• Fremm

    GE MIG BILDER! På ert pyssel inför den stora dagen :)

    Makeupmyday skrev 2012-09-26 12:37:28 följande:
    Jag gillar också den till höger! Men om du vill rulla, kan man inte bara rulla lite "lösare"?
    Tack för din åsikt! :) Jag testade att rulla lösare men det blev inte bra, det är inte tillräckligt mkt "tyg/papper" så det blir mjukt och ihåligt... men så googlade jag och testade denna vikningen, vad tycks? :)

  • Fremm
    CoolJen skrev 2012-09-26 13:45:07 följande:
    Vilken storlek är det på servetten och vilken kvalité?
    Tack CoolJen för din åsikt, det blir nog den sista bilden... :) Det är Dunilin från Duni stl 40*40. :) Jättefin kvalité och vackert mönster... tycker jag. :)
  • Fremm

    Laures, tack för din åsikt om servetten...


     


    Här kommer min åsikt om dina fina save the dates... tycker typsnittet va jättefint och all formulering förutom spara datumet, tycker som sjörå, skriv hellre reservera, boka in ´då spara känns så svengelska direktöversatt...

    Vore nog snyggast utan vitt om du kan lösa det. :)

  • Fremm
    Fremm skrev 2012-09-27 10:21:07 följande:

    Laures, tack för din åsikt om servetten...


     


    Här kommer min åsikt om dina fina save the dates... tycker typsnittet va jättefint och all formulering förutom spara datumet, tycker som sjörå, skriv hellre reservera, boka in ´då spara känns så svengelska direktöversatt...

    Vore nog snyggast utan vitt om du kan lösa det. :)


    oj vi skrev visst samtidigt - ser mkt bättre ut!! :)
  • Fremm

    Tokig: Superfint och häftigt, blir sugen på att göra något sådant jag med! :)

  • Fremm

    Tokig! Stort Lycka till i morgon och ha en underbar dag! :) Jättefina pyssel du gjort, hoppas på få ser mer från den stora dagen sen! :)

  • Fremm

    Nu har jag pysslat lite och gjort en provdukning, vad tycker ni? :)





    Har satt namn på gästerna med dymon på favoraskarna, tyvärr är en del namn lite långa men jag tycker inte det gör så mkt att ha dem lodrätt så här, vad tycker ni? Frågan är om man ska göra likadant med alla killarnas namn oavsett längd eller bara de som är långa? Tjejerna har ju brudklänningen istället och den är bredare och där passar det bättre att alla namn är vågrätta..


    Svåra är att veta hur många lyktor av varje sort det går åt, jag inser ju att det blir rätt fullt på bordet med alla glas och porslin ändå men vill ha mkt ljus, ska nog göra ett gäng lyktor till och köpa fler glimmaljushållare, sen kommer förrätten bli soppa så det kommer bli en hjärtformad brödbit på den undre tallriken (porslin och bestick blir ju andra sen eftersom jag använder vårt hemma nu), hade lite svårt att placera festprogrammet men det får nog bli ovanpå den djupa tallriken, eller under besticken men vill gärna att de ska synas bra. :)

    Vore kul med lite feedback om vad ni tycker :)

  • Fremm

    Stort tack för er feedback! Uppskattas massor! :)

    CooJen, tack! japp det stämmer det kommer vara vitt porslin i bygdegården där vi ska vara... jättebra att jag får råd och tips om placeringen, insåg när jag provdukade att jag inte har en aning om var saker och ting ska placeras eller hur ;)... va bra att du tycker det ser okej ut med lodrätta namn... :) Ljusen ja, jag håller med om att det är mkt ljus och det är lite det som är grejen, vi gifter oss på nyårsafton så vill vill ha mkt mysbelysning och massa ljus som en del av dekorationen istället för mkt blommor och så... kanske blir det inte lika ihoptryckt sen när man dukar flera det blev lite svårt att veta hur mkt det skulle va av varje när man bara dukar för fyra... kommer inte riktigt ihåg bredden på borden men jag tror nog att de kommer vara lite smalare än det vi har hemma och som är på bilden.

    Pyttsan, Kanonbra tips, och så logiskt att tänka... jag insåg när jag skulle provduka att jag inte hade en aning om placeringar till höger och vänster ;) så det är jättebra att jag får dessa råd nu så att jag vet hur det ska se ut på riktigt sen :). Vi har tänkt att ha vitt vin till förrätt och rött vin till varmrätt, en del kommer säkert att välja öl, cider eller alkoholfritt (vilka glas ska stå framme och ska man ha olika glas om någon ber om öl ex ska man byta ut vinglaset då?) Ska det stå framme både vitvins och rödvinsglas? Det blir en himla massa glas tänker jag ;). Jag har lagt två skedar en stor till soppan som är förrätt och en liten till desserten, va det fel? Så man ska lägga dem åt andra hållet eller omlott, tack för tipset... får nog göra en skiss så jag kommer ihåg allt! :)

    Kanonbra tips med festhäftet, blir det inte över den djupa tallriken är det bättre under servetten. :)

    Angående ljuslyktorna kommer vi nog ändå ha kvar dessa men jag förstår ändå din poäng, kanske blir det inte så mkt när man dukar hela borden sen och inte bara fyra platser som med provdukningen... vaserna tog jag bara två vita som vi hade hemma, vi har planerat att spraymåla vinslaskor vita som ska funka som vaser och i dem ska vi ha brudslöja som blomma... då blir det nog lite mer stilrent hoppas jag...

    Kul att du gillade favoraskarna.

    Stort tack igen för era tips och ärliga feedback! Uppskattas!!

  • Fremm
    Hipo1 skrev 2012-10-07 01:24:12 följande:
    Fremm: om ni ska ha varm soppa i skålarna är det kanske inte så lyckat att ha festprogrammet ovanpå då det kommer att bli blött av ångan. Bättre under servetten då så kan ni duka fram allt och de som ska servera bara ställa dit skålen m soppa i. Ska ni ha både efterrätt och tårta? Vi hade förrätt, buffé och sen kaffe å tårta. Vi hade karaffer m vitt å rött vin, vatten och öl på bordet och gästerna fick ta själva det de ville ha. Hade även några läsk utplacerade. Efter maten hade vi bensträckare då toastmaster körde ut alla ur rummet. De som hjälpte till i köket plockade bort allt från borden, ställde fram kaffekoppar m skedar på och assietter, tårta och kakor på fd buffébordet. Så när vi skulle äta efterrätt gick vi och hämtade den själv och vid kaffebordet stod en serveringspersonal och hällde upp avec. Kaffe hade vi i kannor på bordet så manick servera själv. Funkade superbra! Har man nån som kommer och serverar drycken, som du skriver vitt till förrätt och rött till varmrätt så tycker jag ni ska duka med båda glas plus vattenglas från början.
    Tack för din input, nej så klart att vi inte kan ha festprogrammet på om soppan ligger i tallriken ;) det var mer om den INTE gör det... har inte kollat med cateringen än om hur de tänkt att ha det, smidigast vore ju så klart att den redan va serverad men eftersom den måste hållas varm så måste ju allt vara i tid och inte försenat... om soppan ligger i så får ju festprogrammen ligga under servetten... :)

    Jättebra idé om självservering av drycken, det ska vi tänka på... ja vi kommer ha både efterrätt och tårta men vi kommer vänta med tårtan en stund... det kommer bli en lång kväll och natt i och med att det är på nyår och dansen först kommer efter tolvslaget... tack för alla dina kloka råd och tips! Superbra! :)
  • Fremm
    CoolJen skrev 2012-10-07 12:07:25 följande:
    Fremm:
    Japp det är fint med ljus men kanske ska ni satsa på att bara ha 2 olika(men desto fler) på bordet och kanske ha burkarna vid fönstren, andra bord eller nåt bra ställe?

    Jag skulle dukat med 2 vinglas och ett vattenglas. Det första vinglaset placerar du i mitten av allt(mittemellan besticken) detta är vitvinsglaset
    Det andra vinglaset placerar du till höger om det andra vinglaset och sen sist vattenglaset längst till höger.
    För de som vill dricka öl och läsk så kan de använda vinglasen.

    Undrar också över dessertbesticken, ska ni ha dessert+tårta så ha endast dessertbesticken i dukningen, på det sättet Pyttsan beskrev. Samma sak om ni bara ska ha tårta. Ska ni däremot ha bägge så ha tårtskedar vid tårtan/kaffet, alternativt att det dukas fram senare.

    Hur många gäster ska ni ha och när gifter ni er?
    Stort tack för dina råd och tips oxå, vi får väl se hur vi gör när det närmar sig, kanske inte blir så packat sen när drycken kommer dit osv... men vi är nog rätt inne på att ha alla dessa olika typer av ljuslyktor men kanske inte så många av varje sort så tätt... vi får se som sagt men uppskattar dina råd och tips...

    Va bra att man kan dricka öl ur vinglasen i alla fall ;)

    Smart där, ja vi ska ha både dessert och tårta men du har rätt i att det räcker ju att duka till desserten och så tar man bestick till tårtan när man tar tårtbiten...

    Om alla tackar ja vilket det ser ut som nu så blir vi 94 pers. Ska spara ner era kommentarer så jag kommer ihåg dem när det blir dax...
  • Fremm

    Igår satt jag och min älskade fästman och pysslade... jag fick idén att som extra favor ge en tändsticksask med en söt text på. Så vi har skurit ut färgat papper (lime och cerise enligt färgemat) skrivit ut en text om Marriage och dess betydelse på vitt papper att sätta på ena sidan och på andra sidan står det våra namn och bröllopsdatum i våra typsnitt och färger. :) Kanske kommer att dekorera ytterligare...

    Det enda som stör mig lite är att det är rött på sidorna där man tänder på och det skär sig med cerise, synd att det inte var vitt :-/ kom över dessa tändsticksaskar billigt och tänkte inte på det när jag köpte dem...

    I bild ser ni oxå en samtalsloppa som vi kommer ha lite här och där på borden, så kan man "leka" med grannen och ställa frågor om dem och deras liv genom loppan, en liten kul hjälp på traven att komma igång och prata med gästerna.

    Till sist ser ni bordsnumret i tolsbyramar, vi kommer ha sådana vid varje bord, sen kommer vi använda ramarna och stilen till lite annat på festen oxå... godisram osv...

    Så kul det är att pyssla och extra kul när man har en man som så gärna hjälper till! ♥



  • Fremm
    CoolJen skrev 2012-10-11 14:30:08 följande:
    Fint Fremm :)
    Ni är driftiga ni.
    Vad har ni för olika samtalsämnen på loppan?

    Tack! :)

    Ja jag hittade på lite, ämnen är bl a Fritid, Barndom, 3 saker, Kunskap, Sanning, Idag, Framtid, och så har vi skrivit frågor under de kategorierna... :)


  • Fremm
    Fjärilen skrev 2012-10-13 15:43:17 följande:
    Tack  Fremm och CoG:)

    Strumpebandet är spets som är som en slags resår, som jag har sytt ihop. Sömmen döljde jag med en av blommorna. Köpte spetsbandet på Knapp-Carlsson i göteborg.

    Blommorna så gjorde jag en mall liknande den här:
    www.projectwedding.com/wedding-ideas/diy-gorg...

    Mallen nålade jag sedan fast i tyget som jag hade vikt flera gånger och klippte ut. Den gröna blomman är av siden (matchade tärnansklänning), den vita består av 4 olika tyger. Tyll, Spets, polyester och linnetyg (det var stuvbitar som jag köpte för totalt 15 kr).
     
    Sedan klippte jag till en rund cirkel som jag fäste allt på. Sedan vek jag de utklippta blommorna  två gånger så de såg ut som en kvartscirkel och sydde fast spetsen i mitten av rundeln. På den vita blomman så vek jag ihop två olika tyger. Vek 3 til och satte fast så det såg ut som en fyrklöver. I andra lagret så vek jag tyget bara en gång och försökte dölja skarvarna och sedan så drog jag i tråden tills den hade önskat utseende.

    Det gick riktigt snabbt att göra och de blev bara snyggare ju fler jag gjorde :)

    Här finns en tutorial med bilder, men de använde lim. Jag valde tråd då jag inte är van att avända lim plus att jag tycker att det blir kladdigt :)

    bywilma.com/2012/03/13/diy-fabric-flower-shoe...

    Lycka till 
    Stort tack för förklaringen och länkarna, jättesnällt! :)
  • Fremm
    tagetuss skrev 2012-10-19 15:04:40 följande:

     


    Jättefint vilket som!


    Tänkte dock på namnföljden. Enligt vett&ettikett ska kvinnans namn alltid stå först, men det kan man förståss göra som man vill :)


    Intressant, är det så att kvinnans namn ska stå först? Vilken tur i så fall för jag känner mig lite ego som låtit mitt namn stå först på allt men så kommer mitt först i bokstavsordning oxå men alltid skönt/bra att veta att det är så att kvinnans namn ska stå först oxå... :)
  • Fremm

    lillsmilla - har du ingen blogg eller något jag tycker du har så himla bra smak och är så pysslig att jag skulle vilja se mer av det du pysslat och planerat inför ert bröllop, när är det är tur att gifta er? Jättefina saker du gjort!!


Svar på tråden GE MIG BILDER! På ert pyssel inför den stora dagen :)