Inlägg från: pierredouglas |Visa alla inlägg
  • pierredouglas

Sambon före äktenskapet eller inte?

Kattpoet skrev 2011-09-18 19:35:45 följande:
    Jag har provat att bo ihop innan jag gifte mig och min ex var expert på att ge mig det jag ville ha, så fort vi gifte oss blev han som förändrad och slutade bry sig om mig....
    Vi ska gifta oss i april och har varken bott tillsammans eller haft sex. Så är det och det känns så skönt och mycket spännande. När man läser allas inlägg inser man att  att samboskap garanterar ett bättre äktenskap eller? Vad är kärlek? Vad är äktenskap? Någon skrev ''Instämmer till 100%. Aldrig att jag skulle gifta mig med någon som jag inte vet sedan innan att jag kan leva tillsammans med, under samma tak.'' Om detta är sant varför gör man slut igen efter många år tillsammans? Många påstår att ''Det är helt enkelt för viktigt för mig hur vardagen fungerar, och jag skulle inte kunna chansa med det.'' Snälla det är ingen garanti, inget att lita på. För mig KÄRLEKEN är tålmodig och god. kärleken är inte stridslysten,inte skrytsam och inte uppblåst.Den är inte utmanande ,inte självisk den brusar inte upp,den vill ingen något ont. den finner inte glädje i orätten,men gläds med sanningen. Allt bär den ,allt tror den, allt hoppas den ,allt uthärdar den. Men nu består tro ,hopp och kärlek dessa tre,och störst av dem är kärleken. Många som påstår inte vill köpa grisen i säcken gör det pga de har något eller några att jämföra med. Undrar om de som anstränger sig att köpa grisen ut ur säcken är alltid njöda.
  • pierredouglas
    aniara skrev 2011-09-19 17:39:55 följande:
    pierredouglas: Ingen hær har skrivit att samboskap føre æktenskapet ær en garanti før ett bra/bættre æktenskap. Dæremot vill jag påstå att det økar chansen att æktenskapet håller, dærfør att man kænner varandra på ett annat sætt æn om man bara ses ibland. Førr eller senare kommer vardagen ikapp en och man slutar anstrænga sig før att attrahera sin partner lite extra, och det ær enligt mig en førdel att veta innan man gør något så stort som gifter sig att ha upplevt det och veta att det ær en vardag man vill och kan leva i. Det ær flera andra saker också som man inte tænker på som blir aktuellt nær man delar hushåll, ex ekonomi och ekonomiska prioriteringar, krav på boende etc. Men givetvis ær det ingen hundraprocentig garanti før att æktenskapet ska hålla (eller førbli lyckligt). Jag har førståelse før att man inom vissa kulturer bør vænta med att flytta ihop tills man gifter sig, men jag tillhør inte någon sådan och før mig ær det otænkbart - bl.a. pga tidigare erfarenheter.
    Försök kolla samboskapstatistik då kan du förstår bättre varför jag skrev det:)
  • pierredouglas

Intressant att läsa allas kommentarer! men om jag förstår rätt, många anser samboskap liksom den enklaste vägen ''TO ESCAPE'' när det blir tufft, jobbigt mm. Skall vi kanske inte börja med att definiera vad kärleken är för nåt?

• pierredouglas
    MagicBride skrev 2011-09-21 22:17:53 följande:
    Det där var lite taskigt skrivet, vad vet du om hans/hennes erfarenheter, tankar, mognad etc? Nej sluta hacka och lev med insikten av att vi alla är olika. Peace out
    Tack så mycket. Jag fyller 31 nästa vecka förresten. Det kanske stämmer allt du Dejli skrev men inte i alla världar. Jag är bara rädd att ditt förflutna fortfarande påverkar dig på ett sätt och viss. Det klart att man lär sig av sina misstag. Men tänk också att du kan inte alls garantera att förhållandet du är nu i kommer att hålla pga du har levt i ett kärleksförhållande där man har en vardag tillsammans med någon under en ganska lång tid. Jag känner ganska många som är lyckliga gifta med och har ALDRIG haft ett samboskap förhållande.

Jag ska gifta mig i april och jag vet vad jag gör och nästa alla goda och dåliga överakningar äktenskap bjuder på. Och jag antar att våra livsprinciper är inte alls detsamma. Han jag förlitar med på kommer aldrig att svika mig. Det är jag säker på.
Svar på tråden Sambon före äktenskapet eller inte?