Inlägg från: Anonym (Vill inte brymig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vill inte brymig)

Någon mer vars bekant "tävlar" och jämför bröllop hela tiden? Hur ska man tackla det?

Vi gifter oss i höst jag och min sambo.. En tjej som är en bekant till mig (jobbar med min mamma) gifte sig nu i sommar och hon är SÅ anti vårt bröllop så det är riktigt äckligt.. 

Den här tjejen vi kan kalla henne X är på mig hela tiden när vi ses och är otrevlig och klankar ner på våra val inför bröllopet, vi har många gemensama bekanta och dom kommer till mig och berättar att X har frågat mycket om vårt bröllop och förhört dom riktigt om budget och antal gäster mm.. Jag kan liksom inte förstå vad hon håller på med? :S

Några grejer hon sagt:
    1: min klänning är för enkel och "tantig" ångrar att jag visade den så klart nu i efterhand..
    2: jag har ingen bra relation till min pappa eftersom jag inte vill att han ska leda mig in i kyrkan, det säger hon till andra men inte till mig. Gör mig JÄTTE ledsen för jag älskar verkligen min pappa och vi har en jätte bra realtion och har alltid haft men jag vill gå in med min blivande man!!!!!
    3: Vår fest  kommer vara tråkig eftersom vi inte ska ha så mycket alkohol, vi dricker inte mycket alkohol och det kommer många barn då tycker vi att det räcker med brudskål+öl/vin till maten och aveq till kaffet..
    4: hon fattar inte hur vi har råd med bröllop för vi är studenter och bor i eget hus.. hon har här dragit slutsatsen att vi "får" allt från mina föräldrar.. (själv bad hon MIN mamma om hjälp med deras bröllop inte pengar men andra saker och det skulle fixas gratis)..
    5:antal gäster, vi ska ha ca 50 gäster vi ville ha det litet så vi kunde göra det bättre för dom som kommer hellre än ha 100 gäster och bjuda på utspädd ärtsoppa liksom ;)

Ja the list goes on and on, hon frågade min bästa vän hur vi har råd? min vän sa då att dom har köpt saker pö om pö sedan dom började planera då hade hon svarat typ "det kan ju inte vara så länge dom gjorde ju slut i sommras" och då syftar hon nog på att jag och sambon bråkade förra sommaren och jag ändrade till singel på facebook för jag var sur och tvär (moget jag vet) sen löste vi det en timme senare (som man brukar när man bråka typ) men jag loggade in på facebook först två dagar senare och då skrev jag typ bara "Lugna ner er vi har inte gjort slut, det är bara facebook".. men nu får hon det att låtasom vi verkligen gjorde slut.. :S

Hon klankar ner på det mesta, att vi inte ska läsa egna löften.. att vi inte vill ha bestman eller tärnor med oss framme i kyrkan.. jag fattar inte hennes problem..

har ni andra någon som ska vara värsta bridezillan och jämföra hela tiden och backtrasha ert bröllop? jag vill säga till henne att nu får du tagga ner men det går inte hon jobbar med min mamma..
    hon är absolut INTE bjuden på vårt bröllop men hon kommer säkert till kyrkan enbart för att spionera :S

Hur ska jag orka med henne och hennes negativitet? :S
    Hon frågar alla bekanta om allt om vårt liv det är inte bara bröllopet men mest det så klart.. 

• Svar på tråden Någon mer vars bekant "tävlar" och jämför bröllop hela tiden? Hur ska man tackla det?
    fruhgan skrev 2011-09-11 17:07:30 följande:
    Strunta i henne.
    Jag vet att det är jättesvårt, men i grund och botten är det ju HON som lider av jämförelse-sjukan.
    Det är det för övrigt många som gör, jag har en sån kollega som även verkar fruktansvärt bitter på livet i största allmänhet och det gör mig vansinnig ganska ofta men jag försöker att inte ta åt mig.
    Jag har ett mantra som jag tänker när hon drar igång ytterligare en diskussion som går ut på att hon VET BÄST om ALLT ALLTID, mantrat går så här:
    " Det är hennes bekymmer, det gäller inte mig. Det är hennes dåliga självkänsla-det rör inte mig. Hennes bitterhet kan inte göra mig illa."

Tänk ut ett mantra och använd det så snart du pratar med henne. Ge henne ingen viktig information, ge bara sånt som är "ofarligt" dvs berätta inget som egentligen är viktigt. Och be din mamma och blivande och andra att inte ge ut viktigt information till den där tjejen. När hon säger knäppa saker ska du le lite överseende (som om hon vore en mygga du precis ska klappa till) och säga:
    -"Va sa du?"
    Och om hon är så pass dum och ouppfostrad att hon säger samam sak igen så ska du säga:
    -"Men du  X (hennes namn) alla är olika vet du väl?
     Vi vill göra så här/ jag tycker att brudöverlämning är ålderdomligt och löjligt/ vi har råd för att vi har sparat
    /vi brukar inte dricka så mycket alkohol så varför ska vi göra det på bröllop-vi vill minnas bröllopet inte bli bakis -det är barnsligt att alla måste dricka alkohol hela tiden..../alla har olika smak när det gäller klänning......"

Och så ska du betona i ett skarpare ton läge:
    -"Det enda som JAG tycker är fel är när missunnsamma människor inte kan vara glada för vår skull. Det måste vara hemskt att vara så osäker och bitter att man inte kan glädjas med andra eller vad säger du? "
    Men hålla vilket bra råd!!!! :D Du har helt rätt det är inte mitt problem! jag ska inte bry mig mer, jag kanske häller vatten på hennes kvar när jag börjar försöka förklara, det får vara nog med det nu! :D 

Min mamma säger att hon kanske är avundsjuk men jag känner liksom att dom kunde väl ha gjort sitt bröllop som vi gör vårt om dom hade velat det? fast dom kanske inte tänkte så långt..
    Du har iallfall rätt jag ska påpeka att vi gör som vi vill och att andra behöver inte tycka eller tänka något om det och jag ska säga till alla att inte berätta saker för henne och ignorera när hon börjar förhöra dom.. :) Värst blir det för min mamma för inför henne så är "X" värsta fjäskapan så hon har aldrig sett den otrevliga sidan liksom..

tack så jätte mycket för ditt råd! :) 

Tack för råden.. Nu har jag liksom varit lite "sur" i flera timmar för att jag träffade den här tjejen idag och hon skulle vara igång igen.. tänker på vad jag borde sagt gjort men jag får strunta i det och tänka på hur jag ska göra nästa gång istället..

Men seriöst, varför håller man på så? vad spelar det henne för roll om vi vill ha överdrag på våra stolar eller inte? :S Jag struntar ju i hur dom gjorde på sitt bröllop, vi gick inte till kyrkan och kollade på deras vigsel och hoppas att dom inte kommer på vår heller för dom skulle göra det enbart för att "spionera"..

Känns lite som att hon är "rädd" att vårt bröllop ska bli "bättre" men det handlar väl inte om någon tävling? man gör ju sitt bröllop som man vill ha det :S
    Åhh jag vill släppa det nu men det är svårt.. :( jag blir så jäkla ledsen..
    Vi har inte ens något extravagant liksom, det är värsta budgetbröllopet! Jag tänkte först liksom kul att dom ska gifta sig någon månad innan då kanske vi kan "låna" saker av varandra, tänkte fråga om dom ville låna våra stolsöverdrag eller om dom behöver serveringspersonal eller så så kunde vi ställa upp på varandra men jag fattade snabbt att hon vill "tävla" så jag hann som tur var aldrig erbjuda någon hjälp.

Fattar inte varför hon ska klanka ner på vårt förhållande heller bara för den där facebook-grejen, man får gärna säga att det är omoget att byta facebookstatus till singel för att man bråkar en dag men jag gör löjliga grejer när jag är sur liksom... vi har ju inget dåligt förhållande för att vi bråkar ibland och vi har inte gjort slut för det liksom.. ok om folk trodde det men jag skrev sen att det inte var seriöst och jag vet att hon såg det.. :S  

Kattpoet skrev 2011-09-12 11:21:08 följande:
    När det gäller facebook, hrm då är min vän ihop med sin hund och inte sin fru....   Är det inte underbart med 4 åringar som lyckas ändra status på facebok och endast kan skriva vovvens namn?   

Jag tror det mest avundsjuka, hon fick inte bröllopet hon ville ha eller mannen , det något som inte funkar i hennes liv.

Och skulle hon börja igen så säg bara lungt,   för mig är inte festen viktigt, utan mannen jag gifter mig med så tyst.

Haha.. jag har sett flera som ändrar till att dom är ihop med allt från kompisa till "Min höger hand" och jag känner bara att det är bara facebook liksom.. även om det inte är jätte moget att byta status för att man bråkar så rör väl inte det henne :S 

Du kan ha rätt, sakerna hon klankar ner på hos oss är "bra" saker som att vi bor i hus.. det gör dom oxå men dom hyr och vi äger så där kan det nog vara avundsjuka.. tack för råden!
    Fröken Emma skrev 2011-09-12 11:39:42 följande:
    Låter som om du behöver gaska upp ditt eget självförtroende ett par snepp.Våga lita på dig själv och dina omdömmen om vad som gör ert bröllop till det bäst.

Och sluta jämföra ditt med hennes. Alla är olika och strävar efter olika stämningar mm.
    Hur du än gör så kommer du tycka ditt blev 100 gånger bättre än hennes eftersom det var DITT bröllop.
    Sedan vad gäster mfl tycker struntar du i!!

Jag har varit på 5 bröllop, och syrran på 20! Hon försöker hela tiden kommer med "goda råd". Men det handlar ju om hur HON skulle vilja ha SITT bröllop, inte mitt igentligen. Vi är totalt olika i personligheter, så jag lyssnar inte så mycket på henne.

Det handlar om OSS, mig i m2b. Tillsammans ska han och jag komma fram till vad vi vill ha osv. Ingen annan ska komma o få oss att bestämma oss för nått annat, som vi igentligen inte vill ha.
     Du kan ha rätt i att jag borde lita mer på mig själv, jag är ganska dålig på att "stå på egna ben" alltså i den bemärkelsen att ta besult då vill jag ofta höra från andra att det var rätt beslut sen, annars blir jag osäker.. men nu handlar det ju bara om färger på dukar typ inget livsviktigt ;D 

Och jag håller med precis vi kommer ju tycka bäst om vårt bröllop för det blir som vi vill ha det, jag tycker liksom att dom kunde ju fått vårt bröllop om dom hade velat bara göra likadant..
     tack för råden
    novia72 skrev 2011-09-12 20:00:12 följande:

Varför har du kontakt med den här tjejen?

Varför berätta dina tankar och planer för henne?

Varför låter du hennes negativitet påverka dig?

Självklart, behöver du inte svara på dessa frågor, de är mest för att få dig att tänka..

Jag tycker du ska strunta i människan och ha det vackraste bröllopet som DU önskar dig. ;)

BRA frågor!
    Jag svarar här så får jag tänka :)
    Jag måste ha kontakt med henne, hon jobbar med min mamma (det är ett ganska speciellt jobb vill inte gå in mer på det här men hon kommer finnas kvar liksom)..

Jag vill inte prata med henne för då hamnar min mamma i klämm.. tjejen är 22 och faktiskt inte särskilt mogen för sin ålder, hon klarar inte av kritik heller och vill gärna bossa fast hon inte har erfarenhet nog att göra så.. så prata med henne tror jag inte hjälper.. hon behöver nog bara lite mer livserfarenhet ;) (inte för att jag är jättemogen men jag är 27 och mogen som en 27åring alltså lite skillnad från en mindre mogen 22 åring)..

Jag började dela med mig till henne för att jag tänkte vi kunde hjälpa varandra med ideer osv.. tänkte hon kanske ville låna ljusstakar och liknande för jag vet att dom har ansträngd ekonomi och sånt gör ju inget om någon haft innan oss liksom.. men jag hann aldrig säga det till henne..

till alla:
    Jag har funderat på detta nu och jag tror att hon helt enkelt blivit en bridezilla, det är kanske inte mig hon har något emot (förut var vi typ kompisar men det har svalnat rejält nu) utan hon tycker kanske att gita sig är deras "grej" och att hon vill ha fokus på dom.. Vi har endel gemensama bekanta som sagt var och jag har en bröllopsblogg så många vet planer osv (den tjejen läser oxå bloggen men har aldrig sagt det till mig) och har berättat för henne hur vi ska göra.. jag TROR att hon kände att andra tyckte att vi skulle få det "finare" eller "bättre" än dom och att hon då blev sur helt enkelt och ville klanka ner på vårt bröllop och försöker hitta saker att klaga på typ "dom gjorde slut förra sommaren" eller "Hur kan dom ha råd med det?" för att stilla sitt missnöje med deras bröllop.. jag vet ju inte att det är så men jag tror att det kan vara så..

är det som jag tror så är det ju synd om henne, ALLA har sagt att deras bröllop var väldigt fint och att cermonin var så fin! Men jag vet att många pratar om vårt bröllop och allt pyssel jag gör (vi grejar mycket själva)..

Jag har börjat be folk sluta prata med henne om vårt bröllop och jag har sagt att säger hon något om oss så ska dom bara inte svara på det.. :)

det känns bättre men är fortfarande jobbigt.. jag träffar den här tjejen relativt ofta.. blir det för mycket får jag sätta ner foten antar jag, men just nu lägger jag locket på och tänker inte sjunka till hennes nivå!

Svar på tråden Någon mer vars bekant "tävlar" och jämför bröllop hela tiden? Hur ska man tackla det?