare: Ståltråd och silverspray från Biltema (köpte grön trädgårstråd eftersom den var mer formlig).
    Kostnad: 1,5 kr/styck

Placeringskort: 3 A4 papper som jag har rivit itu.
    Kostnad: 0,25 kr/styck ;)

Stenkulor: Köpte en burk med små kulor och en påse med stora på Ge-Kås.
    Kostnad: Tillsammans med sprayfärg från Biltema: 115 kr för alla. (Kommer att dela upp dessa på 17 "dekorationsplatser" med en stor och sju små på varje plats)

De uppochnedvända glasen kommer jag ta från lokalen där vi ska vara. Blommorna är från en krukblomma och ståltråden i glasen är från biltema.
    Kostnad: ca 10 kr /glas (beroende på hur många krukväxer jag behöver köpa). (Kommer att dela upp dessa på 17 "dekorationsplatser")

Sammanlagt har alla dekorationer för en fest på ca 70 personer kostat strax över 500-lappen.
    Kommer att köpa till två silverpennor för att skriva namnen med.
    Sen kommer jag göra om mina servettringar, kommer ha en slingrande ståltråd med ett par gröna och ett par silverfärgade pärlor på. Det kommer att gå på ca 1,50 kr/styck.

• Cicci90
    Tinzi skrev 2011-09-22 20:09:28 följande:
    Hur gjorde du dina festhäften? :)
    Jag gör inte mina festhäften själv utan min blivande svägerska och hennes man gör dem, sen kommer min farbror trycka dem. Han är fotograf och håller på med lite tryckning också.
    Men det soim ligger vid bordet är bara inbjudan, hade med dem för att festhäftet kommer ha samma färg.. :) Men det kommer bli lite tjockare :p
  • Cicci90
    Cicci90 skrev 2011-09-22 17:34:24 följande:
    Här kommer lite pysselbilder från mig!
    Jag tycker att det är ganska roligt att pyssla så jag har gjort det mesta till dukningen själv. :)
    Har gjort saker så att det räcker för 70 personer.

Servetter:  IKEA:s TEKLA handdukar, jag har klippt bort de röda ränderna och sytt två servetter av varje handduk.
    Kostnad: Tillsammans med kostnaden för sytråden har de kostat max 3 kr/styck! (Kommer även spraya dem med StärkSpray för att få lite mer "spänst" i dem, räcker med en flaska som kostar ca 40 kr.)

Placeringshållare: Ståltråd och silverspray från Biltema (köpte grön trädgårstråd eftersom den var mer formlig).
    Kostnad: 1,5 kr/styck

Placeringskort: 3 A4 papper som jag har rivit itu.
    Kostnad: 0,25 kr/styck ;)

Stenkulor: Köpte en burk med små kulor och en påse med stora på Ge-Kås.
    Kostnad: Tillsammans med sprayfärg från Biltema: 115 kr för alla. (Kommer att dela upp dessa på 17 "dekorationsplatser" med en stor och sju små på varje plats)

De uppochnedvända glasen kommer jag ta från lokalen där vi ska vara. Blommorna är från en krukblomma och ståltråden i glasen är från biltema.
    Kostnad: ca 10 kr /glas (beroende på hur många krukväxer jag behöver köpa). (Kommer att dela upp dessa på 17 "dekorationsplatser")

Sammanlagt har alla dekorationer för en fest på ca 70 personer kostat strax över 500-lappen.
    Kommer att köpa till två silverpennor för att skriva namnen med.
    Sen kommer jag göra om mina servettringar, kommer ha en slingrande ståltråd med ett par gröna och ett par silverfärgade pärlor på. Det kommer att gå på ca 1,50 kr/styck.

Skrev visst fel om mina placeringslappar.
    Dom kostade inte 0.25 kr/styck utan 0.12 kr/styck ;)
  • Cicci90
    Guffi skrev 2011-10-17 17:30:00 följande:
    På tal om blommor och dekoration... Vilka blommor finns det ute i naturen i maj? Bor i småland btw - det kanske också spelar in...

Precis som några av er skrivit ovan så är ju det ett toppenbra sätt att spara pengar! Iaf tänkte jag att vi kunde dekorera med vilda blomster. Vi har tema grönt och vitt så nåt borde ju gå att hitta...
    Jag tittade igenom mina bildmappar på datorn, älskar att ta kort på blommor så det finns en hel del av den varan här.. :p
    Bor själv i småland och i maj har det funnits fullt med maskrosor,  styvmorsvioler och midsommarblomster. Bara för att nämna några.
    Av den vita sorten har det funnits massor vitsippor, körsbärsblommor samt blommande päron- och äppelträd! Sen finns det sorter av tulpaner, påsk- och pingstliljor som är så gott som vita dom också. Men det är väl lite svårt att hitta i det vilda.. :p
    Har man supertur så kan liljekonvaljen blomma i maj, men oftast dröjer den. Sen kanske den är lite väl stark i doften ifall det finns allergiker osv.

Kanske kan vara lite häftigt med buketter med kvistar från träd med vita blommor på..

Tyvärr har inte syrenerna hemma hos oss börjat blomma försen riktigt sent i maj eller i början - mitten av juni, men jag vet att detta skiljer kraftigt bara i småland.

+ att allt är JÄTTEGRÖNT i maj! ;) Så på den gröna punkten har du inga problem.. :P
  • Cicci90
    BlomAnna skrev 2011-10-18 13:45:27 följande:

Jag måste fråga en sak. Räknar ni bort tex bidrag från föräldrar/svärföräldrar och kuvertavgift när ni säger att ni har en budget på typ 40 000?

Alltså jag tänker om ni får 20 000 av era föräldrar har ni då en budget på 20 000 själva eller 40 000 själva och hela bröllopets budget blir 60 000?

Samma med kuvertavgift om ni har räknat med att maten konstar 300kr/person och ni tar 300kr i kuvert avgift räknar ni ändå med maten som en kostnad?

Jag ränkar inte bort bidrag.. Tror inte heller att jag kommer behöva bidrag från föräldrar eller svärföräldrar. Och någon kuvertavgift har vi inte.
    Så rätt och slätt 40 000 kr :)
  • Cicci90
    fasit skrev 2012-01-21 10:06:18 följande:
    Jag antar att ni ändå kommer ha folk som hjälper till i köket. Vad ska ni ge dem som tack? betalning?gåva?Vi kommer ha en ansvarig, 2 andra vuxna och sen 3-4 vänner till mig, men jag vet inte hur mycket vi ska ge dem upptäckte jag nu när ja skulle fylla i lite fler poster i budgeten.
    Vi kommer att ha fem-sex personer som hjälper oss med köket. Kommer att ge dem varsin blomma och varsitt presentkort på en välkänd resturang där vi bor. Den kommer att vara på ca 170 kr.
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)