• Annika611

Huskur för håret

Jag läste nyligen om olika huskurer i en tidning och där rekommenderade de att man ska göra en hårinpackning av äggula. Typ vispa ihop äggen lite och massera in i håret och låta vila 15 minuter. Därefter shamponerar man som vanligt. Håret ska bli så glansigt och välmående av detta. Jag undrar, har någon av er testat? Blir det bra? Lyckas man tvätta bort allt ägg eller får man shamponera många gånger innan allt är borta? Jag tycker att det låter spännande, men vill gärna höra hur det var av någon som testat.

• Svar på tråden Huskur för håret
  • förlovadflicka

Ägg är ju bra för håret om det behöver protein, men annars är det ingen hit. Jag är drottningen av huskurer annars men jag har inte velat ha i några animaliska saker, känns bara äckligt. Däremot har jag en lista med vegetabiliska som är jättebra, tex:

Olivolja

Kokosfett/kokosolja

Kakao (om man har brunt hår)

Honung

Majonäs (ok, kanske inte helt vegetabiliskt :P)

Aloe vera-gel

Kokosmjölk

Sedan kan man ju ha banan och avokado i och så men ta inte det= omöjlligt att få ur klumparna!!

• en dag...

Precis som förlovadflicka skriver är ägg en bra proteinkur för håret. Är håret däremot inte i behov av protein kan det leda till att håret blir torrt, trasslar sig lättare och blir allmänt svårhanterligt.

Om man använder ägg i håret ska man dock alltid tänka på att sköja ur det med ljummet eller kallt vatten. Varmt vatten kan göra att ägget koagulerar i håret och blir då näst intill hopplöst att få bort.

• 120530

Nu är jag kanske tråkig men jag tycker att hårinpacking som man köper hos frisören/på ica funkar jättebra! Är det inte att krångla till det att ha ägg i håret?

• Fröken Söt

Nu blev jag lite nyfiken, hur vet man att håret behöver protein? Och fungerar det verkligen att tillföra det utifrån, jag menar vart "tar det vägen"? Håret är väl dött egentligen (alltså bara roten som lever).

• Annika611
    Fröken Söt skrev 2011-09-19 14:21:28 följande:
    Nu blev jag lite nyfiken, hur vet man att håret behöver protein? Och fungerar det verkligen att tillföra det utifrån, jag menar vart "tar det vägen"? Håret är väl dött egentligen (alltså bara roten som lever).
    Mycket bra fråga!
  • knyttan

Om man inte vill gucka med ägg så kan jag tipsa om Öl! Efter att du tvättat håret så knäcker du en bira och häller i barret! (det räcker med en liten lättöl så slösa inte på något som duger att dricka Skrattande) Man tror att håret skulle lukta gammal ölgubbe efter det, men det gör det inte, blir bara väldigt mjukt och glansigt! Och öl innehåller ju också proteiner!

• förlovadflicka
    knyttan skrev 2011-09-19 22:17:37 följande:
    Om man inte vill gucka med ägg så kan jag tipsa om Öl! Efter att du tvättat håret så knäcker du en bira och häller i barret! (det räcker med en liten lättöl så slösa inte på något som duger att dricka Skrattande) Man tror att håret skulle lukta gammal ölgubbe efter det, men det gör det inte, blir bara väldigt mjukt och glansigt! Och öl innehåller ju också proteiner!

Fast det är väl b-vitaminen i ölen som är det som är bra för håret har jag för mig.. :)

• förlovadflicka
    Red skrev 2011-09-19 13:31:18 följande:
    Nu är jag kanske tråkig men jag tycker att hårinpacking som man köper hos frisören/på ica funkar jättebra! Är det inte att krångla till det att ha ägg i håret?
    Haha, för att det är jättekul att experimentera med huskurer! Men sedan tycker jag faktiskt att det är bättre att köra huskurer än att köpa produkter på ica, för det är i regel bara skit... (Iaf när man har mitt hår...) Däremot har jag numera hellre frisörprodukter, men inte alltid jag har råd med det och då tar jag hellre vad jag har i skafferiet ;)
  • Maria och Toni

Kul tråd!:) Har funderat på hur man förbereder håret på bästa sätt inför bröllopet och här finns ju hur mycket tips som helst på huskurer. Själv så håller jag på att avvänja håret från daglig schampotvätt. INTE KUL! Everyday is a badhair day. Nån som har nått tips på hur man får bukt på det?

• en dag...
    Fröken Söt skrev 2011-09-19 14:21:28 följande:
    Vira ett hårstrå runt ett finger på varje hand och dra sedan åt varsitt håll. Ett hår som behöver protein känns gummiaktigt och elastiskt. Ett hår med för mycket protein och/eller fuktbrist går av väldigt lätt. Ett friskt hår däremot är lätt elastiskt men återgår till sin ursprungliga form när du släpper efter.

Håret är uppbyggt av proteinkedjor och även om det är dött kan en proteininpackning temporärt laga "hål" i ytan hårstrået.
  • nagu

Vill du få fint hår kan jag tipsa om citrinolja.
    Massera in det i hårbotten och dra ut med fingrarna i håret. Ha i en längre stund som en inpackning, eller sätt på em hätta och sov med det.

Svar på tråden Huskur för håret