Inlägg från: Kattpoet |Visa alla inlägg
  • Kattpoet

Vad tror ni om denna som förrätt?

Låter som de vi fick i skolan som kallades Ottos ris, eller ja ibörjan hette det risotto.

Är Huvudrätten laxen?
     Du behöver ingen sås, röran ovan på och potatisgratängen är tillräckligt annars blir det för mycket.  Sås är inte ett måste, det smakförhöjare och  den behövs inte alltid. 

Vad sägs som räkcocktail som förätt? 

• Kattpoet

Det finns många versioner på räkcocktail, vanliga fallet är det räkor skalade som hänger på ett martini glas och i glaset finns en  lite salladslöv och  räkcocktail sås. 

Om du ska ha något som kan göras dagen innan så är ris inte en god idé, det blir stabbigt och tråkigt om det finns sås med.

Här ska du få ett udda förslag som  kan passa bra med laxen.
    Jag gör  små pajer till förätter, det är mer mumsbitar än en måltid eftersom man behöver inte mer.  Många gör förätterna för stora idag. Du kan ibland få ut mer   eller mindre rombakelser, det beror helt på de små metal formarna du hittar jag föredrar mazrin formar eller runda mazarin formar.   Och till vegitarianen kan du byta ut romen till Caviart istället .

Rombakelse  10 stycken.
    250 gram kavring
    75gram smör
    fyllning
    3st gelatinblad
    200 gram rom röd eller svart
    1 st röd  lök finhackad.
    2dl creme fraiche
    250 gram kesella1
    ½ krm vitpeppar
    1½ msk vatten
    30- 40 Räkor och dill att dekorera med.

Bryt kaveringen  i bitar och mixa den till smulor, smält smöret och blanda ner.
    Tag  10  små runda metalformar för kakor (tänk mazarin).
    Tryck ut ungefär en matsked (sådan du äter med) med kavering i botten på varje.
    Blanda lök,rom, kesella,creme fraiche och peppar.
    Smält gelantinet i en liten kastrull med vattnet. Tag av värmen och låt svalna något.
    Rör ner gelantinet i en tunn stråle och häll lite smet på varje kaverings botten.
    Låt stelna över natten, på morgonen på med räkor och vippa dill. 

• Kattpoet

Ja just det OM du vill så kan du göra dessa också i små glass, det går också bra.

• Kattpoet

Meh och byt ut gelantinet mor agar agar till vegitarianen... glömmer alltid bort det när jag delar med recept men inte när jag lagar.

• Kattpoet

Kan funka om du serverar dem på en bädd av sallad.  Varför testbakar du inte 3 förätter och låter dina vänner hjälpa till med att säga vilken var godast?  Det är så jag gör det när jag ska ha stor fest.

• Kattpoet

Har ni någon möjlighet till uppvärmning?

• Kattpoet

Vilken kavering som helst och ja det går att göra i  långpanna MEN oftas får man inte in långpanna i kylskåpet.

Jag satt och funderade på  någon liten  smördegs pirog som kan fyllas och frysas obakad och sedan bakas på plats. 

Svar på tråden Vad tror ni om denna som förrätt?