• AlwaysAndForever2012

HJÄLP TACK :-) Kan ni hjälpa mig lägga ordning på min info i mina inbjudningar TACK :-)

Hej, jag sitter och mallar på inbjudningskorten, då de måste gå iväg om en månad.
    Jag har aldrig fått en inbjudan så har ingen koll.
     Kan ni hjälpa mig formulera / lägga upp hur jag ska få in dessa saker och var?

* självklart, namn,kyrka,lokal efter, datum,tid, kavaj.

* vi vill ha kuvertavgift på 200kr ist för presenter. Detta har jag skrivit en liten förklaring på och undrar därför om jag ska skriva kuvertavgift ist för presenter på själva inbjudningsmallen och ha infon angående det i informationsbladet eller om jag inte ska ha med avgiften där alls utan bara i infobladet?

* Vi vill ha 18års gräns. ska det stå med där?och samma där - ska vi ha förklaringen i infobladet?

* Vi ska ha buffe med exotisk planka och gratäng. ingen tre rätters så alltså. SKa man formulera det på något vis? hur? och var ska jag ha det. på inbjudan eller infobladet? Sen kanske lite fika och även tårtan då?

* Vi ska även ha en hemsida med info. man kanske kan skippa infobladet och bara ha den infon på hemsidan?

* Vi ska väl inte ha nån rejäl fest efteråt med dj och massa sprit så sätt. men förmodligen spela musik från egna skivor och kanske ha en egen köpbar. Var ska vi formulera in det och hur ska vi få in denna infon så de inte tror det blir 3rätters, massa sprit och fest? Men ändå att de inte tror det är en lätt mottagning liksom. VI ska ju ändå fira rejält på vårt vis

* Hmm, är det något jag glömt

Hur såg era inbjudningar ut helt enkelt och vad hade ni på hemsidan/infobladet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-11 21:32
    JAg glömde fråga..hur stora brukar inbjudningarna vara när man skickar dom? ska göra egna och vet inte vilka storlekar på text och papper man ska ha.
    OM man gör egna, brukar det ändå räcka med ett frimärke tro

• Svar på tråden HJÄLP TACK :-) Kan ni hjälpa mig lägga ordning på min info i mina inbjudningar TACK :-)
  • Wintercandles
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-09-11 21:25:20 följande:
    Hej, jag sitter och mallar på inbjudningskorten, då de måste gå iväg om en månad.

* vi vill ha kuvertavgift på 200kr ist för presenter. Detta har jag skrivit en liten förklaring på och undrar därför om jag ska skriva kuvertavgift ist för presenter på själva inbjudningsmallen och ha infon angående det i informationsbladet eller om jag inte ska ha med avgiften där alls utan bara i infobladet?

* Vi vill ha 18års gräns. ska det stå med där?och samma där - ska vi ha förklaringen i infobladet?

* Vi ska ha buffe med exotisk planka och gratäng. ingen tre rätters så alltså. SKa man formulera det på något vis? hur? och var ska jag ha det. på inbjudan eller infobladet? Sen kanske lite fika och även tårtan då?

* Vi ska även ha en hemsida med info. man kanske kan skippa infobladet och bara ha den infon på hemsidan?

* Vi ska väl inte ha nån rejäl fest efteråt med dj och massa sprit så sätt. men förmodligen spela musik från egna skivor och kanske ha en egen köpbar. Var ska vi formulera in det och hur ska vi få in denna infon så de inte tror det blir 3rätters, massa sprit och fest? Men ändå att de inte tror det är en lätt mottagning liksom. VI ska ju ändå fira rejält på vårt vis

JAg glömde fråga..hur stora brukar inbjudningarna vara när man skickar dom? ska göra egna och vet inte vilka storlekar på text och papper man ska ha.
    Låter som ni kommer ha ganska mycket info. Det hade vi också ;) Så ett tips är att göra en enklare inbjudan där det står datum, tid och plats. Sen kan ni göra en bröllopshemsida för vidare info.
    ang 18 års gränsen kan ni ju uttrycka er som så att ni vill ha ett barnfritt bröllop. Enligt kotym är det endast de som med på inbjudan som är bjudna, men det är alltid bra att vara övertydlig med sådant.
    Glöm inte  skriva med så gästerna kan meddela er om de allergier eller liknande när det gäller maten. Men exakt vad som bjuds på är ju en smaksak om ni vill att det ska stå med eller inte. Men det kanske kan vara av intresse då ni kommer att ta kuvertavgift.
    Lycka  till :)
  • AlwaysAndForever2012
    Wintercandles skrev 2011-09-11 21:41:32 följande:
    Låter som ni kommer ha ganska mycket info. Det hade vi också ;) Så ett tips är att göra en enklare inbjudan där det står datum, tid och plats. Sen kan ni göra en bröllopshemsida för vidare info.
    ang 18 års gränsen kan ni ju uttrycka er som så att ni vill ha ett barnfritt bröllop. Enligt kotym är det endast de som med på inbjudan som är bjudna, men det är alltid bra att vara övertydlig med sådant.
    Glöm inte  skriva med så gästerna kan meddela er om de allergier eller liknande när det gäller maten. Men exakt vad som bjuds på är ju en smaksak om ni vill att det ska stå med eller inte. Men det kanske kan vara av intresse då ni kommer att ta kuvertavgift.
    Lycka  till :)
    Hehe, ja det lär nog bli endel information, så får nog bli på hemsidan..förutom till mormor morfar mfl som inte kan datorer eller har någon. Dags att börja med hemsidan Frågan är hur mycket info vi vill ha där. vi är rättså överraskningsfulla..det är lite roligt..
  • Nudax
    AlwaysAndForever2012 skrev 2011-09-11 21:25:20 följande:

Nu tror jag mig veta att du redan börjat fundera på det där med bröllopshemsida? Men annars har jag ett annat tips (tycker det där med bröllopssida är overdo....) och det är att helt enkelt göra ett stirent kort med endast typ "Hjärtligt välkommen - NAMN - att medvara på vårt bröllop... "(hur ni nu vill formulera det) samt tid, plats, datum och klädkod. Sen viker ni i samma kuvert ner ett A4 - snyggt utskrivet i samma tema som kortet, men på vanligt A4 där det står "Bra att veta" - info i stil med resterande såsom resten du hade skrivit ner, vägbeskrivning och sånt. Så gör vi =)
  • aniara

Tillægg till de andra inlæggen:
    Jag anser att om du ska ha kuvertavgift så MÅSTE det stå på inbjudningskortet. Gæsterna ska se klart och tydligt vad de inbjuds till. Sen kan væl informationen om varfør det ær kuvertavgift stå i informationshæftet/på brøllopshemsidan. Hade det varit en frivillig kuvertavgift ("istællet før presenter, ge gærna ett bidrag till maten...") hade det kunnat stå mer undanskymt.

Jag tycker inte heller att man måste tala om vad det blir før typ av mat på festen, det ær væl inte pga maten man tackar ja/nej till brøllop. Den info som behøvs:
    -Vilka riktar sig inbjudan till
    -Namn på brudparet
    -Datum før vigsel
    -Plats och tid før vigsel
    -Var och nær sker festen
    -Kuvertavgift
    -Klædkod
    -Vem osa till och nær senast
    -Adress till brøllopshemsida

Separat info på t.ex. brøllopshemsida:
    -Om brudparet
    -Hur hitta till kyrkan och festlokalen
    -Var kan långvæga gæster øvernatta
    -Varfør 18-årsgræns
    -Varfør kuvertavgift
    -Kanske lite info om orten

• AlwaysAndForever2012

Tack för svaren Ja, jag håller med. Jag vill nog också ha med kuvertavgiften på själva inbjudan så de vet om det.

Jajoo, hemsida är ju egentligen massa extratid och lite överfix kanske, men sen älskade jag göra hemsida i skolan. Var klar ett halvår för tidigt och fick ledig från de lektionerna haha.. Så det vore lite kul att grejsa med det igen. + att man kan tillägga saker om nåt händer osv under tiden.
    Sen är det jag funderar lite på om man ska ha liten infobrev också? för tex de äldre som inte har datorer?

Har ni tips på hur man skriver vart vi ska åka efter vigseln? Många skriver ju att "festen" är "festen fortsätter" "festlokal xxx osv. Men det blir ju inte festfest, utan mer lugn fest så att säga? Kan man skriva typ "efter vigseln möts vi i xxx bygdegård för mat,kaffe,fika och firande..eller nånting..hmm..vet inte hur jag ska formulera det.

Svar på tråden HJÄLP TACK :-) Kan ni hjälpa mig lägga ordning på min info i mina inbjudningar TACK :-)