• daniiel

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Daludd skrev 2011-10-27 11:59:33 följande:
    Jag har använt vistaprint, betalat med faktura har jag för mig, hur smidigt som helst, billigt, skitnöjd med produkten och inget krångel i efterhand. Däremot försöker de få en att välja dyrare grejer hela tiden men det får man liksom ta, stå emot bara och få hem en jättefin produkt sen :)
    Vi är också nöjda med det vi fått hem, utan tvekan. Det jag dock inte är nöjd med är deras sätt att bemöta det som vi råkat ut för, dvs att de fortsatt dra pengar varje månad. Jag kommer nog inte handla av dom mer pga just den saken. Jag tycker det är viktigt hur ett företag och dess anställda kan hantera kunder, nöjda som missnöjda, och eventuella problem som kan uppstå. Förtag som bara förneknar, förnekar, ljuger och skiter i att svara på frågor osv har jag inte så mycket till övers för.
  • daniiel
    Tinzi skrev 2011-10-27 12:55:01 följande:
    Oki vart ligger det då? Nära göteborg, borås lr sthlm kanske?;)

Jo mitt är ju alltså helt färdigt, men man kan ju inte själv ha på båda sidorna utan det måste ju göras i tryckerier eller?
    Haha nej, tyvärr, ca 100 mil norr om det ;P
  • daniiel
    Daludd skrev 2011-10-27 14:43:54 följande:
    Ja nej, usch, jag hade fått panik av ett företag som DRAR pengar från mig, jisses. Hatar också företag som hanterar saker sådär.
    Har precis för andra gången i mitt liv råkat ut för inkasso, trots att jag betalat fakturapåminnelsen. Båda gångerna har det varit samma sak - köpt en kurslitteraturbok och sedan städat undan fakturan på 100 kronor någonting, så smart. Sen har en påminnelse kommit som jag betalat, men så får jag ändå ett inkassobrev flera dagar efter att jag betalat påminnelsen - som företaget vill att jag betalar flera hundra kronor till i avgifter på.
    Jag måste naturligtvis sluta städa undan mina bokfakturor men jag blir så trött på sånt här - har ju betalat min förbannade faktura och sen vill de liksom ändå ha massa pengar därefter! Suck. 
    Jag känner igen det där, har själv lyckats med det en gång, dock aldrig mer! :P haha
  • daniiel
    BlomAnna skrev 2011-10-27 22:24:14 följande:
    Varför kostar det 1500 i vigselavgift?
    Det blev jag också nyfiken på. Här kostar det inget alls och så vitt jag vet ska det inte kosta heller att vigas borgerligt. Möjligtvis att man kan få betala en summa om man vill att vigselförrättaren ska viga på en annan plats, någon form av reseersättning antar jag.
  • daniiel
    HederJarlestål skrev 2011-10-27 22:30:11 följande:
    Vi kommer inte gifta oss i stadshuset/kommunhuset, så då kostade det tydligen det... Ganska irriterande, eftersom det inte går på 1500 att ta sig till stället vi ska gifta oss på, men det får det väl vara värt antar jag.
    Jaha, då hänger jag med :)
  • daniiel
    28juli2012 skrev 2011-12-31 13:55:24 följande:
    Dom rekomenderar dels chill out och lindemans röda, men vilket är godast? Själv gillar jag lindemans (har inte provat chillout).

Ni som ska ha buffe, vad ska ni bjuda på för viner?
    Jag dricker inte själv vin, men jag vet att alla jag känner brukar uppskatta och tycker mycket om Lindemans röda :) Senast i förrgår var det upp till diskussion och det var många som tyckte att det var bland de godaste vinerna de brukar dricka :)
  • daniiel
    Jossen skrev 2012-01-01 21:06:59 följande:
    Ok "Budget brudar"... Jag har en fundering (eller miljontals, precis som ni;) ) Men en fråga: Om man vill servera 3- rätters, hur kommer man enklast (och billigast utan att servera bjäfs) undan?

Jag tänker alltså på hur vad man kan göra för mat, hur lång tid innan man kan förbereda den, osv?

Säkert har någon av er redan funderat på det och kanske har några tips och förslag?
    Vi hade 3-rätters och var ca 60 personer.

Förrätt: Ros av parmaskinka med honungsmelon och örtcreme.
    Bra, för allt kan serveras kallt och inget behöver tillagas. Mycket gott dock.

Varmrätt: Helstekt fläskfilé med potatisgratäng, ugnsstekta grönsaker och cognacsås.
    Billigare, men lika gott, är ju fläskytterfilé. Man kan ju välja en kall potatissallad till och valfri sås.

Efterrätt: Chokladbrownie med grädde, serverad på bärspegel.
    Brownie går ju göra i långpanna länge i förväg. Antingen vispar man grädde till eller så köper man glass och serverar med en glasskula till. Då behöver man inte tillaga något :) Bärspegel är ju bara en bärsås, vilket är gott till och det går ju förbereda väldigt långt innan.

Senare på kvällen hade vi bröllopstårtan :)
  • daniiel
    msafr05 skrev 2012-01-02 13:47:01 följande:
    Låter kanongott! Vi kommer ha en kall buffé (endast varm potatisgratäng) och blir ca 100 gäster. Men är sugen på att ordna någon typ av förrätt då middagen annars går så "snabbt", nån som har nåt mer "billigt och lättfixat" förslag?:)
    Parmaskinka med något tillbehör, en ostbit, melon, kall sås osv ;)

Paj är ju annars väldigt bra, som serveras kall. Enkelt att göra mycket av och går att förbereda samt att det är väl ganska billigt? :)
  • daniiel
    MGJR skrev 2012-01-02 16:12:38 följande:
    Vi ska gifta oss den 4 augusti och funderar också på detta med buffé. Är det riktigt varmt ute så vill jag inte tvinga mina gäster sitta stilla i flera timmar o bara äta. Vi tänkte som såhär; istället för förrätt så har vi lite matigare snittar o tilltugg vid ankomst. Huvudrätten blir en grillbuffe av olika typer av kött o fisk, potatis i olika former både varm o kall samt såser, sallader och bröd. Efterrätten tror jag vi skippar o bara har tårta istället. Låter detta bra eller lite fattigt?
    Jag tycker det låter som ett jättebra upplägg :)
  • daniiel
    Jossen skrev 2012-01-02 19:49:22 följande:
    Daniiel, hur gjorde ni för att förbereda eran mat?

Vi kommer hyra in serverings- & kökspersonal oavsett vad vi serverar. På vår bröllopsfest ska ingen utav gästerna behöva arbeta i köket:)
    Vi hade vår middag i en festvåning på ett hotell, så de lagade och serverade all maten :P Men vi hade nog valt något liknande även om vi hade lagat till allt själva.
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)