Inlägg från: EmilyMattias |Visa alla inlägg
  • EmilyMattias

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Hoppar också in i tråden då vi just nu är i full gång med att planera vårt bröllop den 4e augusti!
    Vi kommer gifta oss borgerligt vid Bohus fästning här i Kungälv där vi bor och sedan blir det fest i en bygdegård i Säve.
    Med oss själva och alla inbjudna om alla kommer är vi 54pers och har en budget på ca 40000.

Hittills ser det ut ungefär såhär:

Lokal: 2500
    Mat: ca 15000 (catering 3rätters)
    Tårta: en kompis gör den åt oss så vi betalar ingredienser, gissar på runt 1000kr
    Klänning och tillbehör: Max 4000 om jag köper, 2000 om jag hyr.
    M2B´s kläder: 1800 (hyr full mundering)
    Foto: Gratis via bekant
    DJ: ca 2000kr
    Ring: 4316kr
    Vigsel: har hört att det kostar med borgerlig vigsel nu men vet inte hur mkt ännu.
    Serveringspersonal: 4st som får 500 var = 2000kr
    Favors: 300
    Dekoration: 1000
    Blommor: 2500kr
    Hår/smink/naglar: Sminkar gör jag själv, naglar fixar en kompis gratis (hon jobbar med det) och hår vet jag inte ännu. Men max 1000kr
    Trycksaker: inbjudningskorten görs av en kompis som jobbar med sånt, totalt 600kr. Resten lägger vi budget på 1000kr.
    Alkohol: Köps in i Tyskland, fri bar. Vi kommer fixa så det blir plus minus noll där utan att skriva för mycket:D
    Välkomstsnittar: 1000
    Våra två barns klädsel: 500kr
    Tärna/Bestman: Får välja kläder själva men vi budgeterar 1000 ifall att något speciellt behövs.
    Bröllopsnatt: Svit på hotell med tidig incheckning, champange och choklad på rummet, frukost på rummet och sen utcheckning= 2400kr.

Summa: 39500ca så än känns det helt ok! Men då räknar jag inte med min klänning. Vi har bett våra föräldrar att sponsra oss med en slant till någon post ist för bröllopspresent så vi får nog ihop budgeten på något vis iaf!
    Sen får vi ju se vart det slutar när det är färdigt=)

Har läst igenom hela tråden de senaste dagarna och har redan fått massor med bra tips! Så tack=)

Feedback på vår budget tas gärna emot, ifal vi missat nåt!

• EmilyMattias

Hej igen på er!

Här går det ganska sakta framåt i planeringen men lite har vi fixat iaf=)
    Inbjudningskorten har skickats ut med sista svarsdatum 30e april, så snart vet vi hur många som kommer!
    Vi gifter oss inte förrens 4e augusti i år så vi har gott om tid. Vi ville vara ute i god tid eftersom vi gifter oss mitt i semestern plus att vi ville veta i tid hur många som kommer så att man lättare har koll på budgeten.

Vi bor också i Göteborg så bara hojta till om någon vill byta tjänster=)

Det som är klart för oss är:

Inbjudningskorten: 1000kr för 35st kort, 35 kuvert samt 35 st informationsblad. En kompis som gör sånt och ställde upp med handgjorda superfina kort! Hon är även med under förberedelserna, en timme innan vigseln och en stund efter för att få kort på gästerna.

Fotograf: 2000kr inkl 15 färdigredigerade bilder samt alla original på skiva. Samt provfotografering som sker nu den 14e april.

Smink: vän till fotografen som pluggar till makeup artist. 500kr inkl  provsminkning.

DJ: ev då vi inte skrivit kontrakt än, men 4h speltid, musikanläggning, ljus, riggning innan festen och fotografering  under de 4h spelande. 2700kr.

Sång och komp av gitarr under vigseln: 500kr var. Via en kontakt på Facebook.

Hår: ca 1000kr inkl klipp, löshår samt insättning av löshår. En gammal arbetskollega till mig som nu har en egen salong.

Dekorationer till bröllopslokalen: Storhandlade och fyndade på Ikea för ett tag sen. 20st ljus i glashållare med lång brinntid. 6par tunna vita gardiner. 200 värmeljus. 15st små vaser för rosor till borden. Ljushållare får jag låna 200st gratis av en kompis. Totalt 300kr för allt!

Såpbubblor till efter vigseln: 150kr för 60st på Ebay.

Sen har mina föräldrar berättat att de kommer att sponsra oss med lite pengar men vi vet inte hur mkt så vi får väl se vart budgeten slutar till slut. För oss är det iaf 40000!

Vi kommer fråga runt bland bekanta om någon vill ställa upp och servera och ta hand om den delen under festen. I gengäld får de 500kr, mat och får festa med oss när det är färdigt i köket. Hoppas på att hitta 4st som vill ställa upp=)

Tycker ni ska fortsätta hålla den här tråden vid liv, den är guld värd! 

• EmilyMattias

Och där kom lite text med under inbjudningskorten som skulle stått under fotografdelen. Men skit samma=)

• EmilyMattias
    Lillis82 skrev 2012-04-18 15:04:26 följande:
    är fotografen från göteborg? letar en fotograf om vår vän backar ur... har han/hon någon hemsida?
    Vår fotograf är en väldigt duktig amatör så ingen hemsida tyvärr.. De bilder jag såg i kameran under provfotograferingen var jättefina så det blir säkert bra. Vi har inte råd att lägga 4-5000 på ett proffs.
  • EmilyMattias

Imorgon ska vi skicka in hindersprövningen. Ännu en punkt att pricka av på listan=)

Är det någon här som vet hur man går tillväga om man vill ta ett helt nytt efternamn tillsammans? Som ska gälla barnen också..

På söndag ska jag förhoppningsvis åka och prova två klänningar som jag hittat på Blocket. Har en som jag håller tummarna lite extra hårt för, den kostar bara 500kr, men är såååå fin! Säkert en kinaklänning men den ser superfin ut iaf..

• EmilyMattias
    Amanda547 skrev 2012-04-20 15:27:43 följande:
    Angående efternamn så ligger de till så här, vill ni båda byta till ett helt nytt efternamn skriver ni ut blanketten från prv.se och betalar 1800:- per person. Alternativt att en utav er byter efternman nu och den andre tar det vid vigseln och då betalar endast den som byter namn 1800:- och den andre får de gratis vid vigseln. Alternativ 3, ni båda byter efter vigseln och betalar endast 1800:- för båda. Barnen får det gratis via skatteverket efter vigseln.
    Tack för informationen=)
  • EmilyMattias

Bara 2.5 månad kvar!

Och jag har nu börjat tvivla på vårt val av fotograf inför den stora dagen.. Vi har ju en amatörfotograf och inte en professionell sådan och har gjort provfotografering osv. Bilderna blev jättebra, de jag sett iaf vilket är 6st, men hon hör inte av sig och känns allmänt oseriös nu. Jag väntar på att få redigerade bilder till mailen eller ett besked från henne när vi kan komma och titta.
    Och så känns hon ändå rätt dyr för att vara amatör..

Något positivt är iaf att jag nu köpt min drömklänning! Begagnad via Blocket! Inte alls vad jag tänkt mig men när jag tog på mig den och hon började knyta den i ryggen så kom tårarna, den satt helt perfekt och jag blev sååå fin i den=) 1200kr kostade den, som hittat!

Och mitt i när jag skrev detta ringde min kära mor och berättade att dom sponsrar oss en del inför bröllopet så nu har jag bestämt mig för att anlita en riktig fotograf. Det känns rätt i magen!

Hur går det för er andra som ska gifta er i slutet på juli/början av augusti? Hur långt har ni kommit i planeringen? 

• EmilyMattias

Vår mat hamnar på runt 15000 kr för ca 50 pers. Alkoholen köper vi i Tyskland och behöver inte lägga mer än max ett par tusen inkl resa för den då vi får bidrag till det!

• EmilyMattias
    Pluppe skrev 2012-07-02 21:25:24 följande:
    Vad ska ni ha för buffe? :)
    Vi ska ha mingelmat, förrätt, buffe och tårta. Allt inräknat i de pengarna. Jag skrev lite fel=)

Till minglet blir det Italienska smådelikatesser
    Förrätt: Miniprästostpaj med ljummen parmesansoppa serveras med lite sallad och några kräftstjärtar
    Buffe:  
    Gremolatahalstrad laxrygg
    Svenskt trancherat kycklingbröst fyllt med spenat, parmesanost & basilika
    Balsamvinägerinlagd rostad blomkål
    Säsongens marinerade grönsaker med dragon, dijon & honungsdressing
    Potatistartar med kapris, sticklök & rostad paprika
    Brie de Meux med kvittenmarmelad samt Bornholmskex
    Nybakat bröd & örtsmaksatt färskost
    Efterrätt: Bröllopstårta som en vän gör med lite hjälp av mig. Hon är grymt duktig!

Sen blir det lite vickning på natten i form av korv och bröd och lite snacks ev.

Borde inte gå på mer än ca 15000 iaf!  Min kusin äger en italiensk delikatessaffär så vi får rabatt på minglet, borde hamna på runt 2000 . Buffen går på 200 pp och tårtan vet jag inte riktigt. Korv kostar ju inte så mkt heller=)
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)