Inlägg från: fruhgan |Visa alla inlägg
  • fruhgan

Någon mer vars bekant "tävlar" och jämför bröllop hela tiden? Hur ska man tackla det?

Strunta i henne.
    Jag vet att det är jättesvårt, men i grund och botten är det ju HON som lider av jämförelse-sjukan.
    Det är det för övrigt många som gör, jag har en sån kollega som även verkar fruktansvärt bitter på livet i största allmänhet och det gör mig vansinnig ganska ofta men jag försöker att inte ta åt mig.
    Jag har ett mantra som jag tänker när hon drar igång ytterligare en diskussion som går ut på att hon VET BÄST om ALLT ALLTID, mantrat går så här:
    " Det är hennes bekymmer, det gäller inte mig. Det är hennes dåliga självkänsla-det rör inte mig. Hennes bitterhet kan inte göra mig illa."

Tänk ut ett mantra och använd det så snart du pratar med henne. Ge henne ingen viktig information, ge bara sånt som är "ofarligt" dvs berätta inget som egentligen är viktigt. Och be din mamma och blivande och andra att inte ge ut viktigt information till den där tjejen. När hon säger knäppa saker ska du le lite överseende (som om hon vore en mygga du precis ska klappa till) och säga:
    -"Va sa du?"
    Och om hon är så pass dum och ouppfostrad att hon säger samam sak igen så ska du säga:
    -"Men du  X (hennes namn) alla är olika vet du väl?
     Vi vill göra så här/ jag tycker att brudöverlämning är ålderdomligt och löjligt/ vi har råd för att vi har sparat
    /vi brukar inte dricka så mycket alkohol så varför ska vi göra det på bröllop-vi vill minnas bröllopet inte bli bakis -det är barnsligt att alla måste dricka alkohol hela tiden..../alla har olika smak när det gäller klänning......"

Och så ska du betona i ett skarpare ton läge:
    -"Det enda som JAG tycker är fel är när missunnsamma människor inte kan vara glada för vår skull. Det måste vara hemskt att vara så osäker och bitter att man inte kan glädjas med andra eller vad säger du? "

• fruhgan
    Anonym (Vill inte brymig) skrev 2011-09-11 17:14:15 följande:
    Men hålla vilket bra råd!!!! :D Du har helt rätt det är inte mitt problem! jag ska inte bry mig mer, jag kanske häller vatten på hennes kvar när jag börjar försöka förklara, det får vara nog med det nu! :D 

Min mamma säger att hon kanske är avundsjuk men jag känner liksom att dom kunde väl ha gjort sitt bröllop som vi gör vårt om dom hade velat det? fast dom kanske inte tänkte så långt..
    Du har iallfall rätt jag ska påpeka att vi gör som vi vill och att andra behöver inte tycka eller tänka något om det och jag ska säga till alla att inte berätta saker för henne och ignorera när hon börjar förhöra dom.. :) Värst blir det för min mamma för inför henne så är "X" värsta fjäskapan så hon har aldrig sett den otrevliga sidan liksom..

tack så jätte mycket för ditt råd! :) 
    Vassego' 

Jag har tyvärr blivit tvungen att tänka ut det här förhållningssättet pga min bittra kollega....så det är inget jag kom på direkt så att säga...Jag led tyvärr ganska länge innan jag hittade ett sätt att hantera det på och ibland är det fortfarande svårt men jag försöker nu lära mig att ignorera hennes värsta dagar
Svar på tråden Någon mer vars bekant "tävlar" och jämför bröllop hela tiden? Hur ska man tackla det?