• Tinzi

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Lillis82 skrev 2011-11-04 19:50:23 följande:
    Hej på er, har följt den här tråden ett tag då jag VÄLDIGT gärna vill komma ner i en budget på under 40 000kr. Och måste bara fråga er som gör maten själva. Hur har ni planerat det? gör ni maten flera dagar innan? Serverar ni sen eller har ni buffé, vad lagar ni för mat?

Jag vill ju helt inte behöva tänka på något dagarna före och under bröllopet (är ett kontrollfreak så lycka till med det) men skulle vilja veta hur ni löst matfrågan på ett bra sätt. Vem som fixar det under dagen osv.. hoppas jag fick fram min fråga och att någon kan ha ett svar till mig som kan underlätta min planering och budgetering.

Ha en bra kväll!!
    Hej! Vi gör krämig pastasallad dagen innan på plats i lokalen. Kycklingspett ska vi göra några veckor innan och frysa in (värms sen i ugn samma dag) potatis kokar vi 2 dagar innan, och gör i ordning (potatisssallad) dagen innan i lokalen den med. Sen tomat & mozzarella sallad gör tjejerna som ska jobba på mitt bröllop, de gör även enklare snittar som jag gör röror till dagen innan (de lägger bara ut klägget på brödet liksom) tror det blir bra, jo rökt lax ska vi ha, det är ju bara att ställa fram..också ett kontrollfreak så får se hur det går.

Kan inte tänka på annat än bröllopet och det är 6 mån kvar ;)
  • Tinzi
    Kramarina skrev 2011-11-05 09:54:18 följande:
    Kan tipsa om färdiga kycklingspett från Ica maxi, lagom stora eller små för att passa ett buffebord. Ca 160 kronor för 50 st
    Oki, jag har bara kollat Ica City där kostade de 19 kr hg = INTE billigt!

Vart på Ia låg detta? frysta, färska? etc? Låter som ett bra pris nämligen :)
  • Tinzi
    CorneliaApplehoff skrev 2011-11-08 21:07:16 följande:
    vit marsipan finns.... inte överallt alltid... men lagom till studenten har alla de..

Har iaf sett det på City Gross & Coop.. :)
    Finns ALLTID på Ica Maxi numera :)
  • Tinzi
    JNT skrev 2011-11-09 22:19:21 följande:
    Moussetårtor går ju faktiskt frysa in, bara låta dem tina i kylskåp dagen innan och garnera dem på bröllopsdagen! Testa och se hur just din tårta blir i förväg!
    alltså, mousse+ vad innebär det? grädde som blandas med sådana där smaker (pulver)?
  • Tinzi
    JNT skrev 2011-11-13 22:56:07 följande:
    Tinzi: Jag gör egna mousser, finns massor med recept på nätet t ex bakverk.ifokus.se men naturligtvis går det göra pulvervarianter också. Jag har dock aldrig provat att frysa in nån sån.
    oki, men du blandar dem med grädde iaf?
  • Tinzi
    Cosy skrev 2011-11-23 12:32:21 följande:
    Någon som har lagt budget på sin mat och dryck?
    Vår beräknade budget för allt ligger på 14000kr men då är allt inräknat

Brudskål med tilltugg
    buffe med dryck
    effterrättsbuffe
    tårta med kaffe 

Någon som har räknat ut sin egna budget för mat än?
    We did it on DreamHack. Geeky love
    DrycK. 5600:- inkl. väkomstdrinken
    mat: 3500:-
    Tårta: 1400:- (Cty gross)
  • Tinzi
    Cosy skrev 2011-11-23 13:07:26 följande:
    tinzi hur många personer är det för vi är 60personer mat och dryck
    vi blir runt 80 :)
  • Tinzi
    Cosy skrev 2011-11-25 08:15:28 följande:
    Det undrarde jag också  men jag hittade svarte i en annan tråd

de är 88 vilket betyder att de har en matbudget för 120kr per person

Det är ungeför hälften av det vi har estimerat fram vi hamnar på ca 200kr per person. Så jag hoppas vi har överestimerat. 

Yepp :) Vi kör Tysklands Sprit, billig (men god tror vi) mat, och billig (men god tycker vi) tårta.
  • Tinzi

Ett tips är att inte köpa vin i flaskor utan i tetra pack, och sedan hälla upp i flaskor (vi har hämtat en hel back på en restaurang där vi känner kocken, tvättat &  tagit bort etiketterna) sedan limmat på våra egna etiketter (vanligt papper som vi skrivt ut med vårt monogram)

blir super snyggt och billigt! :)

• Tinzi

Mina budgettips!

Göra egen Buffémat , vi gör potatisallad, pastasallad, kycklingspett, och sen rökt helsida av Lax i olika smaker, samt en Mozzarella och tomatsallad (är halvspansk så lite influerat därifrån)

Köper Vin på 5 L tetra från Tyskland och häller upp i egna flaskor m. egen etikett på = MKT billigare.

Har köpt en Kinaklänning !

Köpt billiga tärnklänningar på Bonprix.

Köper tårtor på CityGross (vita prinsesstårtor, 15kr biten)

Ja det var en del av det, handlat mkt pynt mm. på Ebay, och köpt billiga snygga skor på Deichman!

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)