• Suzanne

Toastmaster/toastmadame eller inte?

Jag vill gärna att vi ska ha en toastmaster eller toastmadame, men problemet är att ingen av mina vänner kommer att hålla något tal. Dom känner sig obekväma med att prata inför människor. Likaså tror jag att det är för min fästmans vänner,kan tänka mig att en kille kommer hålla ett tal.

Det känns lite poänglöst att ha en toastmaster om det bara kommer vara 2-3 stycken som kommer att hålla tal:( men jag vill ju ändå ha en.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Toastmaster/toastmadame eller inte?
  • Vi2alltid

En toastmaster kan vara bra at ha till annat. Tex om ni har buffé så kan det vara bra att någon styr upp när folk ska ta mat. Informera om gästbok. Läsa telegram. Hålla i lekar.

Och sen vet man ju inte, folk kan faktiskt hitta på saker fast man inte tror det :)

• Suzanne
    Vi2alltid skrev 2011-09-27 21:41:50 följande:

En toastmaster kan vara bra at ha till annat. Tex om ni har buffé så kan det vara bra att någon styr upp när folk ska ta mat. Informera om gästbok. Läsa telegram. Hålla i lekar.

Och sen vet man ju inte, folk kan faktiskt hitta på saker fast man inte tror det :)

Jo det sant,en toastmaster kan vara bra att ha som att hålla koll på allt runtomkring.

Jag är bara orolig för att det kommer att bli en stel och tråkig fest:(

Men tack för ditt råd!:)

• Vi2alltid
    Suzanne skrev 2011-09-27 21:50:46 följande:

Jo det sant,en toastmaster kan vara bra att ha som att hålla koll på allt runtomkring.

Jag är bara orolig för att det kommer att bli en stel och tråkig fest:(

Men tack för ditt råd!:)

Jag hjälpte till att arrangera ett bröllop förra sommaren där paret var rädda för precis samma sak. Vi ordnade lite allsång, och så gav vi gästerna olika hemliga uppdrag. Det kunde vara saker som att ställa sig på ett ben och ropa kuckeliku, till att krama brudparets föräldrar. Alla uppdrag var förstås anpassade till den som skulle utföra den. Jag kan lova att festen blev alt annat än stel.

Arrangera lekar för brudparet är både roligt och lättar upp festen lite också.

• Suzanne
    Vi2alltid skrev 2011-09-27 21:54:25 följande:

Jag hjälpte till att arrangera ett bröllop förra sommaren där paret var rädda för precis samma sak. Vi ordnade lite allsång, och så gav vi gästerna olika hemliga uppdrag. Det kunde vara saker som att ställa sig på ett ben och ropa kuckeliku, till att krama brudparets föräldrar. Alla uppdrag var förstås anpassade till den som skulle utföra den. Jag kan lova att festen blev alt annat än stel.

Arrangera lekar för brudparet är både roligt och lättar upp festen lite också.

Hmm intressant:) gör det något om jag (bruden) är med och arrangerar allsång och lekar?
  • Lysdioda

Huvudsaken är att ni som brudparet är tydliga gentemot toastmaster/toastmadame vad ni förväntar er av den rollen.

Förutom att informera om att sätta sig till bords, meny, talordning och rökning, vad toaletter finns och så vidare så brukar man ju presentera talare också.

Om de får i uppdrag att fixa en skolek, eller lärakännaborrdsgrannen, litet frågeformulär eller liknande så brukar stämningen lossna ganska snabbt, är min erfarenhet.

Ni kan ju också bjuda på er själva med en tipsrunda innan middagen, medan gästerna vänter på er efter vigseln, och låta folk komma i lite feststämning.

Eller skriva tydligt i inbjudan/hemsida att alla tal, lekar och eventuella upptåg gärna ska anmälas till toastmastern i förväg så att han/hon kan planera middagen så bra som möjligt.

Jag skulle som brud försöka att inte blanda mig i vilka saker som händer under middagen, mer än att vara tydlig mot toastmastern att ni stället upp på de påhitt som finns...

• Suzanne
    Lysdioda skrev 2011-09-28 09:52:36 följande:

Huvudsaken är att ni som brudparet är tydliga gentemot toastmaster/toastmadame vad ni förväntar er av den rollen.

Förutom att informera om att sätta sig till bords, meny, talordning och rökning, vad toaletter finns och så vidare så brukar man ju presentera talare också.

Om de får i uppdrag att fixa en skolek, eller lärakännaborrdsgrannen, litet frågeformulär eller liknande så brukar stämningen lossna ganska snabbt, är min erfarenhet.

Ni kan ju också bjuda på er själva med en tipsrunda innan middagen, medan gästerna vänter på er efter vigseln, och låta folk komma i lite feststämning.

Eller skriva tydligt i inbjudan/hemsida att alla tal, lekar och eventuella upptåg gärna ska anmälas till toastmastern i förväg så att han/hon kan planera middagen så bra som möjligt.

Jag skulle som brud försöka att inte blanda mig i vilka saker som händer under middagen, mer än att vara tydlig mot toastmastern att ni stället upp på de påhitt som finns...

Ok då överlåter jag allt sånt till toastmastern/toastmadame.
  • Suzanne
    Suzanne skrev 2011-09-28 11:57:40 följande:
    Ok då överlåter jag allt sånt till toastmastern/toastmadame.

När tycker du att man ska fråga personerna man önskar ska vara toastmaster/toastmadame? Dom måste ju också ha tid att planera etc..

• förlovadflicka
    Vi2alltid skrev 2011-09-27 21:41:50 följande:

Min mamma kommer vara toastmadame för oss, och jag kan säga att jag hade stressat ihjäl mig om vi inte haft någon som tog hand om de bitarna. Någon måste hålla i trådarna liksom. När man är värd i vanliga fall så kan man ju fixa allt själv, men det blir jobbigt att behöva ta hand om gästerna när man står brud samtidigt :)
  • Suzanne

När frågade eller berättade för henne om att ska vara vara toastmadame?

Jag har planer på att gifta mig i juli 2012,när ska man fråga?

förlovadflicka skrev 2011-09-28 12:00:38 följande:
    Min mamma kommer vara toastmadame för oss, och jag kan säga att jag hade stressat ihjäl mig om vi inte haft någon som tog hand om de bitarna. Någon måste hålla i trådarna liksom. När man är värd i vanliga fall så kan man ju fixa allt själv, men det blir jobbigt att behöva ta hand om gästerna när man står brud samtidigt :)
  • förlovadflicka
    Suzanne skrev 2011-09-28 12:17:16 följande:

När frågade eller berättade för henne om att ska vara vara toastmadame?

Jag har planer på att gifta mig i juli 2012,när ska man fråga?

Hm, jag minns inte riktigt... Hon har varit rätt engagerad i bröllopet från början iom att hon är min mamma ;) Men jag tycker att man kan fråga så tidigt som möjligt, så får personen tid på sig att förbereda sig mentalt och man har tid att hitt en ersättare om personen i fråga inte kan/vill :)
  • Suzanne

Ok då frågar jag dom så snart som möjligt.

Tack för tipset

förlovadflicka skrev 2011-09-28 12:21:19 följande:
    Hm, jag minns inte riktigt... Hon har varit rätt engagerad i bröllopet från början iom att hon är min mamma ;) Men jag tycker att man kan fråga så tidigt som möjligt, så får personen tid på sig att förbereda sig mentalt och man har tid att hitt en ersättare om personen i fråga inte kan/vill :)
  • Vi2alltid
    Suzanne skrev 2011-09-27 22:33:40 följande:
    Hmm intressant:) gör det något om jag (bruden) är med och arrangerar allsång och lekar?
    Du kan ju absolut planera tillsammans med din toastmadame vad ni vill ha för lekar och sånt, men det är nog bäst att det är toastmadame som håller i det på festen sen.
  • Suzanne

Jo precis,det var så jag tänkte mig att vi skulle göra.

Jag hoppas det blir bra

Vi2alltid skrev 2011-09-29 08:50:49 följande:
    Du kan ju absolut planera tillsammans med din toastmadame vad ni vill ha för lekar och sånt, men det är nog bäst att det är toastmadame som håller i det på festen sen.
  • Nudax

Vi gifter oss Juli 2012 och har frågat redan nu, bara för att veta liksom. Men sen är det vi som planerar allt till festen. gör festhäftena själva, planerar in eventuella lekar eller liknande o.s.v. Vi tycker sånt är kul och vill gärna ha koll på dagen själva, och vår toastmadame tycker det känns bra också. Kommer naturligtvis bolla mycket med henne inför dagen, men det är ändå jag och min m2b som gör all planering och tidsplanering i förväg. Sen som sagt, är det hon som håller i allt på själva dagen, engagerar folk i lekar, allsång, fixar om folk vill hålla tal o.s..v...

Så gör vi.

• Suzanne

Vi ska också gifta oss i Juli 2012 oxh jag har redan frågat om min tjejkompis vill vara toastmadame,

jag ska nog göra som ni tänkt att göra.

Ska försöka komma på lite olika ideér och sen checka av med henne.

Tack för tipset!

Nudax skrev 2011-10-02 22:06:54 följande:
    Vi gifter oss Juli 2012 och har frågat redan nu, bara för att veta liksom. Men sen är det vi som planerar allt till festen. gör festhäftena själva, planerar in eventuella lekar eller liknande o.s.v. Vi tycker sånt är kul och vill gärna ha koll på dagen själva, och vår toastmadame tycker det känns bra också. Kommer naturligtvis bolla mycket med henne inför dagen, men det är ändå jag och min m2b som gör all planering och tidsplanering i förväg. Sen som sagt, är det hon som håller i allt på själva dagen, engagerar folk i lekar, allsång, fixar om folk vill hålla tal o.s..v...

Så gör vi.
  • Chicita

Vi frågade vår toastmaster över ett år innan, och då gick vi igenom lite angående vad vi tänkt för tema mm på bröllopet eftersom det var lite speciellt.
    Ca 2 månader innan hade vi ett möte där vi gick igenom lite mer ingående vad vi förväntade oss.
    Och sen träffades vi igen ett par veckor innan så han fick ställa lite frågor som hade dykt upp.
    Vi var noga med att förklara hur vi ville ha det, och vad vi absolut inte ville ha... Och sen lämnade vi över allt till honom.
    Cateringfirman, underhållning och allt sånt fick kontakta honom på bröllopsdagen om dom undrade något.

När vigseln var över så var det "hans fest" så att säga.
    Och det var jätteskönt. Slippa oroa sig för att saker och ting skulle gå fel, och bara njuta av kvällen.
    Det blev inte så många tal. De tal som dök upp under kvällen var spontana och anmäldes till honom i pauserna av den som kom på att dom ville hålla tal.
    Förutom min pappa som hade känt sig lite pressad av sin sambo att hålla tal (i efterhand så här så hade han lika gärna kunnat låta bli *S* Det var typ "jag är inte bra på att hålla tal, men välkommen i familjen XX" )

Kontentan av det hela -
    Tack vare vår toastmaster så kunde vi slappna av och njuta av festen. Och det var guld värt.
    Han bidrog massor till stämningen också. Utan honom så hade det aldrig blivit så bra som det blev 

Svar på tråden Toastmaster/toastmadame eller inte?