• Anonym (måttfull?)

Hur mycket vågar man dricka?

Jag är rätt så glad för alkohol. En fest är liksom inte fest utan rejält med dricka. Jag har liksom inga problem eller så, det är bara att jag dricker ganska mycket, för att det är kul. Men nu är jag lite nervös inför bröllopet. Då kommer ju massa släktingar till min sambo och så och de brukar jag ju inte festa med. Kanske att jag måste tona ner, typ. Men samtidigt är det ju mitt bröllop så jag borde få göra som jag vill. Jag vill ju ha ett roligt bröllop!
    Hur mycket festade ni/hur mycket tänker ni festa?

• Svar på tråden Hur mycket vågar man dricka?
  • Anonym

ja det låter allt lite löjligt när man läser det så här... men samtidigt känner jag precis som du! Jag gillar att dricka vin och jag blir ofta ganska full.. glad och full vill jag tillägga! aldrig så så att jag blir jobbig eller mår dåligt... men rejält glad i hågen som man skulle kunna uttrycka sig! har också funderat på det här... vill inte bli för full ju... men vill inte heller behöva tänkta så mkt på det på kvällen... vill ju bara ha skoj ju!!

jag tänker som så att jag ska bara se till att dricka mycket vatten emellan!! dels är det en bra idé över huvudet taget... men också för att det 'mättar törsten' typ... kan ju nog bli en hel del skålar under middagen... så vatten till maten å vin till skålar och tal... sen på natten så blir det all in för mig! detta är ju livets fest.... och jag ska dansa mig nykter heheh

• Kattpoet

Om du inte kan ha roligt utan alohol har du problem, man kan visst ha fest utan att dricka sig ap packad.  
    Jag dricker sällan, ytterst sällan eftersom jag har vänner som  har dött eller är döende eftersom de inte kunde sluta dricka och alltid sa det är ju ingen fest utan sprit.

Om du har en tre rätters middag så brukar det vara tre halvfulla glas vin per   rätt , sedan ett glas avec till middagen och sedan  2-3 drinkar .

Du kanske vill minnas ditt bröllop och hur vet du att du är så kul när du är full, har du frågat dina vänner? 

• Anonym (måttfull?)
    Anonym skrev 2011-09-30 11:04:54 följande:
    ja det låter allt lite löjligt när man läser det så här... men samtidigt känner jag precis som du! Jag gillar att dricka vin och jag blir ofta ganska full.. glad och full vill jag tillägga! aldrig så så att jag blir jobbig eller mår dåligt... men rejält glad i hågen som man skulle kunna uttrycka sig! har också funderat på det här... vill inte bli för full ju... men vill inte heller behöva tänkta så mkt på det på kvällen... vill ju bara ha skoj ju!!

jag tänker som så att jag ska bara se till att dricka mycket vatten emellan!! dels är det en bra idé över huvudet taget... men också för att det 'mättar törsten' typ... kan ju nog bli en hel del skålar under middagen... så vatten till maten å vin till skålar och tal... sen på natten så blir det all in för mig! detta är ju livets fest.... och jag ska dansa mig nykter heheh
    Kul att någon känner som jag. Visst är det livets fest!
  • Anonym (måttfull?)
    Kattpoet skrev 2011-09-30 11:08:31 följande:
    Om du inte kan ha roligt utan alohol har du problem, man kan visst ha fest utan att dricka sig ap packad.  
    Jag dricker sällan, ytterst sällan eftersom jag har vänner som  har dött eller är döende eftersom de inte kunde sluta dricka och alltid sa det är ju ingen fest utan sprit.

Om du har en tre rätters middag så brukar det vara tre halvfulla glas vin per   rätt , sedan ett glas avec till middagen och sedan  2-3 drinkar .

Du kanske vill minnas ditt bröllop och hur vet du att du är så kul när du är full, har du frågat dina vänner? 
    Menar du alltså 9 glas vin till middag plus avec och 2-3 drinkar?

Ja, jag kan ju gå på fest utan att dricka, det är inga problem. Men det är inte lika kul. Och det är sällan jag glömmer bort saker, så jag är inte orolig. Fast jag vet att man ska vara försiktig med alkohol. Jag tror det beror på anlag också och sånt...
  • Kattpoet

Nej 3 glas allt som allt.   Det märks att jag spenderat mången gång på fin resturanger, och där brukar man  få ett halvfullt glas vin till första rätten  och sedan  ett annat till huvudrätten och sedan ett tredje till efterätten, det vinet visserligen stackare och söt men gott.

Är du rädd för att dricka för mycket fråga din  blivande vad han tycket om ditt drickande, om det är okej för honom, drick som du  brukar  men tycker han att du ska dra ner gör det, det är ju bara en dag i livet. 

Och kom ihåg  man har inte roligare än man gör sig.   

• Anonym (måttfull?)
    Kattpoet skrev 2011-09-30 11:24:07 följande:
    Nej 3 glas allt som allt.   Det märks att jag spenderat mången gång på fin resturanger, och där brukar man  få ett halvfullt glas vin till första rätten  och sedan  ett annat till huvudrätten och sedan ett tredje till efterätten, det vinet visserligen stackare och söt men gott.

Är du rädd för att dricka för mycket fråga din  blivande vad han tycket om ditt drickande, om det är okej för honom, drick som du  brukar  men tycker han att du ska dra ner gör det, det är ju bara en dag i livet. 

Och kom ihåg  man har inte roligare än man gör sig.   
    Jaha, ja jag tänkte just att 9 glas kanske är lite väl mycket... Men å andra sidan känns 3 glas lite.

Det är svårt, jag antar att man tar lite bubbel innan när man gör sig iordning och så. Det är en bra idé att frågan sambon, han brukar inte precis säga så mycket, men han kanske har nån idé,,,
  • Kattpoet

Det är alltid ens sambo  och nära vänner som märker först om man dricker för mycket.
    Och du borde träna på att släppa loss utan alkohol, det kan bli riktigt skojig eftersom man i slut ändan blir mer spontan och öppen. 

• Anonym (A)

Jag dricker nog ganska mycket i vanliga fall, behöver det inte för att ha kul men tycker det ofta blir roligare med det. På mitt bröllop drack jag dock bara ett litet glas bubbel och ett litet glas vin på hela dagen och festade som en galning ;) Jag var stressad och orolig för att bli berusad och spilla rödvin på klänningen el ngt liknande så körde på alkoholfritt mest hela dagen. Mtp att jag kom i sänk kl 6 på morgonen och förväntades vara på en gemensam frukost kl 10 är jag glad att jag inte drack ngt för då hade jag inte kunnat vara trevlig på den frukosten ;) Min make som druckit var egentligen kl 10 forttfarande berusad och tog sig igenom frukosten ok men fick betala för det senare ;)

• Anonym

Alla gör ju som de vill, men jag tycker att det känns rejält tacky om bruden blir asfull på sitt eget bröllop. Må så vara att hon själv tycker att hon har ett roligt bröllop, men frågan är om de andra tycker det? Jag tror att det är vanligare att män vågar erkänna att de har problem med sprit, än att kvinnor törs göra det. De kan hitta på alla möjliga ursäkter för varför de ska sippa vin, tex. Jisses, om man tycker att tre glas vin till maten är lite, frågar jag vad som skulle räknas som mycket? När man blir lite mer vuxen, inser man att det är trevligare att umgås med vänner mer civiliserat, mao när man är nykter, eftersom man då kan vara sig själv. Men det är kanske en mognadsfråga för en del? 

• Anonym

Många kvinnor ser sig inte som alkoholister det tar ju bara ett glas eller två eller tre per dag utan att märka det tack vare bag in box viner.

Och många vänner har svårare att säga till en tjej att hon dricker för mycket än att man har till en kille.

Och hur kul är det med en brud som spyr på sin brudklänning och somnar stupfull , hade det varit karln hade han blivit utskälld och fått skämmas. 

Och ja det är tacky  med en full brud och brudgum. 

Svar på tråden Hur mycket vågar man dricka?