Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

Hur hade ni gjort m. tårtan? Svart eller vit?

Om ni inte kan dekorera efteråt annat än med rosorna som ni får av er vän så skulle jag välja varannan svart och varannan vit tårta. Och sen be att hon gör både vita och svarta rosor. Lägg vita rosor på dom svarta tårtorna och tvärt om.

Det blir estetiskt snyggt och inget som dominerar det andra.

Vita tårtor med svarta rosor kan se kyligt ut, och svarta tårtor med vita rosor kan ge ett lite begravningsaktigt intryck. Men blandar ni så får ni ett mer grafiskt intryck.

Något ni enkelt kan göra själva om ni vill dekorera lite mer än bara med rosorna, är att göra svart och vit kristyr (eller smörkräm). Detta kan ni kanske köpa av citygross också. Sen kan ni dekorera tårtorna med prickar i ett rutmönster.

Men jag skulle rekommendera att låta tårtorna tala för sig själva, och det gör ni genom att mixa dom som jag skrivit ovan... 

• Chicita

Jag har försökt söka efter att svarta blommor ska vara ett dödshot och kan inte hitta något alls.
    De sidor som behandlar blomsterspråket nämner inte ens svarta blommor...
    Så det där är en tolkning som måste vara väldigt individuell.

Vi pratar ju inte om ett hästhuvud i sängen nu liksom. Så om man vill ha svarta rosor på en tårta så tror jag inte att gästerna skulle ta det som ett dödshot...

Skulle vara intressant att se några källhänvisningar där det står om att de svarta blommorna skulle betyda dödshot...

Här är i alla fall en av sidorna angående blomsterspråk som jag hittade:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Blomsterspr%C3%A5k 

• Chicita
    passionsblomman skrev 2011-09-20 16:30:19 följande:
    Jag har aldrig hört talas om att man någonsin skulle lämnat svarta blommor osom ett dödshot! Var fasen skulle man fått dem ifrån? Det finns inga naturligt svarta rosor till att börja med.

Dessutom: detta med "blomsterspråket" är ju bara ett koketteri man hade för sig vid hoven då man skulle skicka meddelanden kurtisaner emellan. Inget som någonsin varit särskilt väl spritt eller förankrat bland vanlig folk.

I den mån blommor och dess färg HAR vedertagen synbolik, så är den olika i olika länder. Krysanthemum som i Kina varit kejsarens blomma och en symbol för gudomlighet och makt-den finaste blomma man kan ge någon och inget vanligt folk kunnat unna sig tex. Eller den iranske man som berättade för mig att vita blommor där betyder evig vänskap och stor kärlek. Här  i Sverige har många gamla svårt för vita blommor, då man förknippar dem med sorg. (kondoleansbuketter ska fortfarande göras i vitt om inget annat anges). Och så vidare.

Jag tror faktiskt inte att det finns särskilt många fler vedertagna blomsymboler i vårt land idag, än att just röda rosor är symbol för kärlek och man ger inte tre röda rosor till någon man bara vill visa vänskapliga signaler.

Så, min poäng är att sådan symbolik tror jag helt du kan bortse från TS.

Vad gäller tårtorna, så är det enda jag skulle undvika, vita med ett svart band på, för att slippa råka ha gjort studentmössor.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Hur hade ni gjort m. tårtan? Svart eller vit?