knyttan skrev 2011-09-19 22:29:57 följande:
Jag tror inte att man kan ta dagen efter piller om man äter p-piller. Det är väl egentligen samma princip/ hormon men i olika dos? Så om inte p-pillret funkat så lär inte dagen efter pillret göra det heller. Nu har ju p-piller en effekt som varar i mer än ett dygn - alltså att de förhindrar att ett ägg kommer ner i äggledarna, och spermier kan bara leva ca 24 timmar innuti kvinnan, så det är nog ingen panik.
Däremot så bör du ta ditt p-piller så fort som möjligt och fortsätta med dem så regelbundet som möjligt + komplettera med kondom resten av månaden.
enligt vad min barnmorska berättat för mig, och därmed rekommenderade i fallet som ovan var att dagen efter pilla var bästa alternativet. en p-pilla är till för att skydda så att man inte kan bli gravit. men dagen efter pilla stoppar/avbryter även en graviditet om det är så att det har hunnit bli så (därav förr kallat akut-abortpiller). Spermier kan leva 2-5dygn i en kvinna... så återigen; dagen efter pilla anser jag, och har även blivit rekommenderad. funkat fint för mig då detta hänt några gånger...
lycka till!