• Anonym

Hur mycket vågar man dricka?

ja det låter allt lite löjligt när man läser det så här... men samtidigt känner jag precis som du! Jag gillar att dricka vin och jag blir ofta ganska full.. glad och full vill jag tillägga! aldrig så så att jag blir jobbig eller mår dåligt... men rejält glad i hågen som man skulle kunna uttrycka sig! har också funderat på det här... vill inte bli för full ju... men vill inte heller behöva tänkta så mkt på det på kvällen... vill ju bara ha skoj ju!!

jag tänker som så att jag ska bara se till att dricka mycket vatten emellan!! dels är det en bra idé över huvudet taget... men också för att det 'mättar törsten' typ... kan ju nog bli en hel del skålar under middagen... så vatten till maten å vin till skålar och tal... sen på natten så blir det all in för mig! detta är ju livets fest.... och jag ska dansa mig nykter heheh

• Anonym

Alla gör ju som de vill, men jag tycker att det känns rejält tacky om bruden blir asfull på sitt eget bröllop. Må så vara att hon själv tycker att hon har ett roligt bröllop, men frågan är om de andra tycker det? Jag tror att det är vanligare att män vågar erkänna att de har problem med sprit, än att kvinnor törs göra det. De kan hitta på alla möjliga ursäkter för varför de ska sippa vin, tex. Jisses, om man tycker att tre glas vin till maten är lite, frågar jag vad som skulle räknas som mycket? När man blir lite mer vuxen, inser man att det är trevligare att umgås med vänner mer civiliserat, mao när man är nykter, eftersom man då kan vara sig själv. Men det är kanske en mognadsfråga för en del? 

• Anonym

Många kvinnor ser sig inte som alkoholister det tar ju bara ett glas eller två eller tre per dag utan att märka det tack vare bag in box viner.

Och många vänner har svårare att säga till en tjej att hon dricker för mycket än att man har till en kille.

Och hur kul är det med en brud som spyr på sin brudklänning och somnar stupfull , hade det varit karln hade han blivit utskälld och fått skämmas. 

Och ja det är tacky  med en full brud och brudgum. 

• Anonym
    Anonym (A) skrev 2011-09-30 12:27:06 följande:
    Att bli helt plakat är alltid tacky, oavsett om det är brud/brudgum/brudtärna osv. Salongsberusad framåt småtimmarna känns dock bara trevligt ;)
    Vad räknar du som salongsberusad? 
  • Anonym

Wow, här var det ord och inga visor när det gäller alkoholen.
    Håller till viss del med Kattpoet. Har en far som haft problem med just detta ämne tidvis i yngre år.  Och sen har jag jobbat i en bar under ett års tid många år sen. Efter den perioden slutade jag festa så nu händer det kanske en gång i månaden att jag tar ett glas med vänner, that's it.
    Man KAN ha roligt utan alkohol. Tror bara att människor har vant sig vid en social status att man inte får slappna av på samma sätt man gör med alkohol, utan att ha druckit alkoholen.

Dock under dessa tillställningar som bröllopsfest så håller jag med resterande. Det är tacky om bruden eller brudgummen eller någon annan blir dyngrak och jobbig pga ett okontrollerat beroende. Men att dricka för den sociala sakens skull och även för att festa till tycker jag e fullständigt okej på bröllop.
    Dock kanske inte vissa tänker på att ibland kan en sådan  karatefylla ske pga stress & nervositet och att personen pga det glömt hålla koll på mängden av intaget. Ska man fortfarande tycka att det då är tacky och att personen har problem med alkoholen? Det har hänt någon jag känner...

Ni får se saker ur fler synvinklar helt enkelt.

Mina svärföräldrar är överklass londonbor (plus deras släkt) och min släkt är medelklass finnar som gillar öl. Inget att vara rädd för att det ska bli katastrof alls...... 
    Om jag nu, gud förbjude, skulle bli plakat på våran framtida fest så skulle jag verkligen inte vilja ha det i samvetet att folk tycker jag är tacky för att det vart för mycket. Hur snällt är det om det skedde pga nervositet och inte alkoholism och folk sen dömer ut en genom att snacka och tycka såhär?

Inte konstigt att människor är livrädda för att göra bort sig.....

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-30 14:26:34 följande:
    Wow, här var det ord och inga visor när det gäller alkoholen.
    Håller till viss del med Kattpoet. Har en far som haft problem med just detta ämne tidvis i yngre år.  Och sen har jag jobbat i en bar under ett års tid många år sen. Efter den perioden slutade jag festa så nu händer det kanske en gång i månaden att jag tar ett glas med vänner, that's it.
    Man KAN ha roligt utan alkohol. Tror bara att människor har vant sig vid en social status att man inte får slappna av på samma sätt man gör med alkohol, utan att ha druckit alkoholen.

Dock under dessa tillställningar som bröllopsfest så håller jag med resterande. Det är tacky om bruden eller brudgummen eller någon annan blir dyngrak och jobbig pga ett okontrollerat beroende. Men att dricka för den sociala sakens skull och även för att festa till tycker jag e fullständigt okej på bröllop.
    Dock kanske inte vissa tänker på att ibland kan en sådan  karatefylla ske pga stress & nervositet och att personen pga det glömt hålla koll på mängden av intaget. Ska man fortfarande tycka att det då är tacky och att personen har problem med alkoholen? Det har hänt någon jag känner...

Ni får se saker ur fler synvinklar helt enkelt.

Mina svärföräldrar är överklass londonbor (plus deras släkt) och min släkt är medelklass finnar som gillar öl. Inget att vara rädd för att det ska bli katastrof alls...... 
    Om jag nu, gud förbjude, skulle bli plakat på våran framtida fest så skulle jag verkligen inte vilja ha det i samvetet att folk tycker jag är tacky för att det vart för mycket. Hur snällt är det om det skedde pga nervositet och inte alkoholism och folk sen dömer ut en genom att snacka och tycka såhär?

Inte konstigt att människor är livrädda för att göra bort sig.....
    Det finns ju lugnande tabletter att ta också. För att inte tala om att man kan arbeta med både stress och nervositet, så att man får mindre problem med det.  Eller så nöjer man sig med att helt enkelt vara nervös och stressad, istället för att tro att det är en bra idé att stjälpa i sig alkohol på bröllopet eller vid annat tillfälle. Japp, jag tycker fortfarande att det är riktigt tacky med en full brud eller brudgum. Och att sprit är bland det sämsta man kan ta till om man är rädd för att göra bort sig. Däremot osar det dålig ursäkt för den som är riktigt törstig av sig.
  • Anonym

Jag skulle inte själv ha velat bli för berusad på vårt bröllop. Hellre dricka "för lite" än för mycket är mitt motto.
    Klart att man fira på sitt bröllop men måste man dricka sig berusad för att fira?

Nog vill man komma ihåg sitt bröllop? Problemet som jag ser det är att på sin bröllopsdag är de allra flesta lite spända och de allra flesta är lite stressade veckorna innan och hur bra man än brukar klara alkohol så är det lätt hänt man inte klarar av de där "glasen som man kanske vill ta för att fira och för att slappna av" på samma sätt som man annars skulle klara av dom. Även om man brukar tåla ett visst antal glas så är det inte så säkert att man klarar samma antal på sin bröllopsdag.

En kväll med rejält festande kan man väl ta en annan gång? Om man får en möhippa kanske man kan fira av sig rejält då istället?

• Anonym

Ursäkta men man ska aldrig ta lugnade eller  alkohol för att slappna av ( om doktorn inte har sagt det), för då behöver du bara mer och mer nästa gång.  Meditera istället, lär dig hitta ditt inre lugn, gör din egen lugn ritual.

Och oftas när det handlar om att vara rädd för att göra bort sig då brukar man tycka att fler saker är pinsamma och då finns det KBT att ta till för att lära sig att acceptera att det är mänskligt att fela och man kan inte styra andras mäniskors känslor.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-09-30 15:06:42 följande:
    Ursäkta men man ska aldrig ta lugnade eller  alkohol för att slappna av ( om doktorn inte har sagt det), för då behöver du bara mer och mer nästa gång.  Meditera istället, lär dig hitta ditt inre lugn, gör din egen lugn ritual.

Och oftas när det handlar om att vara rädd för att göra bort sig då brukar man tycka att fler saker är pinsamma och då finns det KBT att ta till för att lära sig att acceptera att det är mänskligt att fela och man kan inte styra andras mäniskors känslor.
    Det var jag som skrev det där med lugnande, det var ironiskt menat. För att få folk att reagera och tänka efter lite. Tycker liksom du att det är bättre att jobba med problemen i sig, ist för att ta till alkohol eller läkemedel för den delen. Det är jättetrist att se att man använder nervositet som en ursäkt för att dölja att man inte kan dricka som folk. Ts skriver tex att hon är "glad för alkohol", och att hon "dricker ganska mycket för att det är kul". För oss som är insatta i hur det fungerar med beroende, är det uppenbart att hon inte har kontroll på sitt drickande, men att hon vet om att hon dricker mer än hon borde...skäms över det och behöver ursäkta sig genom att hitta på ärtiga och häftiga omskrivelser. Jag hoppas att hon snart inser det själv, eller att någon törs säga åt henne, att hon behöver minska ned på sitt "festande".
  • Anonym
    Anonym (respekt?) skrev 2011-09-30 15:15:26 följande:
    Hahhaha.... jo för att droga sig är ju bättre än att dricka Flört
    Nej, jag kommer ta det måttligt med alkoholen precis som jag gör i vanliga fall. Min släkt kan det bli svårare med, med vissa personer.
    Men tycker synd om dem det inte varit menat för att hamna i den situationen och att kalla dem tacky.
    Självklart är det dåliga ursäkter om man vet att någon i normala fall alltid blir plakat också. Då har man problem. Men känner man någon man vet inte dricker mycket eller ofta och sen blir för full (inte gjort bort sig, bara blivit för full, sluddrat lite och lämnat festen lite tidigare med sin man), de skäms redan jävligt mycket ändå om det då hänt.
    Tycker det är respektlöst att dra dem över samma kant som alkisar... Att bli för full är självförvållat, Skålmen orsaken gör i dessa fall en stor skillnad när det kommer till hur mycket nedvärderande kommentarer de förtjänar.Oskyldig
    Det handlar om försiktighet och respekt för alkoholen. Precis som det handlar om att vissa bara är mänskliga och inte förtjänar att bli kallad tacky för att man tog ett glas för mycket.

Fast det är klart. Vissa kan nog inte hålla med om det utan att ha behövt råka ut för det själv. Att bli dömd och sedd snett på av fel orsaker och bli dragen över samma kan som människor med ett sjukligt beroende. Lär ju kännas underbart.... eller? Tyst
    Att dricka på det sättet som ts gör, är att droga sig! Inte bättre, inte sämre än att ta lugnande tabletter. Hon och andra som inte kan sätta stopp i tid, är helt klart åtminstone i riskzonen för att vara alkoholmissbrukare. Du är väldigt fördomsfull, både gentemot de som använder sig va lugnande läkemedel, och gentemot de som är alkoholister!  Det är respektlöst av dig, att tycka att en alkoholist förtjänar nedlåtande kommentarer mer än den som av annan anledning får i sig för mycket sprit. Menar du att den som har ett sjukligt beroende förtjänar din ringaktning? Vet du ens vad respekt är?? Det är isf inget du visar med det du skriver i alla fall.
  • Anonym

Prova här och se om  du  är hälsosam och gör detta testet med din sambo så att du är ärlig, man har ju en tedens att ljuga för sig själv.

http://www.alkoholprofilen.se 

• Anonym
    Anonym (måttfull?) skrev 2011-09-30 15:29:30 följande:
    Jag uppskattar alla som bryr sig om hur mycket jag dricker och så. Men jag har inte några problem, alltså jag måste inte dricka och jag dricker ju inte om jag sitter själv hemma och sånt. Jag tycker bara att fester blir lite roligare med alkohol...
    Det där är tyvärr en väldigt vanlig missuppfattning. Att man måste sitta i sin ensamhet och hälla i sig dunk efter dunk för att vara missbrukare eller ha problem. Du har ju problem med spriten eftersom du inte kan dricka som du vill, utan att vara rädd för att dina blivande släktingar ska reagera på hur du dricker! Vet du hur vanlig förnekelse är, eg?? Lyssna till anonyms goda råd och sätt dig tillsammans med din sambo och gå igenom testet. Ärligt...och om du känner att någon av frågorna gör dig illa till mods, så förstår du nog själv att det finns problem, på riktigt. 
  • Anonym

Dessutom har TS glömt en viktig sak, det är inte bara hennes bröllop, man är två  när man gifter sig och hennes  blivande borde få säga sitt angående hennes drickande den dagen.  Han kanske inte vill ha en spyende fru till sängs på kvällen.

• Anonym
    Anonym (Hej!) skrev 2011-10-01 16:14:46 följande:

När vi gifte oss hade vi ganska generöst med alkohol. Jag och min man tycker att det är gott och trevligt med vin. Vi drack, våra gäster drack, men ingen spårade ur. Middagen var städad, likaså festen. Men visst blev vi berusade under kvällens fest. Det blev nog de flesta. Men jag tycker att det är helt okej! Det är fest! Däremot är det ju trist om man ska bli redlös. Men det var nog inte det ts syftade på.

Jag hade ordentliga fyllor när jag var yngre. Fixar inte sånt längre. Berusad blir jag, men jag kan föra mig och prata ordentligt.

Det finns ju alltid olika grader av en berusning..

Hoppas ni får ett underbart bröllop!

Ville bara kommentera det där med att du kan föra dig och prata ordentligt. Har du hört någon nykter konstatera det eller är det din egen uppfattning? Menar, det finns ju en anledning till att det inte är kul för nyktra att vara där det är berusade personer, eftersom de varken pratar eller tänker som när de är nyktra. 
  • Anonym
    Anonym (Hej!) skrev 2011-10-01 16:28:57 följande:
    fast jag kan tycka att folk kanske kan tåla det om man är på en fest sålänge man kan föra sig.. Våra gäster var kvar länge. Nyktra som onyktra :) Alla verkade ha väldigt trevligt!
    Det tror jag säkert att folk hade också. Däremot kanske man inte alltid svarar sanningsenligt på om folk har skött sig, när de druckit...eller hur? Att tåla något är inte heller detsamma som att gilla något. Men vi är alla olika, vissa gillar att dricka sig fulla, skylla beteendet på spriten för att slippa ta ansvar osv. Andra gillar att veta vad de gör och säger och vill ta ansvar för det, och förblir nyktra. Olika, som sagt. 

Men om man som ts, frågar hur mycket man vågar dricka...vet nog de allra flesta att det är fråga om att vilja dricka mer än man borde göra. Uppenbarligen var ju hon iaf, rädd för att hennes blivande släktingar skulle reagera på hur hon drack och betedde sig, om hon gjorde som vanligt. Lika lite som man kan kräva av någon att denne inte ska dricka, kan den som dricker kräva att de andra ska gilla det.  
Svar på tråden Hur mycket vågar man dricka?