• Anonym (Glömsk)

P-piller, ni som äter!

Hej! Nu är det så att jag tog mitt piller igår söndag morgon vid sex tiden. Sen hade vi det lite mysigt Men så nu ikväll märkte jag att jag glömt det i morrse så tog det först nu vid nio! Skyddar då p-pillret över den dagen som man tar det eller hur funkar det egentligen? Utgår bipacksedlarna på att man har sex hela tiden? Har ju dessutom slängt förpackningen!! Äter Yasmin.... TACK!

• Svar på tråden P-piller, ni som äter!
  • gusmelinka

Kan dessvärre inte hjälpa dig med svaret på din fråga, men du borde kunna hitta bipacksedeln om du söker på Yasmin på www.fass.se...

• Anonym

För att vara helt säker bör du ta ett dagen efter piller. finns att köpa på apoteket för c:a 150kr. p-pillan brukar nämligen hjälpa upp till 36h (längre eller kortare beroende på hur fertila ni är skulle jag gissa). Men för att vara på den säkra sidan så köp en dagen-efter pilla. funkar upp till 72 timmar efteråt. (dock inte garanterat!)

lycka till!

• knyttan
    Anonym skrev 2011-09-19 22:01:29 följande:
    För att vara helt säker bör du ta ett dagen efter piller. finns att köpa på apoteket för c:a 150kr. p-pillan brukar nämligen hjälpa upp till 36h (längre eller kortare beroende på hur fertila ni är skulle jag gissa). Men för att vara på den säkra sidan så köp en dagen-efter pilla. funkar upp till 72 timmar efteråt. (dock inte garanterat!)

lycka till!
    Jag tror inte att man kan ta dagen efter piller om man äter p-piller. Det är väl egentligen samma princip/ hormon men i olika dos? Så om inte p-pillret funkat så lär inte dagen efter pillret göra det heller. Nu har ju p-piller en effekt som varar i mer än ett dygn - alltså att de förhindrar att ett ägg kommer ner i äggledarna, och spermier kan bara leva ca 24 timmar innuti kvinnan, så det är nog ingen panik.
    Däremot så bör du ta ditt p-piller så fort som möjligt och fortsätta med dem så regelbundet som möjligt + komplettera med kondom resten av månaden.
  • Ankis88

Det beror på vilken vecka du är... är det första veckan på kartan så är det möjligt att du inte är skyddad.
    Fast det är klart att det är inte så troligt!
    Lycka till! 

• Anonym
    knyttan skrev 2011-09-19 22:29:57 följande:
    Jag tror inte att man kan ta dagen efter piller om man äter p-piller. Det är väl egentligen samma princip/ hormon men i olika dos? Så om inte p-pillret funkat så lär inte dagen efter pillret göra det heller. Nu har ju p-piller en effekt som varar i mer än ett dygn - alltså att de förhindrar att ett ägg kommer ner i äggledarna, och spermier kan bara leva ca 24 timmar innuti kvinnan, så det är nog ingen panik.
    Däremot så bör du ta ditt p-piller så fort som möjligt och fortsätta med dem så regelbundet som möjligt + komplettera med kondom resten av månaden.
    enligt vad min barnmorska berättat för mig, och därmed rekommenderade i fallet som ovan var att dagen efter pilla var bästa alternativet. en p-pilla är till för att skydda så att man inte kan bli gravit. men dagen efter pilla stoppar/avbryter även en graviditet om det är så att det har hunnit bli så (därav förr kallat akut-abortpiller). Spermier kan leva 2-5dygn i en kvinna... så återigen; dagen efter pilla anser jag, och har även blivit rekommenderad. funkat fint för mig då detta hänt några gånger...

lycka till!
  • Anonym (m)

Om det du äter är p-piller och du ätit dem ett tag kan jag nästan garantera att det inte gör något att du tog det nio på kvällen, om du glömt att ta helt och hållet en eller två dagar så skulle jag nog oroa mig. Ätit mina i över 10 år och det kan ju vara så att man glömmer att ta på morgonen någon gång. Men du kan ju kolla bipacksedeln och/eller kanske med vårdguiden.

Mini piller däremot är det viktigt att ta samma tid (vet inte riktigt varför utan det är enligt bekanta till mig).

Svar på tråden P-piller, ni som äter!