Sambon före äktenskapet eller inte?
Jag skulle inte kunna gifta mig med någon jag inte bott ihop med, eller haft sex med. Det är helt enkelt för viktigt för mig hur vardagen fungerar, och jag skulle inte kunna chansa med det. Min sambo är min första sambo i ett kärleksförhållande, men har bott ihop med kompisar i olika vändor tidigare.
För mig har det tagit ca 1-2 år innan man börjar se varandras "riktiga" jag, när man börjar störa sig på småsaker och gå varandra på nerverna. Det är då man verkligen måste jobba på hur man själv är att leva med och leva med den andras egenheter. När man inte har någonstans att "fly", därför att man bor gemensamt. Även om man träffas större delen av dygnet (min sambo flyttade in till mig nästan på en gång, men hade kvar sin lägenhet) så är det ändå en "säkerhet" man har i bakhuvudet.
Sedan skulle jag t ex aldrig ge mig ut på en långresa (på ett par månader kanske) med någon jag inte bott ihop med ett längre tag, för när man ses stora delar av dygnet så kommer den verkliga personligheten fram, och då är det inte kul att sitta där och irritera sig på den andra. Det misstaget har jag gjort ett par gånger.
Sedan så är sex inte en så stor del av förhållandet för mig - när det fungerar. Men när det inte fungerar så tar det upp en väldigt stor del av relationen, på ett negativt sätt. Det är ju självklart något man kan förbättra tillsammans, men det är ändå något som måste kännas bra för att förhållandet ska fungera bra för min del.