• AlwaysAndForever2012

Tycker ni man kan skicka med ett svarskuvert och de får stå för frimärke?

Hej,
    jag sitter och funderar på inbjuningarna. Det skulle vara lite kul att få svaren på vilka som kommer hem till en själv på papper och inte på sms,tele eller internet.
    Utan om man skickade med ett litet minikuvert och en liten lapp där det är tex tre rutor om det är tre som är bjudna ur den familjen och där skriva varje namn vid rutan så kryssar de i sitt namn och skickar det till oss. De får då stå för frimärket. Men det kan de väl göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-11 14:54
    Eller kanske så här:
    SVARSKORT
    JA NEJ
    Sanna x
    Daniel x

Vi vore tacksamma om ni skickar in svaret på om ni vill dela vår dag med oss innan den 1december 2011. Detta gör ni genom att kryssa för JA eller NEJ beroende på vilket, och postar den sedan till oss. På så vis blir det ingen förvirring om vilka som kommer och vi har alla svar på ett och samma ställe.

• Svar på tråden Tycker ni man kan skicka med ett svarskuvert och de får stå för frimärke?
  • yorkstacy

jag tror att om man vill att folk skall använda sig av kuvertet och att svara "på papper" så skall det vara så smidigt och enkelt som möjligt. Detta gör att jag tycker att frimärke skall sitta på kuvertet, så de bara behöver kryssa i och lägga ner kortet i kuvertet o klistra igen o posta. Annars tror jag att man anser det mer komplicerat och ringer eller mailar etc. istället. 

Detta är bara mina personliga tankar.

Jag gillar dock grejen med att svara mer formellt på en inbjudan och dessa svarskort kan ju också användas för att fylla i speciella önskempl, ex om vegitarisk / gluten/laktos mat osv.

Alla svars kort blir ett fint minne till Bröllopsscrapbooken eller minnestavla eller liknande.

• niamh

Jag tycker det är helt ok! En femma kan väl de flesta lägga ut. Enda kruxet är kanske om en del inte tittar efter ordentligt, antar att de är frankerade redan och lägger på lådan utan frimärke :)

• FelizLane

jag tycker frimärke ska sitta på deras svarskuvert....

• Pinkgrape

Nog skulle man kunna lägga ut en femma på det, men eftersom telefon, sms och mejl är så lättillgängligt nu, så får man nog räkna med att en del svar ramlar in på det sättet också om man inte frankerat kuverten i förväg.

Vill man verkligen enbart ha svar via svarskorten per post, så ska man nog sätta ett frimärke på svarskuvertet, samt redan adresserat det.

Svarskorten tycker jag dock är en bra idé. Man kan ange hur många som kommer och eventuella allergier eller om det är något annat man tycker att brudparet bör veta :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • knyttan

Tror inte det handlar om att "en femma kan man väl lägga ut" utan om det extra krånglet att komma ihåg att ta med sig kuvertet, gå en extra sväng förbi en kiosk, kanske behöva stå i kö, komma ihåg att hitta en postlåda... jag tycker alltid nu för tiden att jag blir lite irriterad av att jag behöver posta brev, oavsett vad det vara må bara för att det jämförelsevis är så mycket besvärligare än att slänga iväg ett mejl ifrån soffan, eller ringa.
    Så tänk igenom det noga... jag skulle nog faktiskt bli lite smått sur på ett brudpar som envisades med att man skulle svara just per post av ovan nämnda anledning, om det inte fanns något annat sätt att svara... Det skulle kännas som om det var onödigt krångligt på min bekostnad bara för att göra det "speciellt". Och då handlar det inte alls om att man behöver betala någon liten slant för det...
    Men men, det är bara min åsikt, kan vara bra att tänka på att folk kan känna så, dock.

• AlwaysAndForever2012

Ja, det var lite så jag tänkte. att det blir kul att ha dom lapparna sen. Även kul att få dom i brevlådan och gå nyfiken och väntat. Vi får dom liksom båda två. lite som julkort och ingen som får på sms och glömmer säga det haha.
    Vi hade nämligen precis ute inbjudningskort till barnkalas och det blev snurrigt för formuleringen blev dumt och därför hörde ingen av sig om de kom eller ej. vilket vi tolkade som att alla kom och det gjorde dom. men man va ju ändå nervös att nån glömt att de ska dit eller glömt säga att de inte kan komma.
    Därför vore det skönt att få allt på svart och vitt så att säga

• TheD

Spelar väl ingen roll.... jag skulle inte bry mig men om frimärke satt kvar skulle det vara mer positivt.

Dock är 6:- för ett frimärke mycket (oavsett sammanhang)

• Bröllopsnorpan

Förstår att du vill ha svaret via post, vem vill inte mötas av brev när man kommer hem!

Jag skulle nog sätta på frimärke om jag skickar med kuvert, tycker det blir lite fel annars och risken blir nog att folk "tror" att porto är betalt och ni får lösa ut en massa brev dyrt.

Å störst av allt är kärleken......
  • Bettina

Sätt på frimärke isåfall, jag känner mig själv. Här kan de brev som ska på posten ligga vääldigt länge pga av glömska och "jag tar det sen".
    Helst skulle jag vilja svara via sms eller mail  

• Trivia

Jag är nog också lite emot att skicka svar via post. Inte för att jag inte har råd att köpa frimärke utan för att det är lite extra "krångligt". Egentligen är det ju inte sååå krångligt i och med att frimärken och postlådor finns vid de flesta storköp eller mataffärer. Å där är man ju minst en gång i veckan. Men som sagt...det gäller att komma ihåg. Vet inte hur många gånger jag varit och handlat, haft med mig kuvert men glömt att posta.
    Så nog skulle jag dra en liten suck om jag fick lov att svara per post. Men visst skulle jag göra det.
    Det är ju väldigt hedrande att bli bjuden på ett bröllop tycker jag och då kan man ju faktiskt anstränga sig lite som gäst. =)

• AlwaysAndForever2012

hehe förstår er sååå väl. jag avskyr själv att posta saker. usch.
    Men kände ändå att jag skulle tycka det va kul att få alla inbjudningarna på post. det är faktiskt nåt man saknar från när man var liten. att få brev alla julkort är jättemysiga att få osv ju..
    så vill unna mig själv att längta efter posten igen :-9 länge sen..man brukar ju bara få räkningar haha

• majflicka

Personligen håller jag med flera andra som skrivit innan, tycker nog att man både ska ha frankerat samt skrivit mottagare samt avsändare på. Det enda man som gäst ska behöva göra är att sätta ett kryss el liknande. Hade jag fått en inbjudan där jag själv behövde sätta på frimärke osv hade jag antagligen mejlat paret istället.

Men jag förstår precis din känsla inför att spana i posten varje dag och se om ngt svar kommit! ;) Älskar julkort och liknande!

• AlwaysAndForever2012

Ja, i efterhand kom jag fram till att frimärken blev inte så dyrt ändå..haha.. jag tänkte mig per person. tänkte inte att många är ju par och familjer så då skickar man ju inte en till varje haha..
    Nu är det bara hur jag ska formulera mig :)

Svar på tråden Tycker ni man kan skicka med ett svarskuvert och de får stå för frimärke?