Dejli skrev 2011-09-19 20:52:57 följande:
Det är säkert jobbigt att inte leva ihop med den man älskar. Men frågan är om man verkligen vet exakt vem man älskar förrän man bott ihop ett tag, och varför man ens behöver utsätta sig för den prövningen om man inte måste (t ex på grund av avstånd). En del resonerar som att deras förhållande är värt mycket mer för att de har väntat på varandra och ger varandra sina oskuler. På flera som skriver här låter det också som att det varit en sådan prövning att få vänta på varandra att allt kommer bli enkelt när man väl är gifta och bor ihop, för de känner minsann varandra utan och innan, trots att man aldrig bott ihop, men det spelar ingen roll för man älskar varandra sååå mycket.
Det är säkert en prövning att "behöva" vänta på varandra, men det är en tidsbegränsad prövning för de allra flesta. Att bo ihop är förhoppningsvis för all framtid. Det är en väldigt lång tid att tillbringa med någon, en prövning som saknar slut - för det ska man vara medveten om att det kommer komma många prövningar längs vägen, oavsett hur mycket man älskar varandra.
Och vad säger att det blir "lättare" att klara sig utan sex av någon anledning i framtiden om man haft det så från början? Om man aldrig haft sex vet man liksom inte riktigt vad man saknar. Om man sedan har ett bra sexliv i många år, och något sedan händer så är det förmodligen lika lätt eller svårt som för någon annan att avstå det under en tid, eller kanske t o m för alltid, skulle jag tro...
Det finns många saker kärleken kan bli starkare av. Att bo ihop med min sambo och tillbringa dygnets alla timmar ihop har definitivt gjort vår kärlek otroligt mycket starkare eftersom vi känner varandra så väl nu. Man behöver inte skapa sig prövningar, de kommer ändå...
Jag tror inte riktigt vi kommer att kunna enas, för vi tycker helt enkelt för olika :)
Det är väl klart att man vet vem man älskar även fast man inte har sovit i samma säng under åren man varit tillsammans innan man gifter sig! Min mans personlighet definieras inte av hur han sköter sitt hem! Och jag tror inte att det är många som väljer att inte bo ihop innan som tror att det kommer bli en dans på rosor att bo ihop. Vem gör det? Jo, vissa såklart, men de flesta gör inte det skulle jag nog vilja påstå.
Visst finns det folk som gifter sig alldeles för fort bara för att de längtar så mycket efter sex, men hallå, tror ni verkligen att alla är så naiva? Jag skulle nog vilja påstå att det handlar om en liten minoritet.
Det där resonemanget om att man inte vet vad man saknar om man inte har sex, det håller jag inte med om ett dugg! Man är väl inte helt dum i huvudet bara för att man väljer att vänta? Självklart vet man det!
Det är klart att man blir starkare av att bo ihop också! Jag har inte sagt något annat. Man blir starkare efter alla år som går, men folk väljer att flytta ihop tidigare eller senare. Det talar inte om hur bra förhållande man har. Och äktenskapet handlar väl i allsin dar om mer än att bo ihop och att sköta ett hem!