• Just Me

Vad tror ni om denna som förrätt?

Vad tror ni om denna kalla "risotto" som förätt? 

"Du behöver:

4-5 dl ris

Kyckling i valfri mängd

2 dl creme fraich

3dl grädde

1 Thousand Island dressing 

Citron peppar efter tycke och smak

300 g ärtor, majs och paprika

1 buljong tärning (kött eller grönsak).

Koka upp riset tillsammans med buljongen. Stek kycklingen och blanda i den tillsammans med de andra ingredienserna i riset och låt den sjuda upp. 

Det här är ett recept för ganska många portioner, men klart värt det "

Jag skulle nog ta bort "ärtor, maj&paprika" och kanske dekorera med ngt grönt salladsblad istället.
    Servera med ett grövre bröd, t ex hjärtformad (utstansad med pepparkaksform)

Serveras i små glas

Till förrätt blir det Ugnstekt lax med vitlök&örter-röra på
    Potatisgratäng
    Någon varm sås (vet inte vad som passar, recept och tips mottages tacksamt)
    Sallad

Vad tror ni?? Vet att det finns många matkunniga här på BT
    (Det kommer 1 vegetarian på vårat bröllop, till henne får vi fixa någon annan god förrätt)

• Svar på tråden Vad tror ni om denna som förrätt?
  • Kattpoet

Låter som de vi fick i skolan som kallades Ottos ris, eller ja ibörjan hette det risotto.

Är Huvudrätten laxen?
     Du behöver ingen sås, röran ovan på och potatisgratängen är tillräckligt annars blir det för mycket.  Sås är inte ett måste, det smakförhöjare och  den behövs inte alltid. 

Vad sägs som räkcocktail som förätt? 

• Just Me

Åh jag hoppades att du skulle svara Kattpoet, du har alltid så bra recept förslag

Njaaa, räkcoctail... Helst ska förräten vara sån så den kan tillagas dagen innan, kan man göra det med räkcoctail?? Ocg vad är en räkcoctail egentligen? 

Jag har tänk även på soppa...men vet inte riktigt vad vi skulle ta isf......

Är öppen för förslag

• Kattpoet

Det finns många versioner på räkcocktail, vanliga fallet är det räkor skalade som hänger på ett martini glas och i glaset finns en  lite salladslöv och  räkcocktail sås. 

Om du ska ha något som kan göras dagen innan så är ris inte en god idé, det blir stabbigt och tråkigt om det finns sås med.

Här ska du få ett udda förslag som  kan passa bra med laxen.
    Jag gör  små pajer till förätter, det är mer mumsbitar än en måltid eftersom man behöver inte mer.  Många gör förätterna för stora idag. Du kan ibland få ut mer   eller mindre rombakelser, det beror helt på de små metal formarna du hittar jag föredrar mazrin formar eller runda mazarin formar.   Och till vegitarianen kan du byta ut romen till Caviart istället .

Rombakelse  10 stycken.
    250 gram kavring
    75gram smör
    fyllning
    3st gelatinblad
    200 gram rom röd eller svart
    1 st röd  lök finhackad.
    2dl creme fraiche
    250 gram kesella1
    ½ krm vitpeppar
    1½ msk vatten
    30- 40 Räkor och dill att dekorera med.

Bryt kaveringen  i bitar och mixa den till smulor, smält smöret och blanda ner.
    Tag  10  små runda metalformar för kakor (tänk mazarin).
    Tryck ut ungefär en matsked (sådan du äter med) med kavering i botten på varje.
    Blanda lök,rom, kesella,creme fraiche och peppar.
    Smält gelantinet i en liten kastrull med vattnet. Tag av värmen och låt svalna något.
    Rör ner gelantinet i en tunn stråle och häll lite smet på varje kaverings botten.
    Låt stelna över natten, på morgonen på med räkor och vippa dill. 

• Kattpoet

Ja just det OM du vill så kan du göra dessa också i små glass, det går också bra.

• Kattpoet

Meh och byt ut gelantinet mor agar agar till vegitarianen... glömmer alltid bort det när jag delar med recept men inte när jag lagar.

• Just Me

Hm, tål o tänkas på

Jag hittade ett recept på "Fetaostsnurror med tomat" på nätet, man gör som en rulltårta av smördeg med fetaost, basilika, körbärstomater, rökt skinka.

Vad tror du om det? Tror du det skulle passa till laxen sen?
    Och till vegetarianen gör jag bara utan skinka... eller med lax i kanske (hon äter fisk)

• Kattpoet

Kan funka om du serverar dem på en bädd av sallad.  Varför testbakar du inte 3 förätter och låter dina vänner hjälpa till med att säga vilken var godast?  Det är så jag gör det när jag ska ha stor fest.

• Just Me
    Kattpoet skrev 2011-09-29 09:16:30 följande:
    Kan funka om du serverar dem på en bädd av sallad.  Varför testbakar du inte 3 förätter och låter dina vänner hjälpa till med att säga vilken var godast?  Det är så jag gör det när jag ska ha stor fest.
    Jo jag får göra det
  • Kattpoet

Har ni någon möjlighet till uppvärmning?

• Just Me

Jo, det finns varmluftsugnar och sen vanliga plattor.
    Vi kommer ha en person som sköter köket plus serveringspersonal :)

Svar på tråden Vad tror ni om denna som förrätt?