• Just Me

Hur beräknar man - mat OCH dryck ?

Hej!

Det verkar som att vi bestämt oss för vilken huvudrätt vi ska servera på bröllopet.

Nu behöver jag hjälp med att räkna hur mycket man ska ha av allting.

Det blir kokta potatisar
    Ugnstekt lax med en röra på
    Kall sås
    Sallad

Hur mycket ska man ha / person ?

Ca 120 gäster

Och när det kommer till dricka - hur har ni räknat?
    Jag och svärmor räknade på det girå  och "bestämde" att till maten kör vi med bara vin/vatten/alkoholfri cider till de vuxna och vatten/läsk till barnen. Hur räknar man då hur mycket man behöver?

Till själva festen så ska det köpas vin, öl och cider. Hur i hela fridens namn ska jag räkna ut hut mycket det går åt?

Vi räknar med att kanske 100-110 pers kommer, av dessa kanske 50-60 dricker, men för att det inte ska ta slut, så räknar vi med 75 som dricker.

• Svar på tråden Hur beräknar man - mat OCH dryck ?
  • ClaraH

Jag skulle ha beräknat ca 170 gram (rå) fisk per person och ca 2oo-250 gram potatis, ca 1/2 dl sås. En portion är 125 gram färdig fisk, men man kanske äter mer på en fest, sen beror det ju på om ni har förrätt osv, om det är många ungdomar (de äter mer). Till en varmrätt brukar man räkna 2 glas vin men om ni inte ska ha alkohol, så vet jag inte riktigt, eftersom det är rätt så billigt så kanske ni ska räkna med en halv liter per person?

Till kvällen skulle jag nog räkna med en halv flasa vin till de som dricker eftersom de inte har fått någon alkohol innan annars hade jag inte tagit till så mycket.

• Chicita

Något som spelar in angående portionsstorlek är ju om det är buffé eller tallriksservering.
    Är det buffé så bör du räkna med ca 10% mer mat än om det är tallriksservering. Och det är också bra om man har någon som kan sköta buffén så att inte all mat kommer ut samtidigt.
    För man tar mer, om det ser ut att finnas mycket mat. Bättre då att fylla på med nya fat efter ett tag annars kan det bli snålt åt dom som får ta sist. 
    ClaraH's uppskattning låter bra Glad

När det gäller dryck till mat så räknar man med 1 glas vin + påfyllning per person. Så det är bra att räkna med 2 glas vin. Men alla kommer inte vilja ha påfyllning, och några vill bara få glaset "upptoppat" så att säga... Men bättre att ni får över än att det inte räcker.
    Vatten antar jag att ni kommer ha i karaffer, så det behöver ni ju inte beräkna. Det finns ju i kranen.
    Ska ni ha bordsvatten (loka exempelvis) så är det 1 flaska per person som brukar var standard. Sen finns det alltid några som vill ha mer. Samma princip om ni ska ha typ lättöl / alkoholfri cider... 

En flaska vin = 4-5 glas

Vi köpte 4 plattor med 33-cl burkar öl och 2 plattor gick åt (då bytte några ut vin mot öl på middagen och resten var till festen) 
    Vi var 65 personer, kanske 40 drack alkohol
    Om du handlar på systemet så får du ju alltid lämna tillbaka oöppnade förpackningar. Så då kan ni handla lite mer än ni tror (för säkerhets skull) 
    Om ni handlar i Tyskland så kan du ju ändå toppa upp med lite extra från systemet. Ställ undan det du handlat där på ett separat ställe och ta bara fram om det krisar...

Svar på tråden Hur beräknar man - mat OCH dryck ?