• aniara

Sambon före äktenskapet eller inte?

123ost skrev 2011-09-18 15:45:49 följande:
    Jag skulle personligen aldrig kunna gifta mig med någon som jag inte varit sambo med.
    Man får se så många sidor av varandra som man aldrig sett förut (positiva och negativa)
    Instämmer till 100%. Aldrig att jag skulle gifta mig med någon som jag inte vet sedan innan att jag kan leva tillsammans med, under samma tak.
  • aniara
    pierredouglas: Ingen hær har skrivit att samboskap føre æktenskapet ær en garanti før ett bra/bættre æktenskap. Dæremot vill jag påstå att det økar chansen att æktenskapet håller, dærfør att man kænner varandra på ett annat sætt æn om man bara ses ibland. Førr eller senare kommer vardagen ikapp en och man slutar anstrænga sig før att attrahera sin partner lite extra, och det ær enligt mig en førdel att veta innan man gør något så stort som gifter sig att ha upplevt det och veta att det ær en vardag man vill och kan leva i. Det ær flera andra saker också som man inte tænker på som blir aktuellt nær man delar hushåll, ex ekonomi och ekonomiska prioriteringar, krav på boende etc. Men givetvis ær det ingen hundraprocentig garanti før att æktenskapet ska hålla (eller førbli lyckligt). Jag har førståelse før att man inom vissa kulturer bør vænta med att flytta ihop tills man gifter sig, men jag tillhør inte någon sådan och før mig ær det otænkbart - bl.a. pga tidigare erfarenheter.
  • aniara
    Dejli skrev 2011-09-19 18:46:52 följande:
    Och jo, kärleken kan visst ändras för att den andra inte diskar eller byter lakan.
    Det kan också bli som i mitt fall - mina försök att få leva i ett jämställt och inte allt för sunkigt hem ledde till att jag blev dumpad för att jag dödade passionen. Haha! Nu är det någon annan "lycklig" som får "äran" att försöka lära denna mannen att det inte är okej att bre ut ren tvätt på ett smutsigt golv för att torka, eller att lämna matrester och smutsig disk i hela huset, för jag lyckades då inte. Han har för övrigt varit singel ända sedan dess, för "han hittar ingen som matchar mig" {#emotions_dlg.djavulsk}
  • aniara

Och dessutom fick han spel när jag tog hans svettiga träningskläder, som täckte heeeela vardagsrumsgolvet, och slängde ut på balkongen. De kunde ju bli smutsiga!!!! Till saken hör att han var en riktigt snål j*vel som bara köpte kläder skitbilligt eller fick avlagt av kompisar, så det var ju inget vidare skick på grejerna ändå. Och för att anknyta till trådens ämne ordentligt - jag anade absolut inte att han var så här fruktansvärt äcklig innan vi flyttade ihop, och då väntade vi ändå med att bli sambos till över 2 år in i förhållandet!

• aniara
    pierredouglas
    Jag blir uppriktigt ledsen før din skull nær jag læser hur naiv syn du har på kærlek och æktenskap. Mest rædd ær jag att det ær dina framtida barn som kommer få lida før att du tror att tror att kærlek øvervinner allt och blir bunden i ett dåligt førhållande med en partner som inte ær snæll. Før jag antar att du inte ser skilsmæssa som ett alternativ heller?

Hur gammal ær du?
Svar på tråden Sambon före äktenskapet eller inte?