Inlägg från: pulmonate |Visa alla inlägg
  • pulmonate

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

AnnMurr skrev 2012-01-11 19:50:29 följande:
    Vi ligger på lite över 40-tusen för ca 70 personer, allt inräknat.  Blev skillnad på priserna på både frisör och tårtorna när jag inte nämnde bröllop. Vi behöver ingen tårtställning, och ifall vi senare känner för det, kan vi hyra en själv. Ska inte ha någon slöja, så ringde frisören och bad om tid för en festfrisyr. Från 4000 kr sjönk priset till 800. Tårtorna sjönk till 1000.

Vår tema kommer att vara silver, svart, vitt, elfenbensvitt.
    Det är ju helt galet vilka prisskillnader det finns när man nämner ordet "bröllop". Jag har själv kännt det när det gäller:
    Hotell:  frågade först via email om att boka rum för 80 bröllopsgäster. Då fick jag ett pris som var 200kr MER per rum än deras vanliga priser. Trodde lixom att man skulle få grupprabbat. Sedan ringde jag och sa att jag ordnade resor med en grupp svenskar till Italien (där vi bor) och att det kan mycket väl hända att jag fixar fler resor dit där om vi är nöjda. Hopsan blev priset -300kr/rum. Dvs 500krs skillnad PER RUM om man sa "bröllop". Blommor: Även här höjs priset rejält.  Hår och make-up: Jag har också märkt en markannt skillnad mellan fest-make up och bröllops-make up i pris! Jag var modell i flera år och gjort både bröllopssminkning/hår och vanligt och överlag är där ingen skillnad i qvalitet. Fotograf - tyvärr går det inte att undvika att säga det för dom lär ju märka det, men kollar man i prislisterna är det ofta x5 så mycket för samma tid. Varför??
    Det finns säkert en massa andra ställen man ska undvika att säga ordet bröllop! Har ni några andra erfarenheter?
  • pulmonate
    knyttan skrev 2012-02-03 21:13:11 följande:
    Vi har hittat en tjej som gör jättefina tårtor med fyllning man väljer själv för 25:- biten Skrattande Men nu kan vi inte bestämma oss för om vi ska ha hallon och vitchokladmousse på browniebotten, eller jordgubbs och mjölkchokladmousse, också på browniebotten... dagens lyxproblem....
    hallon och vitchokladmousse på browniebotten lät jääääätte gott!! wow! Det hade jag också kunnat tänka mig!!!
  • pulmonate
    Jaget skrev 2012-05-19 12:12:03 följande:
    Någon som vet var man kan fixa såna här mustacher och grejer som jag länkade till sist? Eller någon som prövat att göra själva med bild?
    Jag har gjort egna. Men har dock ingen bild. Köp Filt-tyg (Felt på engelska) vilket är ganska billigt. Man kan köpa det både per meter eller i A4 ark. Man kan köpa i svart och grå till exempel. Klipp ut mustacherna, och fäst sen en pinne där bak med tygklister. Väldigt enkelt. Man kan även göra "puss - läppar" med rött tyg, skägg, glasögon, hatt, blommor, mm. 
  • pulmonate

Nu har jag pysslat lite igen:
    Tärnornas hårblommor är vanliga silkesblommor. De finns väldigt lika på H&M för 29kr. Sen köpte jag pärlor (2 paket för 10kr på Tiger, TGR...eller vad heter det?). Jag fäste en genomskinlig tråd (typ fiskartråd) med en knut bak och sen trädde på 4st pärlor, virade runt mitten och sen egenom översta blad och tillbaka igen. 4 pärlor till, osv. Sammanlagt är där ca 12 pärlor, kanske mindre. 

Sen har vi flaggorna som några av er efterfrågade. Alltså otroligt enkla och väldigt snabba och billiga att göra. Av juteväv (29kr/m på stoff och stil, till exempel) skar jag remsor ca 5cm breda och 30cm långa. Varje remsa klipps sen diagonalt, så det bildas en triangel där 2 sidor är raka. I och med att juteväv redan har hål, så kan man bara trä egenom en grillspettspinne (jag hittade lite extra långa, också ganska billigt, typ 15kr för 100st). Alltså med bara en halv meter juteväv kan man göra ca 100stycken flaggor! Till en total kostnad av ca 30kr! Det kallar jag en bra deal!   
    Det är ju ändå inget man sparar. Det ska ju bara viftas med en kortare stund ju  Kan medela att tyget stannar på pinnen bra, den ramlar inte av. 

Sen har det gjorts armband av pärlor. Den är inte helt ihopsatt på denna bild, så den är lite snurrad. Jag kan heller inte bestämma mig ifall den blåa bollen är snygg eller ej. Var ärlig tjejer! Ser det ut som en julgranskula?? Blå och champagne är bröllopets färger, men det har inte blivit så mycket blått på andra ställen..Ska jag låta det vara så, eller är det snyggare med ett enkelt pärlarmband??
    Själv kommer jag göra ett smycke av mormors pärlhalsband och ett gammal-silver och blå sten. Det var alltså meningen att det skulle vara lite likt där...

Sen gjordes en "AMORE" skyllt. Ett billigt tips här är att klippa upp en vanlig disk...(ja vad heter det...usch vad min svenska har blivit dålig!!!! Ni får ursäkta mig!). Jag köpte textilfärg, men så här i efterhand märkte jag att det hade kvittat. Textilfärg behövs bara om man har tänkt tvätta dem (eller om man har dem ute och det regnar). 

That's all folks!  
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)